Válka o generaci Z: Češi nevědí, čím mladé mozky zaujmout

3.1.2017 00:00   |   Peníze
Děti internetu, digitální domorodci a individualisté. Členové generace Z, jak sociologové nazývají skupinu lidí narozených od poloviny 90. let 20. století, právě nastupují do práce a přichází problém...

generace Z

Podle výzkumu společnosti U1, brněnské firmy pro design pro kancelářských i bytových prostorů, mají tito mladí lidé o práci dost odlišné představy než předchozí generace. 

Rozhodně chtějí volně přecházet mezi pracovním a osobním životem, vzdělávat se při práci a pohybovat se v prostředí, které toto všechno dovoluje.

MŮŽE VÁS ZAJÍMAT

I Facebook vás může připravit o zaměstnání
Domácí spotřebiče internetových lidí
Nechte si poradit, jak si najít dobrou práci

V Česku je ale na takový požadavek tzv. mileniálů připravena jen jedna z pěti  firem. Zaměstnavatelé tak mohou zaspat v boji o mladé talenty, který se vede globálně.

Žijí online a volně

V jedné ruce chytrý telefon, v druhé ruce tablet, ve třetí notebook a ve čtvrté herní konzole. I tak by se dal s nadsázkou popsat typický člen generace Z. Děti internetu ale vyrostly a hlásí se o svoje místo na trhu práce.

Zaměstnavatelům mohou nabídnout právě svoji znalost komunikačních technologií, jazykovou vybavenost a nápaditost. Digitální domorodci na oplátku očekávají, že jejich práce a osobní život se bude přirozeně prolínat.

Chtějí volnou pracovní dobu, možnost pracovat z domu a příležitost vzdělávat se. Tomuto trendu se přizpůsobuje i samotná podoba moderních kanceláří, která vychází vstříc první čistě internetové generaci.

„Není pro ně samozřejmé, aby se pracovní prostředí striktně odlišovalo od soukromého, potřebují, aby se podobalo co nejvíce běžnému prostředí, kde žijí,“ vysvětluje požadavky  generace Z designér U1 Radek Mašinda.

Kancelář jako obývák

Ideální pracovní prostředí pro mileniály je neformální a v dispozicích by jim zčásti mělo připomínat spíš útulný obývák nebo oblíbenou kavárnu.

Rodiče generace lidí narozených po roce 1989 měli pořekadlo „nejdřív práce, potom zábava“. Členové generace Z oproti tomu potřebují, aby pro ně samotná práce byla zábavou. V tom je mají podpořit i kreativní interiéry.

„Stále více se budou prosazovat otevřené kanceláře typu open space propojené s méně formálními zónami pro individuální a společnou práci,“ tvrdí Mašinda.

Rodiče kontra děti

„Mladí také vyžadují velmi neformální pracovní prostředí, které si zcela přizpůsobí svým potřebám. Samotné střídání prostředí přispívá k větší koncentraci a kreativitě,“ vysvětluje úspěšný designér.

Takové prostředí ale nabízí, jak už bylo řečeno, jen jedna z pěti firem v Česku. A naopak ještě čtyři firmy z deseti mají pracovní interiéry členěné stále v duchu 80. let: několik uzavřených místností pro malé týmy do deseti lidí, doplněných o pár zasedacích místností.

„Tento koncept, který je vhodný spíše pro generaci X (tedy rodiče generace Z) a bude v budoucnu zastoupen ještě méně,“ předpovídá Mašinda.

zot, ŽenyproŽeny.cz

Přečtěte si také


Diskuse: Válka o generaci Z: Češi nevědí, čím mladé mozky zaujmout

ČÍST VŠE / REAGOVAT


Tiskové zprávy

Vzkaz redakciMáte dotaz či připomínky?Napište vzkaz redakci