Připravte se i na prvňáčkovy trampoty
2.9.2009 00:00 | Děti
Počáteční týdny ve škole bývají většinou plné radostného očekávání. Nové prostředí, noví kamarádi, paní učitelky, spousta nových pěkných knížek, pastelek... Pak ale na prvňáčka vedle zábavy dolehnou i povinnosti – úkoly, učení, nutnost sedět v klidu několik hodin denně.
Velká změna = velká zátěž
Je velký rozdíl, když dítě chodí do mateřské školy a je tam do pěti hodin. Přitom po obědě odpočívá a večer už po něm doma žádné výkony nikdo neočekává. Musí-li se však prvňáček celé dopoledne učit, pak je do čtyř či pěti v družině a doma ho ještě čeká psaní úkolů, je to velký nápor. Ne každý ho bezbolestně zvládne a dříve nebo později na něj bude reagovat. Nejprve zvýšenou únavou, později možná i neochotou jít vůbec do školy, nebo předstíráním bolení bříška, krku, či jinými výmluvami.
|
Prvňáček vyžaduje čas
Velká změna v životě dítěte, jakou je nástup do školy, potřebuje dostatek prostoru k tomu, aby se on i rodiče mohli zadaptovat. Každý rodič alespoň tuší, na co jeho dítě má a co je nad jeho možnosti. A tomu by se mělo v prvních školních měsících vše podřídit.
Každopádně by prvňáček zpočátku měl být po vyučování v družině co nejméně. I za cenu toho, že si rodiče, místo v létě, vyberou část dovolené po půldnech tak, aby dítě mohlo přijít ze školy, připravit se společně s nimi na druhý den a pak mělo ještě dostatek času na běhání venku a na hru.. To je první předpoklad, aby dítě školu přijalo za svou věc. Zátěž je dobré postupně zvyšovat a neustále přitom sledovat, zda dítě není nezvykle unavené či neklidné.
Návštěva odborníka není ostuda
Pokud se objeví problémy s kázní či učením - vyrušuje při hodině, nebo má výrazně horší výsledky než jeho spolužáci - je rozumné ihned se obrátit na pedagogicko-psychologickou poradnu. Může jít o hyperaktivní dítě nebo o nějakou menší mozkovou disfunkci – disgrafii, diskalkulii.. Nejde však o žádnou katastrofu. Včasné odhalení příčiny školních potíží totiž většinou umožní vhodnými metodami problém minimalizovat. A rozhodně není třeba se stydět. Dojít si včas pro radu k odborníkovi je píše hodno obdivu, než hanby.
|
Kontakt se školou se vyplatí
Důležitá také je, a to zejména v prvním roce, dobrá komunikace se školou. Učitel by měl vědět, že rodiče stojí o jeho informace o dítěti a že se od nich naopak dozví něco bližšího o svém žákovi. V případě potíží pak lépe pochopí, že ve třídě nemá lajdáka a nevychovance, ale dítě, které se s pomocí rodičů a odborníků snaží, jak nejlépe umí.
Může se i přesto stát, že kantor nedokáže hyperaktivní či disgrafické dítě tolerovat. Pak je třeba uvažovat i o změně školy.
Pozor na vlastní ambice!
A ještě jedna dobrá rada na závěr. I když váš prvňáček proplouvá školou hravě, nezatěžujte ho zbytečně mimoškolními aktivitami. Alespoň první půl rok ne. Při výběru je také dobré si ujasnit, co by dítě chtělo dělat, a co jsou už jen naše nenaplněné ambice. Přemíra zájmových kroužků se navíc nakonec stane dítěti jen další povinností a nezbude mu čas na hru. A hrát si v tomto období nutně potřebuje.
Lada Mašková
Přečtěte si také |
---|