Násilí a děti IV.: Právo silnějšího

4.10.2009 00:00   |   Děti - NÁSILÍ A DĚTI
Matěj byl pěkná vazba. Od malička sportoval, poslední měsíce chodil především do posilovny. Bohužel místo zdravého sebevědomí mu sport nechal narůst pouze svaly. A Matěj jich uměl patřičně využívat.

Násilí a děti IV.: Právo silnějšího

Na učňáku si udržoval už čtvrtý rok velký respekt. Stačilo zatnout pěst a zahrozit a hned každý udělal to, co zrovna chtěl. Jeho nátlaku zatím odolávali pouze učitelé. Především ten mrňous třídní Růžička.

Ten mu neustále otravoval život a dokonce si stěžoval i u rodičů. A tentokrát to už vážně přehnal. Zastavil Matěje na schodišti a řekl mu, že podal žádost na jeho vyloučení ze školy kvůli neustálým kázeňským konfliktům, agresivitě vůči spolužákům, špatnému prospěchu a….blal, bla, bla. Matějovi se zatmělo před očima.

„Jen se opovaž, ty prcku,“ zařval na učitele a prudce do něj strčil. Třídní Růžička sjel po schodišti zdánlivě celkem hladce. Přesto si poranil páteř tak nešikovně, že skončil na invalidním vozíku.

Matěje vedl strach

I když je Matěj velký ranař, určitě se tak nenarodil. Od malička byl ale ponechán tak trochu sám sobě. Nikdo na něj neměl čas. O jednu babičku přišel velmi brzy, druhá i s dědou bydlela příliš daleko. A rodiče, ti pořád jen pracovali ve vlastní firmě. Matěj se bavil jak uměl. Nejvíc ho lákaly akční filmy, počítačové hry.Chtěl být také akčním hrdinou a proto začal tužit svaly…

Další díly:

Zaplať, nebo...
Když rupnou nervy
Láska a pár facek
Agresivita je jako mor

Je-li dospělý člověk svědkem scény, - ať v životě nebo ve filmu či na počítači - kdy někdo někomu ubližuje, padají rány, teče krev, obvykle to v něm vyvolá intenzivní emoce, odpor, rozhořčení vůči násilníkovi a soucit s obětí, říká psycholožka Jana Sedláková. U dítěte, v závislosti na věku, může převažovat strach. Časté vystavení takovým scénám pak vede třeba i k necitlivosti, ztrátě soucitu s obětí a může převážit zvědavost a záliba v násilí.

Dítě nezůstává u pouhého pozorování, ale pozorované napodobuje, přehrává ve fantasii a vnáší do dětských her. Při hraní počítačových her, může se dokonce reakce na určitý podnět natolik zautomatizovat, že vzniká nebezpečí automatické násilné reakce bez vědomé kontroly v reálných situacích.

Proč to někdo nezastavil!

To, že Matěj ubližuje druhým, věděl kde kdo.Přesto každý mlčel a problém zametal pod stůl – rodiče, škola, rodiče postižených dětí, náhodní svědci… Lhostejnost je v takových případech největším viníkem následných událostí. Zlo se musí zarazit okamžitě a nečekat, až se stane něco nezvratného.

Matěje měl někdo včas zarazit – represí i nabídnutou pomocí. Spoluviníky násilí se stává každý, kdo o násilí ví a nic neudělá. Je ovšem přirozené, že se lidé bojí sami zasáhnout proti rozzuřenému svalovci – od toho je především policie – ale tu je přece možné kdykoli zavolat.

JAK DĚTI ZVLÁDNOUT? – SERIÁL:

Nezlobí, vaše dítě je jen hyperaktivní
Výchova z kloubů vymknutá
Jak zvládnout skutečné zlobidlo
Je správné brzy odejít od rodičů?
Zlobit je normální. Nechtějte slušňáka

Matěj skončí ve vězení

„Šlo o úmyslné agresivní jednání s cílem poškodit zdraví učitele,“ říká právník Miroslav Zeman a vysvětluje:

„Těžko se může jednat o afektivní jednání u člověka, který v běžném životě standardně násilí pro dosažení svých cílů používá. Matěj je již plnoletý a tedy plně odpovědný za své jednání. Naplněny zde byly v plném rozsahu znaky trestného činu ublížení na zdraví dle § 222. Matěj způsobil úmyslně učiteli těžkou újmu na zdraví a hrozí mu tak u soudu trest ve výši 2 až 8 let.“

Polehčující okolností může být fakt, že nebyl dosud trestán a projeví nad svým činem účinnou lítost. Přitěžující ale budou těžké následky, které Matěj učiteli svým jednáním způsobil a jeho agresivní sklony v běžném životě.

„Přikláním se k názoru, že Matějovi bude uložen trest v dolní části sazby. Obhajoba může totiž poukazovat na to, že nebylo úmyslem Matěje způsobit učiteli těžkou újmu, ale pouze do něj strčit a odradit ho od jeho jednání směřující k vyloučení ze školy. K nižší sazbě také soud přistoupí z důvodu nízkého věku, blízkého věku mladistvého,“ odhaduje Matějovu nejbližší budoucnost právník.

JE ALE VINEN JEN MATĚJ? CO MYSLÍTE?

Lada Mašková

Přečtěte si také


Diskuse: Násilí a děti IV.: Právo silnějšího

Rodiče Matěje by měli platit výživné poškozenému učiteli

30.12.2013   |   22:45   |   od: Jiří
Matěj evidentně vyrostl pro kriminál. Měl by být shozen ze schodů, aby mu bylo způsobeno shodné poranění, jaké stihlo učitele. A rodiče Matěje by měli za trest do smrti platit výživné poškozenému učiteli, něco jako invalidní důchod, aby pocítili důsledky svojí špatné výchovy.

Mohl si za to sám!

11.10.2009   |   19:10   |   od: Karolína
Matěj si za to mohl sám. Nerespektoval autoritu učitele ale vůbec! Čeho je moc, toho je příliš. Neuměl se ovládat, a to by snad měl každý poznat, co už přehání.
Myslím ale, že mu chyběla pozornost rodiny a všech. Proto chtěl být středem pozornosti díky násilí a tomu, že ubližoval ostatním. Asi mu ta rodina a pořádná výchova chyběly.

RE: pro Bidlusku

10.10.2009   |   20:01   |   od: Martina
A ještě bych odpověděla, resp. se zeptala přede mnou diskutující Bidlusky: Opravdu si myslíte, že za to Matěj může sám?
Já se domnívám, že Matěj si hranice svého chování nikdy ani neuvědomil, takže teď to bude ještě horší. Někde se stala chyba už odmalička. Zřejmě mu chyběla láska rodiny a hlavně ta podpora.

Matěj byl oběť

10.10.2009   |   19:59   |   od: Martina
Za to, jak se Matěj choval, může výchova rodičů a nezájem z jejich strany. Byl vlastně také i obětí. Samozřejmě to neomlouvá jeho jednání a to, co udělal.
Bohužel, takových mladých lidí je kolem nás víc a bude jich i přibývat. Mladší se učí od těch starších a lidi kolem sebe to omlouvají jen tím, že "taková je doba".
Nevím, děti nemám. Nevím, jak se budu chovat já ke svým dětem. Ale určitě se jim budu věnovat a budu chtít, aby respektovaly ty druhé.
Proč to někteří rodiče nechají dojít až tak daleko?
Když na děti nestačíte, tak je raději ani nemějte! Odnášejí to pak ti druzí, "vaše děti i děti jiných rodičů"!

Matěj nese vinu

9.10.2009   |   14:19   |   od: Janča
Matějovi se měli rodiče více věnovat. Možná měl nějaký zásadní problém, se kterým si nevěděl rady a nikdo mu nepomohl. Také měla zasáhnout škola a nedělat, že se nic neděje. Rodiče s ním přece do školy nechodili, nemohli vědět, jak se ve škole chová. Nejhorší je strkat hlavu do písku a dělat, jako by nic.
Ale Matěj je už dospělý a za své činy musí nést odpovědnost. Toto je základní součást výchovy malých dětí, a to nemluvím jen o agresivním chování. Bylo třeba mu ukázat, kde má své hranice. Že není na světě sám a že ne vždy může být po jeho. Že existují i kompromisy a že se konflikty dají řešit bez pomoci svalů.
Zobrazeno posledních 5 příspěvků, celkový počet 8 příspěvků.
poslední příspěvek: 30. 12. 2013 22:45
ČÍST VŠE / REAGOVAT


Tiskové zprávy

Vzkaz redakciMáte dotaz či připomínky?Napište vzkaz redakci