Platí u reklamací princip Třikrát a dost?
2.6.2009 00:00 | Peníze - SPOTŘEBITELMobilní telefon vykazuje stále stejnou vadu – poruchu funkcí displeje, uvádí čtenářka a dodává: Na tuto čtvrtou reklamaci jsme vůbec už nechtěli přistoupit a požadovali jsme vrácení peněz. Ale peníze nám odmítla vrátit jak úvěrová společnost, tak majitel obchodu.
Já ale tak nekvalitní mobilní telefon nechci. Můžete mi prosím napsat, jaká máme práva a jakou dobu na vrácení peněz má prodávající – uzavírá poněkud bezradně Jiřina L.
Nelze opravovat donekonečna
Rada pro naši čtenářku je vcelku snadná. Problém však může nastat s vymáháním oprávněného nároku.
Jednoznačně platí, že pokud se v době trvání záruky objevila na výrobku opakovaně stejná vada nebo více vad současně, má spotřebitel právo na jeho výměnu za výrobek bezvadný.
PŘEČTĚTE SI TAKÉZ asijských e-shopů zaplatíte nemalé clo |
V popisovaném případě naší čtenářky lze také odstoupit od smlouvy, což znamená požadovat vrácení peněz.
Právo volby je každopádně na straně spotřebitele a prodávající jej nemůže nutit, aby souhlasil s opravami vad mobilního telefonu donekonečna.
Prodávající odmítl vrátit peníze. Obraťte se na soud!
Reklamaci i nárok na vrácení peněz je možné uplatnit pouze u prodávajícího – tedy tam, kde byl mobilní telefon zakoupen, nikoliv u poskytovatele úvěru.
Avšak lhůta, dokdy je povinnost vrátit spotřebiteli peníze, není zákonem stanovena. Mělo by to ale být bez zbytečného prodlení. Při vrácení zboží se za přiměřenou dobu považuje maximálně 30 dnů.
MŮŽE VÁS ZAJÍMATLehkovážné půjčky nás vtáhnou do pasti |
Problém může nastat, jestliže prodávající nesouhlasí s požadavkem spotřebitele a peníze za vadný mobilní telefon mu vrátit odmítne. V takové situaci je jediná možnost, a to domoci se peněz pouze soudní cestou. A protože mobil jistě nestál pár stovek, doporučuji postup konzultovat a sepsání žaloby svěřit právníkovi.
Je rovněž možné využít placené právní poradny spotřebitelského sdružení, například Sdružení obrany spotřebitelů.
Miloslava Fléglová
Přečtěte si také |
---|