Strach ze špatného vysvědčení pomalu mizí
30.1.2018 00:00 | DětiZatímco ještě před pěti sedmi lety představoval podíl telefonátů na linku 116 111 s tématem strachu z reakce rodičů 20 % ze všech hovorů o škole, dnes je to minimálně o pět procent méně. I to je ale pořád dost, abychom bránili nejmenší před křivdami, které mohou dopadnout i tragicky.
Děti totiž často trápí strach z toho, jak budou rodiče reagovat. Někdy je to strach na základě předchozích špatných zkušeností s křikem nebo přímo tělesnými tresty.
MŮŽE VÁS ZAJÍMATŠpatné vysvědčení? Možná kvůli nemoci! |
„Jindy jsou obavy dítěte spíš neopodstatněné, ale i tak může panikařit, volí zkratkovité řešení a přemýšlí nad útěkem,“ vysvětluje Peter Porubský, vedoucí Linky bezpečí, který varuje před neuváženými výroky typu „Se špatnými známkami ani domů nechoď“.
Reagujete správně?
Vztah dítěte k známkám se přitom odvíjí hlavně od způsoby výchovy v rodině a od toho, jak rodiče reagují na dobré a špatné známky. A právě přístup rodičů ke známkám dítěte se pomalu mění a stává se liberálnějším.
Na rozdíl od starších generací, které vysvědčení vnímaly optikou „co tomu řeknou lidi“, se dnešní rodiče ve většině případů snaží řešit širší souvislosti vedoucí ke „špatnému“ prospěchu.
„Dnes mají rodiče k dispozici nespočet výchovných přístupů, od direktivních až po liberální. Důležité je, jestli rodiče svoje děti respektují, umějí reflektovat jejich potřeby přiměřené věku, vědí jak jim nastavit výchovné hranice a adekvátně je vyžadovat,“ říká Kateřina Schmidová, ředitelka Rodičovské linky.
Rodiče, kteří na Rodičovskou linku (606 021 021) v souvislosti se zhoršeným prospěchem svých dětí volají, často řeší, jaký správný postup ke zlepšení známek využít.
Svoje ambice odložte stranou
Všeobecně platí, že by rodiče měli dětem vytvořit plán přípravy na vyučování a kontrolovat jejich plnění. Ten však musí být úměrný dispozicím dítěte ne ambicím rodičů.
Někdy je vhodné uspořádat společné schůzky rodičů, dítěte a učitele, kde je možné společně mluvit o úspěších a neúspěších dítěte a další spolupráci se školou.
„Při opakovaných problémech je vhodné vyhledat psychology, speciální pedagogy, kteří disponují jednak diagnostickými nástroji vedoucí k odhalení specifických poruchy učení, ale také metodami vedoucí k jejich reedukaci resp. nápravě,“ upřesňuje Kateřina Schmidová.
Tresty bohužel nezmizely
Neznamená to však, že by problémy s neadekvátními tresty za „špatné“ vysvědčení zmizely, nebo se týkaly pouze měsíců, kdy se vysvědčení rozdává.
„Linka bezpečí je svým záběrem linkou pro jakékoliv trápení a funguje nonstop celý rok a problémy školy nebo vysvědčení jsou jen jedním z mnoha dalších problémů, se kterými se na nás dítě může obrátit,“ dodává Peter Porubský.
toz, ŽenyproŽeny.cz
Přečtěte si také