Zabijáci na silnicích: dioptrie, šeroslepost, barvoslepost

15.11.2016 00:00   |   Zdraví a krása
Patříte mezi řidiče? Dost možná pak trpíte dioptrickou vadou, která je pro řízení nebezpečná. Zrak šoférů negativně ovlivňuje i šedý zákal, a kolem 130 tisíc řidičů není schopno rozpoznat červenou barvu.

oči, dioptrie

Navíc asi pětina řidičů o své vadě vůbec neví, nebo ji zanedbává. Zejména kvůli snížené viditelnosti během zimního období představují především tito řidiči zvýšené riziko dopravní nehody. To je v zimě až patnáctkrát vyšší než v letním období.

„Druhé oči“ potřebuje kolem šesti miliónů Čechů a Češek. Pokud je ale dioptrická vada malá, nemusí o ní člověk ani vědět. Přitom už tři čtvrtě dioptrie může výrazně zkreslit pozorovací schopnosti řidiče.

MŮŽE VÁS ZAJÍMAT

Brýle, čočky nebo operace?
Nemůžete zaostřit? Možná astigmatismus
Oprava víček není jen pro krásu

„Zatímco zdravé oko vidí chodce ze vzdálenosti zhruba 200 metrů, oko s vadou minus 0,75 dioptrie až ze vzdálenosti 100 metrů, oko s vadou minus dvě dioptrie pak ze vzdálenosti pouhých dvaceti metrů,“ popsal Pavel Stodůlka, přednosta sítě očních klinik Gemini.

Jak vidíte za šera?

Navíc řidiči se špatným zrakem vůbec nepostřehnou až čtvrtinu dopravních značek. Až 90 procent řidičů vyššího věku není schopno zaostřit na palubní desku bez brýlí, dodává oftalmolog.

Vedle potřeby brýlí ohrožuje účastníky provozu i šeroslepost. Schopnost řídit třeba za tmy je u lidí s touto oční vadou tak snížená, že jsou v podstatě nebezpeční sobě i svému okolí.

„Onemocnění se projevuje zhoršeným viděním za šera, obtížemi s orientací ve tmě nebo v mlze a prodlouženou adaptací při přechodu ze světla do tmy. Takový člověk by měl jezdit jen během dne, za šera a v noci by se měl řízení vyhýbat,“ radí přednosta.

„Přitom včasná léčba šerosleposti je poměrně snadná – pokud je způsobena deficitem vitaminu A, léčba probíhá doplněním tohoto vitaminu ideálně v kombinaci luteinu a omega3,“ uvedl Pavel Stodůlka.

A červenou poznáte?

Asi devět lidí ze sta je barvoslepých, převážně jsou to muži. A podle nových výzkumů až dvě procenta řidičů špatně vnímají červenou barvu. Takový řidič zejména znečištěná brzdová a obrysová světla vidí pozdě nebo vůbec. Snižuje se také jeho schopnost včas zastavit na světelné křižovatce.

Jestliže koncem roku 2015 bylo v České republice registrováno zhruba 6,6 milionu řidičů, pak po našich silnicích jezdí 130 tisíc řidičů, kteří nejsou schopni poznat červenou barvu!

Pomoc při oslnění

I řidič se zdravým zrakem může ale způsobit dopravní nehodu. A přitom jí pomohou zabránit vitaminy. Řidiči jistě dobře znají efekt oslnění světly protijedoucího vozidla. Člověk pak řídí v závislosti na rychlosti vozidla několik desítek i stovek metrů prakticky poslepu.

„Zrychlit jejich reakce může lutein, který v krystalicky čisté podobě obsahuje například doplněk stravy Gemioptal Top-Q. Při užívání se doba nezbytná k tomu, aby oko zase dobře vidělo, zkracuje až o šest sekund, což ve 120 kilometrech za hodinu je až 200 metrů,“ uzavřel Pavel Stodůlka.

zto, ŽenyproŽeny.cz

Přečtěte si také

Diskuse: Zabijáci na silnicích: dioptrie, šeroslepost, barvoslepost

ČÍST VŠE / REAGOVAT


Tiskové zprávy

Vzkaz redakciMáte dotaz či připomínky?Napište vzkaz redakci