Sliby e-shopů jsou vymahatelné, důsledně je kontrolujte

4.2.2015 00:00   |   Peníze
Nabídky výhodné koupě v e-shopech na nás prší z webových stránek i televize. Mnohé informace jsou užitečné a slouží k naší orientaci. Jiné ale, jak se později ukáže, slibují, co nedodrží. Oklamaný zákazník má však účinnou obranu.

e-shopy a právo

Spotřebitelé totiž ze zákona mají nárok nakoupit zboží za přesně takovou cenu, kterou e-shop uvádí na webu nebo v reklamě. A stejně závazné jsou také ostatní informace, týkající se například termínu doručení nebo kvality zboží.

Po objednávce změna nelze

Jakmile zákazník učiní objednávku, nemůže již prodejce podmínky obchodu měnit. V opačném případě může kupující trvat na dodání zboží za původních podmínek, odstoupit od smlouvy nebo dokonce žádat náhradu škody.

MŮŽE VÁS ZAJÍMAT

Z asijských e-shopů zaplatíte nemalé clo
Pozor na internetové obchody!
Platit na internetu online, je to bezpečné?

„V okamžiku zveřejnění se informace totiž stávají oficiální nabídkou k uzavření obchodu, kterou může kupující přijmout a následně trvat na dodržení přislíbených podmínek,“ vysvětluje Petr Novák, právník ze společnosti Vaše nároky.cz, která pomáhá spotřebitelům v boji proti nepoctivému jednání obchodníků a institucí.

Zmýlená neplatí

Svému příslibu musí obchodníci dostát dokonce i tehdy, pokud by uveřejnili informace nesprávné omylem.

„Nedávno jsme zaregistrovali stížnosti na e-shop s elektronikou, který na webu avizoval výraznou slevu na vybrané mobily. Nabídku ovšem stáhl a zákazníkům, kteří si mezitím zboží objednali, ho odmítl za přislíbenou cenu dodat s tím, že se spletl. To je ovšem nepřijatelné a zákazníci se proti němu mohou bránit,“ tvrdí právník.

Je totiž zcela běžné, že prodejci nabízejí výrazné slevy nebo dokonce zboží zdarma. „Chybující prodejce by se neměl bránit tím, že smlouvu prohlásí za neplatnou pro rozpor s dobrými mravy. Slevy patří mezi běžné marketingové postupy a kupující proto nemají důvod o ceně zboží pochybovat a kupují v dobré víře,“ dodává.

Slíbená cena je zákon

Kupující má tedy nárok trvat na dodání zboží za přislíbenou cenu. Pokud by mu ho e-shop odmítal doručit, mohl by si zboží také opatřit jinde a po e-shopu následně požadovat náhradu škody.

„E-shop by měl zákazníkovi vyplatit rozdíl mezi cenou zboží, za kterou ho zákazník koupil jinde, a cenou, kterou mu původně přislíbil,“ vysvětluje Petr Novák.

Častým a nechvalným jevem v nabídkách e-shopů bývají také rozpory v popisu zboží. Pokud zákazník bezprostředně po obdržení zboží zjistí, že produkt nemá slíbené vlastnosti, může ho samozřejmě ve standardní lhůtě 14 dnů vrátit.

Může se ovšem stát, že kupující neodpovídající kvalitu zboží odhalí až po delší době.

„Například v zimě zakoupí potápěčské brýle, které podle popisu e-shopu mají odolat vysokému tlaku. Až v létě zjistí, že kvalita popisu neodpovídá. Může i zpětně žádat výměnu zboží za jiné, případně slevu z kupní ceny, nebo zcela odstoupit od smlouvy a požadovat náhradu nákladů na doručení a zpětné odeslání zboží,“ tvrdí právník.

Termíny jsou závazné

Velkou pozornost by měly e-shopy věnovat také avizovanému termínu dodání zboží, který může být pro kupující rozhodujícím kritériem pro výběr obchodu nejen v období Vánoc.

„Zákazník může při prodlení s doručením zboží odstoupit od smlouvy a požadovat vrácení kupní ceny včetně nákladů na dopravu. Pokud by mu pozdním dodáním byla způsobena škoda, může požadovat také její kompenzaci,“ uzavírá Petr Novák.

ozt, ŽenyproŽeny.cz

Přečtěte si také

Diskuse: Sliby e-shopů jsou vymahatelné, důsledně je kontrolujte

ČÍST VŠE / REAGOVAT


Tiskové zprávy

Vzkaz redakciMáte dotaz či připomínky?Napište vzkaz redakci