Násilí a děti IV.: Právo silnějšího
4.10.2009 00:00 | Děti - NÁSILÍ A DĚTINa učňáku si udržoval už čtvrtý rok velký respekt. Stačilo zatnout pěst a zahrozit a hned každý udělal to, co zrovna chtěl. Jeho nátlaku zatím odolávali pouze učitelé. Především ten mrňous třídní Růžička.
Ten mu neustále otravoval život a dokonce si stěžoval i u rodičů. A tentokrát to už vážně přehnal. Zastavil Matěje na schodišti a řekl mu, že podal žádost na jeho vyloučení ze školy kvůli neustálým kázeňským konfliktům, agresivitě vůči spolužákům, špatnému prospěchu a….blal, bla, bla. Matějovi se zatmělo před očima.
„Jen se opovaž, ty prcku,“ zařval na učitele a prudce do něj strčil. Třídní Růžička sjel po schodišti zdánlivě celkem hladce. Přesto si poranil páteř tak nešikovně, že skončil na invalidním vozíku.
Matěje vedl strach
I když je Matěj velký ranař, určitě se tak nenarodil. Od malička byl ale ponechán tak trochu sám sobě. Nikdo na něj neměl čas. O jednu babičku přišel velmi brzy, druhá i s dědou bydlela příliš daleko. A rodiče, ti pořád jen pracovali ve vlastní firmě. Matěj se bavil jak uměl. Nejvíc ho lákaly akční filmy, počítačové hry.Chtěl být také akčním hrdinou a proto začal tužit svaly…
Zaplať, nebo...
Další díly:
Když rupnou nervy
Láska a pár facek
Agresivita je jako mor
Je-li dospělý člověk svědkem scény, - ať v životě nebo ve filmu či na počítači - kdy někdo někomu ubližuje, padají rány, teče krev, obvykle to v něm vyvolá intenzivní emoce, odpor, rozhořčení vůči násilníkovi a soucit s obětí, říká psycholožka Jana Sedláková. U dítěte, v závislosti na věku, může převažovat strach. Časté vystavení takovým scénám pak vede třeba i k necitlivosti, ztrátě soucitu s obětí a může převážit zvědavost a záliba v násilí.
Dítě nezůstává u pouhého pozorování, ale pozorované napodobuje, přehrává ve fantasii a vnáší do dětských her. Při hraní počítačových her, může se dokonce reakce na určitý podnět natolik zautomatizovat, že vzniká nebezpečí automatické násilné reakce bez vědomé kontroly v reálných situacích.
Proč to někdo nezastavil!
To, že Matěj ubližuje druhým, věděl kde kdo.Přesto každý mlčel a problém zametal pod stůl – rodiče, škola, rodiče postižených dětí, náhodní svědci… Lhostejnost je v takových případech největším viníkem následných událostí. Zlo se musí zarazit okamžitě a nečekat, až se stane něco nezvratného.
Matěje měl někdo včas zarazit – represí i nabídnutou pomocí. Spoluviníky násilí se stává každý, kdo o násilí ví a nic neudělá. Je ovšem přirozené, že se lidé bojí sami zasáhnout proti rozzuřenému svalovci – od toho je především policie – ale tu je přece možné kdykoli zavolat.
Nezlobí, vaše dítě je jen hyperaktivní
JAK DĚTI ZVLÁDNOUT? – SERIÁL:
Výchova z kloubů vymknutá
Jak zvládnout skutečné zlobidlo
Je správné brzy odejít od rodičů?
Zlobit je normální. Nechtějte slušňáka
Matěj skončí ve vězení
„Šlo o úmyslné agresivní jednání s cílem poškodit zdraví učitele,“ říká právník Miroslav Zeman a vysvětluje:
„Těžko se může jednat o afektivní jednání u člověka, který v běžném životě standardně násilí pro dosažení svých cílů používá. Matěj je již plnoletý a tedy plně odpovědný za své jednání. Naplněny zde byly v plném rozsahu znaky trestného činu ublížení na zdraví dle § 222. Matěj způsobil úmyslně učiteli těžkou újmu na zdraví a hrozí mu tak u soudu trest ve výši 2 až 8 let.“
Polehčující okolností může být fakt, že nebyl dosud trestán a projeví nad svým činem účinnou lítost. Přitěžující ale budou těžké následky, které Matěj učiteli svým jednáním způsobil a jeho agresivní sklony v běžném životě.
„Přikláním se k názoru, že Matějovi bude uložen trest v dolní části sazby. Obhajoba může totiž poukazovat na to, že nebylo úmyslem Matěje způsobit učiteli těžkou újmu, ale pouze do něj strčit a odradit ho od jeho jednání směřující k vyloučení ze školy. K nižší sazbě také soud přistoupí z důvodu nízkého věku, blízkého věku mladistvého,“ odhaduje Matějovu nejbližší budoucnost právník.
JE ALE VINEN JEN MATĚJ? CO MYSLÍTE?
Lada Mašková
Přečtěte si také |
---|