Couvert ke kávě s dezertem neplaťte!

11.4.2009 00:00   |   Peníze - SPOTŘEBITEL
Někdy nás v restauraci účtem nepříjemně zaskočí. Nicméně za to si většinou můžeme sami, výběr i objednávka byla plně v naší režii. Nemálo hostů ale dopaluje couvert - restaurační poplatek za stolování (volné použití pečiva, hořčice, křenu, dresinku ap.).

Couvert ke kávě s dezertem neplaťte!

"Chtěla jsem s kamarádkami oslavit narozeniny. Vybraly jsme si proto novou kavárnu, kde žádná z nás ještě nebyla," napsala paní Věra z Prostějova.

Šampaňské, káva a – sprcha!

"Po lahvince šampaňského, palačinkách s ovocem a šlehačkou a kávě, která byla fakt špičková, přišla sprcha v podobě účtu. Kromě toho, co jsme snědly a vypily, tam byla stokorunová položka, jež ničemu neodpovídala. Když jsem chtěla vědět, za co to je, tak mi servírka řekla, že prý něco jako couvert. Pořádně mě to naštvalo a odmítla jsem to zaplatit, ale musela jsem si to vyhádat. Zkazilo mi to náladu a vlastně i oslavu narozenin a pořád na to musím myslet. Co je vlastně couvert a kdy se platí?" ptá se Věra.

Byla jste v právu

Paní Věrko, měla jste pravdu, když jste odmítla couvert zaplatit, protože k palačinkám ani ke kávě nepatří! Přestože couvert nemá přesně stanovený obsah ani cenu, jde o souhrnné označení pochutin a potravinářských výrobků nebo doplňků, které jsou v restauraci podávány k hlavnímu jídlu a jeho obsah se může lišit podle typu kuchyně, úrovně restaurace apod.

Někde obsahuje jen základní pochutiny jako je ocet, olej, pepř, sůl, hořčice, kečup, případně chilli nebo jejich libovolné kombinace, ale může obsahovat i několik druhů octa nebo olejů, různé majonézy, pepře či další druhy koření a také pečivo nebo specialitu podniku - např. bylinkové máslo s toasty apod.).

Platit, co je na lístku!

Ať už je jeho obsahem cokoliv, pokud couvert není poskytován zdarma, je ten, kdo jej zpoplatní, povinen seznámit hosty s jeho cenou (např. uvedením na viditelném místě jídelního lístku, tj. u nabídky jídel, k nimž je účtován, a stejně velkým písmem jako jiné položky, aby nebyla tato informace hostem při objednávce přehlédnuta.

Pokud jsou však konzumovány pouze nápoje, dezerty nebo sladká jídla, případně pokud s cenou couvertu nebyl konzument seznámen, nemá provozovatel restaurace právo jej účtovat.

Porušují etiku i zákon

Nejde tedy o záležitost upravenou zákonem, ale o určitý druh doplňkové služby při poskytování stravovacích služeb vyšší kategorie. Na tuto službu se v případě zpoplatnění vztahují obecné povinnosti stanovené zákonem o ochraně spotřebitele, konkrétně povinnost seznámení s obsahem couvertu, jeho cenou a správné účtování.

Jestliže je realita jiná a poskytovatel služby neakceptuje oprávněné připomínky spotřebitele, že porušuje zákon o ochraně spotřebitele, když o ceně neinformuje nebo jej účtuje neoprávněně, můžete se obrátit s žádostí o provedení kontroly na místně příslušný inspektorát České obchodní inspekce.

Miloslava Fléglová

Přečtěte si také


Diskuse: Couvert ke kávě s dezertem neplaťte!

Káva přes internet

29.3.2010   |   11:26   |   od: Magda Malá
Souhlasím s panem Kadavým. Sama si kupuji kávu v internetovém obchodě a jsem naprosto spokojena. Káva mi dorazí až domů, čerstvá a za cenu výrazně nižší než v obchodě.

Káva a couverty

12.2.2010   |   11:24   |   od: Pavel Kadavý
Já mám snad na kavárny absolutní pech. Když se mě nepokusí číšníci obrat na tzv. couvertech, tak mají alespoň kávu tak špatnou, že se nedá pít. Nejsem z města, ale kávu mám rád. Proto jsem se rozhodl si kávu vařit sám v teple domova a klidu. Koupil jsem si kávovar a kávu objednávám přes internet.

Také tak

17.11.2009   |   10:03   |   od: Petr
Také jsem řešil nenadálou přirážku zvanou couvert tak, že jsem o tuto částku snížil spropitné. Přitom stačilo, kdyby mě servírka předem upozornila. Na jídelním lístku jsem si ničeho nevšiml.

Couvert

24.6.2009   |   13:58   |   od: Mitenka
Osobně mám neblahou zkušenost s couvertem-přirážkou. Měli jsme na začátku června svatbu v pěkné restauraci a hotelu. Nemohu říct, že jsme byli se službami nespokojeni. To se změnilo až při vyúčtování svatební hostiny, která byla vcelku malá (18 hostů včetně nás dvou) a trvala od oběda do osmi hodin večer.
Dostali jsme k nahlédnutí rozpis za oběd, nápoje, výzdobu (na té jsme se domluvili) a na lístku byla jakási přirážka, o které nám nikdo předem neřekl. No, na svatbě se nemá šetřit a tak jsme si pouze vyžádali fakturu. Na ní ovšem už žádný rozpis nebyl, jen konečná suma. Vzali jsme to tedy asi tak, že obsluhující dostali jen malé spropitné.
Možná byl personál překvapený (ani nám nechtěli podat ruku na rozloučenou), ale my jsme byli přece překvapeni také. Couvert už spropitné bylo. Alespoň pro nás.
Zobrazeny poslední 4 příspěvky, celkový počet 4 příspěvky.
poslední příspěvek: 29. 3. 2010 11:26
ČÍST VŠE / REAGOVAT


Tiskové zprávy

Vzkaz redakciMáte dotaz či připomínky?Napište vzkaz redakci