I nákup přes internet má svá rizika
29.3.2009 01:00 | Peníze - SPOTŘEBITEL„K internetu mě vedla spousta věcí,“ vysvětluje. „Jednak, abych mohla rychleji komunikovat s rodinou, která je dnes jako pytel blech roztroušená po celé Evropě, a také měla možnost ledaccos přes internet nakoupit. Vnučka říká, jak je to výhodné a pohodlné – a mě hlavně nebaví chodit s manželem po nákupech a hledat, kde mají momentálně slevy. Jenže se pořád říká, že spousta internetových obchodů je podvod, prý jen čekají, až jim člověk zaplatí, a pak zboží stejně nepošlou. Jak poznat dobrý obchod a jak nenaletět při nákupech na internetu?“
První známka – totožnost
Jestli budete nakupovat s rozmyslem a alespoň základními informacemi o rizicích těchto obchodů, pak brzy rozeznáte seriózního obchodníka od podvodníka sám. Jednou ze základních informací, které byste měli na stránkách internetového obchodu najít, je totožnost obchodníka.
Když na stránce internetového obchodu nenajdete obchodní jméno, adresu, e-mail a telefon dodavatele, je bezpečnější hledat jiného dodavatele požadovaného zboží. Kontakt na P.O.Box je naprosto nedostatečný!
Certifikovaný obchod
Další známkou věrohodnosti může být logo Sdružení obrany spotřebitelů a také ověření v databázi Asociace pro elektronickou komerci. Zveřejňuje na této adrese internetové obchody, které dodržují pravidla bezproblémového nákupu.
Zákony pro e-shopy
Prodej na dálku, tj. podmínky uzavření spotřebitelské smlouvy, upravuje občanský zákoník v § 52-57. Stanoví dodavateli povinnosti, jejichž nedodržení znamená neplatnost smlouvy. K nim patří např. povinná informace o možnosti vrácení zboží bez udání důvodu, kdy by měl dodavatel na stránkách uvést, za jakých podmínek je možné zboží vrátit.
V Česku je ze zákona tato lhůta čtrnáctidenní, a to bez jakýchkoliv poplatků. To znamená, že proti vrácení zboží vrací dodavatel do 30 dnů cenu zboží, kromě poštovného a balného. Na tuto částku se zákonná úprava nevztahuje. Chybí-li tyto informace, je třeba jít nakupovat jinam.
Jak vyřizují reklamace
Také informace o způsobu vyřizování reklamací a délce poskytované záruky o dodavateli leccos vypovídají. Je jeho povinností zveřejnit záruční a reklamační podmínky, tj. rozsah poskytované záruky, případně její omezení. Na stránkách by neměl chybět kontakt na reklamační oddělení. Čím složitější je tyto informace najít, tím nižší je věrohodnost obchodníka.
Informace o výrobcích
Neméně důležité jsou informace o samotných výrobcích a jejich ceně. Kromě fotografie a popisu, tj. rozměrů, použitého materiálu, popisu funkcí nebo parametrů (dle typu výrobku) musí obsahovat nabídka také cenu zboží, a to včetně DPH. Pozor na triky s cenami - nejnižší uvedená cena rozhodně neznamená nejvýhodnější nákup!
Jednotlivé obchody se mohou lišit také náklady na balné a přepravu – ty se pohybují od několika desítek korun až po několik stovek korun. Jsou však i dodavatelé, kteří si tyto poplatky neúčtují poté, kdy nákup překročí určenou výši.
Platba a doručení zboží
Způsob platby a dodání by vám měl být také znám předem. U neprověřených obchodů se vyplatí zvolit způsob platby na dobírku, tedy až po dodání zboží. Sleva za platbu předem je sice lákavá, ale nemusí se vyplatit. Dobírka je jistější a nákup prodraží asi o sto korun. Totéž platí při platbě kartou.
Určitě si nezapomeňte ověřit, případně požádat o informaci o lhůtě dodání. Ta by měla být alespoň orientační informaci, zejména v případě, že potřebujete zboží dodat k určitému datu. Zvláště na Vánoce nakupujte alespoň s měsíčním předstihem, jinak můžete místo dárků dát pod stromeček objednávku.
Email od obchodníka uschovejte
Pro případné doložení komunikace s dodavatelem se vyplatí vytisknout a uschovat veškeré doklady – především objednávku. Jestliže vám dodavatel nepotvrdí objednávku obratem, určitě si ji vyžádejte. Omezíte tak riziko, že vaši objednávku neobdržel. Vyplatí se také uložit se všechny smluvní podmínky a veškerou komunikaci s dodavatelem do doby, než obchod proběhne.
Než se pustíte do větších nákupů, je dobré kupovat menší a levnější věci jako jsou knihy, CD nebo kosmetika, abyste si osvojil postup při jednání s dodavateli, případně si prověřil jejich spolehlivost.
Pozor na osobní údaje
Při veškerých nákupech pamatujte na ochranu osobních údajů. Např. jste-li žádán o uvedení vedení rodného čísla při nákupu knížky, měl byste jednání ukončit a obrátit se jinam. Pokud je uvedete, je dobré si ověřit, jak s nimi bude nakládáno a také prověřit, zda je možné odmítnout zasílání reklamních e-mailů.
Pokud narazíte na dodavatele, který uvedené povinnosti neplní, můžete podat podnět ke kontrole příslušnému živnostenskému úřadu, případně České obchodní inspekci. Máte-li podezření, že se dopouští podvodného jednání, obraťte se přímo na policii nebo státního zástupce.
Miloslava Fléglová
Přečtěte si také |
---|