Víme, která auta nejvíce bourají
11.5.2010 00:00 | Peníze - POJIŠTĚNÍPrvní předpoklad bezpečné jízdy je být viděn. Podle různých průzkumů jsou častěji účastníky dopravní nehody auta černé barvy a naopak bílá auta jsou díky své lepší viditelnosti na vozovce bezpečnější (podle odborníků je nebezpečí nehody za dne u černého vozu o 12 procent vyšší než u bílého auta).
Za méně bezpečné se pak považují i další barvy aut, které mají nižší index viditelnosti, jako je modrá, šedá, zelená, červená a stříbrná, nebo ty barvy, které jen slabě kontrastují s okolím.
Červená není bezpečná
I když za nejbezpečnější jsou mnoha řidiči pokládána červená auta, protože bývají ve dne na ulici nejnápadnější, jde o omyl. Ještě horší je to za soumraku, kdy červená tmavne a lze ji jen obtížně odlišit od okolí. A jaká auta jsou naopak nejlépe viditelná?
Může vás zajímatNepřijdu o bonusy u jiné pojišťovny? |
Vede mátově zelená, fialová a žlutá. Přesto jsou právě celosvětovým nejmódnějším hitem vozy stříbrné a samozřejmě jako stálice – červené.
Dobrá nebo špatná značka?
Největší riziko havárie hrozí podle policejních statistik řidiči, který sedí za volantem Audi. Každé třetí auto této značky má do roka nehodu. Hned za nimi jsou řidiči BMW, Alfy Romeo, Škodovek Superb a Mercedesů.
Naopak nejméně havarují řidiči, kteří vlastní některý automobil od značky Dacia, Daewoo nebo Škoda (kromě modelu Superb).
Auto za to nemůže
Podle odborníků mají silná auta tu nevýhodu, že poskytují neustálý pocit bezpeční a kontroly nad vozem. Pak ale dojde ke krizové situaci a auto se chová standardně, stejně jako třeba Trabant.
Nejbouranější automobily jsou tak sice ty nejbezpečnější, ale běžné nehody odnesou pouze plechy a plasty a airbag často zachrání život. Levné a starší vozy, které skončily na místech nejméně bouraných aut, bývají méně bezpečné, a jejich nehody končívají tragicky.
Větší není vždy výhoda
Není pochyb o tom, že při srážce dvou aut podobného stáří a konstrukční vyspělosti je výhoda na straně toho většího. Při nárazu do jakékoli jiné překážky, například do stromu, záleží hlavně na konstrukci deformačních zón, pevnosti stavby a vybavenosti zádržnými systémy.. Pak mohou malá auta posádku celkem spolehlivě ochránit, zatímco velká těžká nikoli.
Pojištění přes internet je opravdu
|
Velká auta jsou také zákonitě hůře ovladatelná než menší vozy. Jejich brzdná dráha je na podkladu se sníženou adhezí o pořádný kus delší než v případě menšího a lehčího auta. V zatáčkách se také odstředivá síla těžkého auta projeví mnohem dříve než u auta lehčího
Opačným extrémem je ale přesvědčení, že některá malá moderní auta jsou bezpečnější než velká.
Hlavní odpovědnost má řidič
Ale ať už je auto staré, nové, velké nebo malé, má správnou barvu a všechny bezpečnostní prvky, sedne-li si za volant nezodpovědný člověk, stává se z auta vražedný nástroj. A tak hlavním kriteriem bezpečnosti vozu je jeho řidič.
Někteří odborníci varují, že právě podvědomí o „nezranitelnosti“ v moderním bezpečném autě posouvá hranice, kam až jsou řidiči schopni zajít, mnohem dále. To, co by si ve starém autě nikdy nedovolili, považují dnes za naprosto normální.
Lada Mašková
Přečtěte si také |
---|