Víme, která auta nejvíce bourají

11.5.2010 00:00   |   Peníze - POJIŠTĚNÍ
Existuje, či neexistuje auto, které by díky své značce, barvě a modernímu vybavení bylo to nejbezpečnější na silnici? 

nehoda

První předpoklad bezpečné jízdy je být viděn. Podle různých průzkumů jsou častěji účastníky dopravní nehody auta černé barvy a naopak bílá auta jsou díky své lepší viditelnosti na vozovce bezpečnější (podle odborníků je nebezpečí nehody za dne u černého vozu o 12 procent vyšší než u bílého auta).

Za méně bezpečné se pak považují i další barvy aut, které mají nižší index viditelnosti, jako je modrá, šedá, zelená, červená a stříbrná, nebo ty barvy, které jen slabě kontrastují s okolím.

Červená není bezpečná

I když za nejbezpečnější jsou mnoha řidiči pokládána červená auta, protože bývají ve dne na ulici nejnápadnější, jde o omyl. Ještě horší je to za soumraku, kdy červená tmavne a lze ji jen obtížně odlišit od okolí. A jaká auta jsou naopak nejlépe viditelná?

bouračkaMůže vás zajímat

Nepřijdu o bonusy u jiné pojišťovny?
Pojistit, či nepojistit ojetý vůz?
Co nabízejí asistenční služby pojišťoven

Vede mátově zelená, fialová a žlutá. Přesto jsou právě celosvětovým nejmódnějším hitem vozy stříbrné a samozřejmě jako stálice – červené.

Dobrá nebo špatná značka?

Největší riziko havárie hrozí podle policejních statistik řidiči, který sedí za volantem Audi. Každé třetí auto této značky má do roka nehodu. Hned za nimi jsou řidiči BMW, Alfy Romeo, Škodovek Superb a Mercedesů.

Naopak nejméně havarují řidiči, kteří vlastní některý automobil od značky Dacia, Daewoo nebo Škoda (kromě modelu Superb).

Auto za to nemůže

Podle odborníků mají silná auta tu nevýhodu, že poskytují neustálý pocit bezpeční a kontroly nad vozem. Pak ale dojde ke krizové situaci a auto se chová standardně, stejně jako třeba Trabant.

Nejbouranější automobily jsou tak sice ty nejbezpečnější, ale běžné nehody odnesou pouze plechy a plasty a airbag často zachrání život. Levné a starší vozy, které skončily na místech nejméně bouraných aut, bývají méně bezpečné, a jejich nehody končívají tragicky.

Větší není vždy výhoda

Není pochyb o tom, že při srážce dvou aut podobného stáří a konstrukční vyspělosti je výhoda na straně toho většího. Při nárazu do jakékoli jiné překážky, například do stromu, záleží hlavně na konstrukci deformačních zón, pevnosti stavby a vybavenosti zádržnými systémy.. Pak mohou malá auta posádku celkem spolehlivě ochránit, zatímco velká těžká nikoli.

RonovskýPojištění přes internet je opravdu
jednoduché, navíc i rychlé
a nemusíte vůbec nikam chodit.


PAVEL RONOVSKÝ, jednatel společnosti
Top-Pojištění.cz

Velká auta jsou také zákonitě hůře ovladatelná než menší vozy. Jejich brzdná dráha je na podkladu se sníženou adhezí o pořádný kus delší než v případě menšího a lehčího auta. V zatáčkách se také odstředivá síla těžkého auta projeví mnohem dříve než u auta lehčího

Opačným extrémem je ale přesvědčení, že některá malá moderní auta jsou bezpečnější než velká.

Hlavní odpovědnost má řidič

Ale ať už je auto staré, nové, velké nebo malé, má správnou barvu a všechny bezpečnostní prvky, sedne-li si za volant nezodpovědný člověk, stává se z auta vražedný nástroj. A tak hlavním kriteriem bezpečnosti vozu je jeho řidič.

Někteří odborníci varují, že právě podvědomí o „nezranitelnosti“ v moderním bezpečném autě posouvá hranice, kam až jsou řidiči schopni zajít, mnohem dále. To, co by si ve starém autě nikdy nedovolili, považují dnes za naprosto normální.

Lada Mašková

Přečtěte si také


Diskuse: Víme, která auta nejvíce bourají

Značka auta opravdu nemůže za to, že vůz je rizikový

9.6.2012   |   21:55   |   od: Foxy
Za to, že Audi, BMW, VW, Škoda Superb či Alfa Romeo nebo Honda patří k rizikovým autům, nemůže značka vozu. Problém je, že tyto značky, ale i další silná auta, jsou oblíbenými značkami mladých středněvěkových arogantních silničních grázlů a machýrků a pirátů silnic nejčastěji z řad bohatých podnikatelů, lobbistů a managerů.
Naopak automobily jako Volvo, Mercedes řídí spíše usedlejší pánové, kteří si nepotřebují na silnici nic dokazovat.
Značky Ford, Pegueot, Opel, Toyota, Nissan, Mazda či Hyundai a běžné vozy Škoda Fabia jsou typicky rodinná auta. Kupují si je obyčejní umírnění lidé. Často takový člověk či rodina dlouho šetří na takový vůz - ať nový či z bazaru - a také si pak takové auto šetří a většinou v něm jezdí rozumně.
Samostatnou kapitolou jsou Škody Octavie, které bych z padesáti procent přiřadil k té první kategorii. Většina majitelů Octavií jsou středněpříjmoví lidé, co nemají na Audi, BMW nebo Škodu Superb a o to více si na silnici musejí dokazovat své ego neustálým předjížděním ostatních. Vidět jet Octavii v poklidu je spíš vzácností.
Zobrazen poslední příspěvek, celkový počet 1 příspěvek.
poslední příspěvek: 9. 6. 2012 21:55
ČÍST VŠE / REAGOVAT


Tiskové zprávy

Vzkaz redakciMáte dotaz či připomínky?Napište vzkaz redakci