Pračku opravit, nebo to hnát k soudu?

1.5.2009 01:00   |   Peníze - SPOTŘEBITEL
Paní Dáša z Prahy 6 má problém s reklamací pračky, kterou již nechce a po obchodu žádá vrácení peněz. Koupila si totiž automatickou pračku, které se v prvních čtrnácti dnech dvakrát porouchal program.

Pračku opravit, nebo to hnát k soudu?

Kromě toho  byla po zakoupení pračka dodána bez obalu a z hadice vytékala voda. Prý byla v obchodě vystavena. "Ale na to jsme nebyli předem upozorněni,“ stěžuje si zklamaná žena.

Vyhovět nechtějí a ještě vyhrožují

„Po delším dohadování si obchodník pračku odvezl s tím, že ji dá opravit. My jsme ale trvali na vrácení peněz, eventuálně na výměně za jiný výrobek či značku. Vše nám bylo odmítnuto, což posílilo naše podezření, že něco není v pořádku. Pračku jsme koupili po doporučení prodavačky, ale v současné době již nemáme k tomuto výrobku důvěru. Zrušení kupní smlouvy a vrácení peněz nám bylo odepřeno, dokonce nám  vyhrožují placením skladného v případě nevyzvednutí pračky po opravě, protože vyjádření technika zní: že pračka je v pořádku."

"Bohužel opakovaná závada v tak krátké době nám nedává žádnou jistotu, že se již nebude opakovat. Pračka je kromě toho velmi hlučná a není možné nastavit teplotu vody, i když prodavačka tvrdila opak,“ uzavírá svůj neveselý příběh paní Dáša.

Jak postupovat

 

Práva kupujícího, není-li věc
ve shodě s kupní smlouvou

V případě, že věc při převzetí kupujícím není ve shodě s kupní smlouvou (má vady), má kupující právo na to, aby prodávající bezplatně a bez zbytečného odkladu věc uvedl do stavu odpovídajícího kupní smlouvě, a to podle požadavku kupujícího buď výměnou věci, nebo její opravou.

Není-li takový postup možný, může kupující požadovat přiměřenou slevu z ceny věci nebo od smlouvy odstoupit.

To neplatí v případě, kdy kupující před převzetím věci o rozporu s kupní smlouvou věděl nebo rozpor s kupní smlouvou sám způsobil.

Rozpor s kupní smlouvou, který se projeví během šesti měsíců ode dne převzetí věci, se považuje za rozpor existující již při jejím převzetí, pokud to neodporuje povaze věci nebo pokud se neprokáže opak.

 

Poradit, jak postupovat, těžké není, problémem bude přimět prodávajícího, aby postupoval podle zákona. Obávám se, že pokud se chce zákaznice domoci svého práva na odstoupení od smlouvy, čeká ji soudní spor, neboť podle dopisu není prodávající ochoten k žádnému kompromisnímu řešení.

Občanský zákoník totiž stanoví, že projeví-li se vada věci na výrobku v době do 6 měsíců od zakoupení, aniž je způsobena např. opotřebením při běžném užívání nebo nesprávným užíváním, jedná se o rozpor věci s kupní smlouvou.

Od smlouvy odstupte!

Vada se podle popisu objevila dvakrát. A jestliže navíc byla paní Dagmar mylně informována o vlastnostech výrobku, tj. o funkci, kterou ve skutečnosti nemá, ani nebyla upozorněna na to, že věc byla na výstavě, tj. že již byla používána, porušil tím prodávající závažným způsobem svoje povinnosti a zákazník má dostatečný důvod od smlouvy odstoupit.

Důkazní povinnost, konkrétně prokázat, že se o těchto skutečnostech dostalo řádných a úplných informací, bude mít v případě soudního sporu prodávající. Druhá stránka věci je, že pokud žalobu zákazník podá, nebude rozhodnuto do měsíce a tak si bude muset koupit novou pračku nebo řešit situaci jiným náhradním způsobem.

Na skladné někdy dojde

Přestože byla zákaznice na svých právech zkrácena, tj. byla jí výměna výrobku za bezvadný odmítnuta, a ona uvažuje o tom, že pračku po opravě nepřevezme, měla by vědět, že skutečně po uplynutí měsíce může být účtováno skladné, případně může být po půl roce prodána v dražbě.

Jestliže již byla vada odstraněna opravou – byť proti jejímu požadavku, doporučuji opravenou pračku vyzvednout a ověřit si, zda byla opravou uvedena věc do shody s kupní smlouvou, včetně možnosti volby teplot. Poté se paní Dagmar může rozhodnout, jestli na odstoupení od smlouvy bude nadále trvat nebo akceptuje opravu. Bude-li trvat na odstoupení od smlouvy, je třeba oznámit svoje rozhodnutí prodávajícímu písemně formou dopisu nazvaného poslední pokus o smír a souběžně nebo následně podat žalobu. V takovém případě bude vhodné obrátit se na advokáta, aby se nesprávným podáním žaloby nezmařilo její soudní projednání.

Co je podle občanského zákoníku shoda s kupní smlouvou?

Podle § 616 občanského zákoníku prodávající odpovídá kupujícímu za to, že prodávaná věc je při převzetí kupujícím ve shodě s kupní smlouvou, zejména, že je bez vad.
Shodou s kupní smlouvou se rozumí, že prodávaná věc má jakost a užitné vlastnosti smlouvou požadované, prodávajícím, výrobcem nebo jeho zástupcem popisované, nebo na základě jimi prováděné reklamy očekávané, popřípadě jakost a užitné vlastnosti pro věc takového druhu obvyklé. Dále to znamená, že věc odpovídá požadavkům právních předpisů, je v tomu odpovídajícím množství, míře nebo hmotnosti a odpovídá účelu, který prodávající pro použití věci uvádí nebo pro který se věc obvykle používá.
U potravin musí být vyznačeno datum minimální trvanlivosti, a jde-li o potraviny podléhající rychlé zkáze, datum použitelnosti.
Připouští-li to povaha věci, má kupující právo, aby byla věc před ním překontrolována nebo aby její činnost mu byla předvedena.

Miloslava Fléglová

Přečtěte si také



Diskuse: Pračku opravit, nebo to hnát k soudu?

ČÍST VŠE / REAGOVAT


Tiskové zprávy

Vzkaz redakciMáte dotaz či připomínky?Napište vzkaz redakci