Pozor na internetové obchody!

11.3.2009 01:00   |   Peníze - SPOTŘEBITEL
Také máte špatnou zkušenost s internetovým obchodem? Obraty e-shopů rok od roku rostou, svoje služby zlepšují, nicméně nespokojých zákazníků je stále dost.

Pozor na internetové obchody!

Paní Marta S. ze Šluknova se spálila při koupi paměťové karty: "U firmy, prodávající fotopříslušenství, jsem si objednala SD paměťovou kartu Panasonic PRO HIGH SPEED o kapacitě 2 GB a rychlosti 20MB/s v ceně 950,80 Kč. Místo ní mi přišla SD paměťová karta Kingston o kapacitě 2 GB, která ale neodpovídala mému požadavku kompatibilitou ani rychlostí. Navíc ta stojí 474,80 Kč - účtována mi však byla cena panasoniku!

V dopise jsem požadovala, aby mi byla tato zásilka vyměněna a aby dodali kartu správnou. Obdrženou nesprávnou paměťovou kartu jsem zaslala zpět v dobré víře, že k záměně věci došlo pouhým nedopatřením. Pro jistotu jsem do této zásilkové společnosti ještě zatelefonovala. Paní v oddělení reklamací se omlouvala a ujišťovala mě, že mou záležitost vyřídí, jak nejrychleji to půjde."

Reklamaci vyřídili, ale špatně

"Bohužel jsem po týdnu musela zavolat znovu a slib jí připomenout, neboť se k mému případu ještě nedostala. Tehdy mi také sdělila, že mnou objednaná karta nemusí být na skladě. To mě rozzlobilo, protože na webových stránkách zákazníky informují, že zboží je tzv.skladem.  Navrhla jsem proto, že pokud zboží nebude k dispozici, ať mi pošlou dobropis, že odstupuji od smlouvy.

Po dvou dnech byla zásilka obchodním balíkem doručena na poštu mého bydliště, ale po rozbalení jsem zjistila, že mi opět zaslali kartu jinou - tentokrát značky Apache. Ta sice už měla parametry jako původně objednaná paměťová karta, ale já požadovala jinou značku. Znovu jsem tedy volala do zásilkové firmy a žádala vysvětlení. Vedoucí mě však odkázal na jejich obchodní podmínky. V nich je uvedeno, že odstoupení od kupní smlouvy ze strany kupujícího z důvodu špatně uvedeného obrázku není možné, závazný je vždy název zboží, které si zákazník objednal a potvrdil; prý si vyhrazují možnost tiskové chyby na svých stránkách.“

Je zákazník kusem hadru?

"To tedy v praxi znamená, že když si objednám přes internet modrý hrneček se dvěma oušky a oni mi dodají hrneček zelený s jedním, mám smůlu, přestože dodané zboží neodpovídá zboží uvedenému v mé objednávce. Oni mi totiž odpoví, že hrníček svou velikostí odpovídá objednávce – takže podle nich je vše v pořádku. Až na tu barvu a počet oušek, která podle nich nemusí být shodná s barvou uvedenou na jejich webových stránkách.

Vlastně mi tedy pan vedoucí upřel právo odstoupit od smlouvy. Jsem si samozřejmě vědoma, že ze zákona mám u nákupu přes internet nárok na odstoupení od smlouvy bez udání důvodu, a to do 14 dnů od dodání zboží. Překvapuje mě však, jak bezostyšně některé firmy jednají a vůbec se neobávají žádného postihu. Dá se s tím něco dělat?" ptá se Marta S. ze Šluknova.

Právo odstoupit od kupní smlouvy máte, ale…

Souhlasíme s tím, že některé zásilkové firmy mají širokou nabídku, ale skutečný sortiment minimální. Zřejmě očekávají, že se jejich zákazníci spokojí příslovečným „vrabcem v hrsti“ a oželí „holuba na střeše“, takže oni udají nechtěné zboží se ziskem a nebudou se muset nikomu zodpovídat, protože většina oklamaných zákazníků nemá tak vysoké právní vědomí jako paní Marta, tj. nezná svoje práva a proto je ani nevymáhá.

Nejdříve však k možnému postupu – jak naše čtenářka správně uvedla, v souladu s občanským zákoníkem (v § 53, odst. 7 a 10), kterým zaštiťuje svůj zvláštní přístup k vyřizování objednávek také dodavatel, má právo na odstoupení od smlouvy do 14 dnů, a to bez udání důvodu. Jestliže dodavatel ani po urgenci, že věc není ve shodě s kupní smlouvou, dodávku do souladu s kupní smlouvou neuvedl, má zákazník právo od smlouvy odstoupit. Je nutné tak učinit co nejdříve doporučeným dopisem, aby zákonem stanovená 14denní lhůta marně neuplynula.

Kontrola je provětrá

Poté je prodávající do 30 dnů povinen vrátit vám peníze. Pokud tak neučiní, lze se svých peněz i dalších nákladů spojených s reklamací domoci pouze soudní cestou – např. podáním žaloby na vydání platebního rozkazu, jestliže nemáte plnění ani peníze. V tom případě bude velmi důležitá vaše korespondence s dodavatelem jako listinné důkazy protiprávního jednání.

Co se týče postihu za nejen neseriózní, ale mnohdy nezákonné jednání internetových obchodů, můžeme poradit pouze jedno: Podat podnět ke kontrole – a to jednak živnostenskému úřadu, který tomuto podnikateli vydal živnostenské oprávnění, případně také příslušnému inspektorátu České obchodní inspekce – pro možné klamání spotřebitele.

Miloslava Fléglová

Přečtěte si také


Diskuse: Pozor na internetové obchody!

ČÍST VŠE / REAGOVAT


Tiskové zprávy

Vzkaz redakciMáte dotaz či připomínky?Napište vzkaz redakci