Chtějte vědět, co vám prodávají!

26.5.2009 00:00   |   Peníze - SPOTŘEBITEL
Marně přemýšlím, kde jsem udělala chybu, píše paní Dana z Řevnic. Koupila jsem si jarní vycházkové boty s elegantním prošitím na špičkách. Po prvním dešti jsem měla ale mokré ponožky!

Chtějte vědět, co vám prodávají!

Po zevrubné obhlídce jsem zjistila, že voda prosakuje v místech prošití na špičkách – vysvětluje paní Dana. To mně vyloženě donutilo druhý den boty reklamovat.

Po čtyřech týdnech čekán následoval další šok, když mi řekli, že reklamaci zamítli. Prý boty nejsou kožené! To přece není možné! Jednak jsem byla přesvědčena, že jsem koupila boty kožené, a pak: Jaký rozdíl je mezi reklamací kožených a nekožených bot? Copak u kožených bot by mi reklamaci uznali? – zlobí se paní Dana.

Našli by si jinou výmluvu

Domnívám se, že i v případě reklamace kožených by si stejně našli nějaký důvod pro zamítnutí reklamace – uvádí paní Dana a dodává: Prostě jen „papírově“ splnili svoji povinnost – vyřídili reklamaci v termínu. Ale já mám důvodné podezření, že při vyřizování mojí reklamace nepostupovali správně.

PŘEČTĚTE SI TAKÉ

Nebojte se online výpravy za doplněním šatníku
I nákup přes internet má svá rizika
Jak vybrat dárky a ještě ušetřit
Platit na internetu online, je to bezpečné?

Ano, skutečně je to tak: Základní povinností prodávajícího je informovat spotřebitele o tom, z jakého materiálu jsou boty nebo jejich hlavní části vyrobeny. A také podat informace o vlastnostech výrobku, tady o všech omezeních při jeho používání, případně o důsledcích nesprávného používání.

Jaká má zákaznice práva?

Pokud tedy nebyla zákaznice informována o tom, že obuv není kožená nebo byla dokonce uvedena poskytnutými informacemi v omyl, ani nebyla upozorněna, že obuv není vhodná do deště, pak prodávající porušil informační povinnosti stanovené zákonem.

To vše znamená, že když kupující zjistí vadu, má nejen právo uplatnit reklamaci do 6 měsíců od koupě (pro rozpor věci s kupní smlouvou podle § 616 občanského zákoníku), ale také má právo na odstranění vady podle své volby – na výměnu výrobku za bezvadný nebo na jeho opravu.

MŮŽE VÁS ZAJÍMAT

Mám si vzít hypotéku, nebo raději spořit?
Deset největších finančních zlozvyků
Triky, které ušetří pár tisíc ročně

Nedejte se – je tu soud a ČOI

Důvod zamítnutí reklamace je prodávající povinen vydat písemně. Protože paní Dana vyrozumění neobdržela, pak i v tomto případě postupovali v obchodě nestandardně. A jestliže další jednání s prodejcem není možné, je pak vhodné podat žalobu a domáhat se svých nároků soudní cestou.

Lze se v tomto případě rovněž obrátit na dozorový orgán, kterým je Česká obchodní inspekce, nejlépe prostřednictvím e-podatelny a v podání uvést informace nezbytné k provedení kontroly: adresu prodejny, kde byl výrobek zakoupen, specifikaci výrobku – aby bylo možné ověřit plnění informačních povinností.

Ke změně rozhodnutí prodávajícího sice tato kontrola nepomůže, ale pokud ČOI zjistí správní delikt, uloží kontrolované osobě opatření k nápravě a příslušnou sankci, která nepochybně zapůsobí i výchovně.

Miloslava Fléglová

Přečtěte si také

Diskuse: Chtějte vědět, co vám prodávají!

ČÍST VŠE / REAGOVAT


Tiskové zprávy

Vzkaz redakciMáte dotaz či připomínky?Napište vzkaz redakci