Válka o generaci Z: Čím mladé lidi ve firmách zaujmout?

3.1.2017 00:00   |   Peníze
Děti internetu, digitální domorodci, individualisté – to je generace Z, jak sociologové nazývají mladé lidi, narozené od poloviny 90. let uplynulého století. Právě oni teď nastupují do práce a přichází problém...

generace Z

Podle průzkumu brněnské společnosti U1, která navrhuje a dodává kancelářské interiéry, mají tito mladí lidé o práci značně odlišné představy oproti předchozí generaci.

Rozhodně chtějí volně přecházet mezi pracovním a osobním životem, vzdělávat se při práci a pohybovat se v prostředí, jaké toto vše umožňuje.

MŮŽE VÁS ZAJÍMAT

I Facebook vás může připravit o zaměstnání
Domácí spotřebiče internetových lidí
Nechte si poradit, jak si najít dobrou práci

V Česku je ale na takové požadavky takzvaných mileniálů připravena jen jedna z pěti firem. Zaměstnavatelé tak mohou zaspat v boji o mladé talenty, který se vede globálně.

Žijí online a volně

V jedné ruce chytrý telefon, v druhé ruce tablet, ve třetí notebook a ve čtvrté herní konzole – i takto by se s nadsázkou dala popsat generace Z. Děti internetu ale vyrostly a hlásí se o své místo na trhu práce.

Zaměstnavatelům mohou nabídnout právě svoji znalost komunikačních technologií, jazykovou vybavenost a nápaditost. Digitální domorodci na oplátku očekávají, že jejich práce a osobní život se bude přirozeně prolínat.

Chtějí volnou pracovní dobu, možnost pracovat z domu a příležitost vzdělávat se. Tomuto trendu se přizpůsobuje i samotná podoba moderních kanceláří, která vychází vstříc první čistě internetové generaci.

„Není pro ně samozřejmé, aby se pracovní prostředí striktně odlišovalo od soukromého, potřebují, aby se podobalo co nejvíce běžnému prostředí, kde žijí,“ vysvětluje požadavky generace Z designér U1 Radek Mašinda.

Kancelář jako obývací pokoj

Ideální pracovní prostředí pro mileniály je neformální a v dispozicích by jim zčásti mělo připomínat spíš útulný obývací pokoj nebo oblíbenou kavárnu.

Rodiče generace lidí narozených po roce 1989 měli pořekadlo „nejdříve práce, pak zábava“. Členové generace Z oproti tomu potřebují, aby pro ně samotná práce byla zábavou. V tom je mají podpořit i kreativní interiéry.

„Stále více se budou prosazovat otevřené kanceláře typu open space propojené s méně formálními zónami pro individuální a společnou práci,“ tvrdí Radek Mašinda.

Rodiče kontra děti

„Mladí také vyžadují velmi neformální pracovní prostředí, které si zcela přizpůsobí svým potřebám. Samotné střídání prostředí přispívá k větší koncentraci a kreativitě,“ vysvětluje úspěšný designér.

Takové prostředí ale nabízí, jak už bylo řečeno, jen jedna z pěti firem v Česku. A naopak ještě čtyři firmy z deseti mají pracovní interiéry členěné stále v duchu 80. let: několik uzavřených místností pro malé týmy do deseti lidí, doplněných o pár zasedacích místností.

„Tento koncept, který je vhodný spíše pro generaci X (tedy rodiče generace Z) a bude v budoucnu zastoupen ještě méně,“ předpovídá Radek Mašinda.

zot, ŽenyproŽeny.cz

Přečtěte si také

Diskuse: Válka o generaci Z: Čím mladé lidi ve firmách zaujmout?

ČÍST VŠE / REAGOVAT


Tiskové zprávy

Vzkaz redakciMáte dotaz či připomínky?Napište vzkaz redakci