Nevychovávejte pecivály, zapojte děti do péče o domácnost
18.9.2019 00:00 | DětiDěti, které jsou odmalička zvyklé pomáhat, jsou v životě mnohem samostatnější. Vytvořte si doma systém, který vám pomůže a děti pomůže vychovávat.
Největším omylem je myslet si, že budete své ratolesti radši opečovávat, než je vést k samostatnosti. Ale nedůslednou výchovou si děti postupem času osvojí líné návyky, kterých už je jen těžko zbavíte.
VÍTE, ŽE je nevhodné odměňovat děti za domácí práce penězi? Může se stát, že bude odmítat vykonat jakoukoliv povinnost bez finanční odměny. Rodiče, kteří dětem platí, jim dávají najevo, že jde o něco nezáživného, co je třeba odměnit. |
Dovolte dětem pomáhat
Už když je dítěti rok a půl, zvládne základní úkoly, které se podobají spíš hře, ale později je dítě začne vnímat jako povinnost. Zhruba od tří let děti lákají všechny činnosti, které dělají dospělí.
MŮŽE VÁS ZAJÍMATMáme dětem platit za to, že pomáhají? |
Zprvu vám možná bude připadat, že zapojení dětí do úklidu vás zdržuje a přidělává práci, vydržte a dítě nekritizujte. Naopak ho vždy povzbuzujte a za odvedenou práci chvalte. Volte jinou, než peněžitou formu odměňování.
V předškolním věku je dítě schopné pomáhat s vařením, vynášet koš, ustlat postel atd. Školáci už jsou poměrně samostatní, zvládají si připravit snídani, nakoupit, vyluxovat a někdy dokonce i uvařit.
Na oblast odměňování se soustřeďuje i teorie sebedeterminace, kterou založili psychologové Deci a Ryan.
„Pokud dítě něco dělá, protože ho to baví, má k dané aktivitě emoční vazbu. Jestliže jej za výsledek platíme, může toto pouto přesměrovat k odměně. Budeme-li oceňovat proces, tedy samotnou snahu a nikoli výsledek, zvýšíme u dítěte vazbu k oné činnosti,“ vysvětluje americkou teorii psycholožka a koučka Kamila Jetmarová.
„Do určitého věku dítěte je ‚vítězství‘ naprosto nedůležité. Pokud je postaveno na nezdravých základech, jako je například hmotná odměna, nevydrží to dlouho. Tento typ motivace je nutné stále živit, kdežto motivace založená na vztahu k procesu, tedy formě seberealizace, se sytí sama,“ dodává Jetmarová.
V jistých částech Japonska je ve školách zaveden systém O-Soji, kdy po sobě děti uklízí. Každý den stráví 20 minut úklidem své třídy a někdy pomáhají i se servírováním obědů.
„Zapojení se do úklidu je způsob, jak děti naučit postarat se o sebe. Zvedá jim to sebevědomí a my je v tom podporujeme,“ vyjadřuje se učitelka základní školy.
TIP: Důležité je vést dítě k dokončení jednoho úkolu předtím, než začne pracovat na dalším a to i v případě, že konkrétní povinnost není zrovna zábavná. To se týká především školáků, kteří si musí rozvrhnout školní a domácí povinnosti. |
Čeho se držet a čemu se vyhnout
Ještě předtím, než začnete aplikovat výchovné metody týkající se domácích prací, mějte na mysli pár tipů:
1)Vytvářejte dohody
Čím víc budete na dítě naléhat, tím víc se bude úkolu bránit. Místo rozkazů uplatňujte dohody, které musí obě strany splnit, např. „Když se mnou utřeš prach, pomůžu ti postavit stavebnici“.
2) Nechte dítě si vybrat
Když dítěti umožníte vybrat mezi několika činnostmi, přijme lépe fakt, že se musí zapojit. Úkol, který si vybere, bude dělat svědomitěji, než ten, který by mu byl přidělen. Když už zadáváte úkol, je dobré přesně říct, co po dítěti chcete. Místo „Ukliď si pokoj,“ použijte např. „Ukliď si stavebnici, kterou máš v pokoji rozházenou po zemi.“
3) Vyvozujte důsledky
Jestliže dítě nesplní úkol, je nutné nastavit pořádek. Dítě netrestejte, ale ukažte mu, že se splnění úkolu nevyhne, například:
„Po těch hračkách, které si neuklidil, přece nemůžeme chodit. Schováme je a vrátíš se k nim, až je po sobě budeš uklízet.“ Naopak, když dítě úkol splní, je velmi důležité ho pochválit. Pochvaly jsou velmi významné, protože dětem dodávají sebevědomí a jsou svědomitější v plnění dalších úkolů.
4) Zachovejte důslednost
Jakmile vyslovíte zákaz, musíte se ho držet. Nenechte se hned zlomit, ale držte slovo minimálně do druhého dne. Jedině tak si dítě uvědomí, že systém myslíte vážně a pro příště si rozmyslí, jak k úkolu přistoupí.
Většina psychologů se shoduje, že v populaci se snižuje tzv. frustrační tolerance (míra snášenlivosti vůči zátěži), což zapříčiňuje zvýšený sklon k úzkostným až depresivním stavům. Jedním z důvodů jejího snižování je i prostředí a způsob výchovy dnešních dětí.
„Obecně je čím dál častější, že dětem vše připravíme a ony to následně vnímají jako samozřejmost. Konkrétně se to projeví tak, že od dětství nemusí či nejsou nuceny, ať už prostředím, dobou nebo rodiči, překonávat žádné obtíže,“ upozorňuje Kamila Jetmarová.
„Rodiče, kteří chtějí pro potomky to nejlepší, odstraňují i potenciální překážky s velkým předstihem a dítě mnohdy nezaznamená, že nějaký problém nastal,“ dopňuje psycholožka. Děti, které jsou od malička připravené čelit problémům, hned tak něco je nezaskočí.
Jako rodič jste pro své dítě vzorem, a proto je jen na vás, jaký systém organizace doma nastavíte. Nebuďte k sobě přísní a naučte se víc odpočívat. Základem pro to, abyste ušetřili kousek času sami pro sebe, je zapojení dětí do chodu domácnosti, a to nejlépe od mala!
zto, ŽenyproŽeny.cz
Přečtěte si také