Spory s e-shopy už nemusíte řešit u soudu

9.3.2016 00:00   |   Peníze
Potíže, které mohou potkat zákazníky nejen e-shopů, může od letošního února nově řešit nezávislý rozhodčí. Neuznané reklamace i další problémy mají šanci, že budou vyřízeny snadno a především rychleji.

eshopy a spory

Nejčastěji se s e-shopem řeší spor o neuznanou reklamaci nebo odpovědnost za škodu způsobenou vadným zbožím, které se protahovaly složitým jednáním se soudy.

„Například pokud e-shop odmítl uznat reklamaci tenisek za 1000 Kč, musel spotřebitel investovat do soudních poplatků, nákladů na znalce a zastoupení třeba i destinásobek hodnoty bot. Navíc některé náklady ani v případě vítězství nemusel dostat zpět. K těm patří například standardní odměnu advokáta,“ vysvětluje Ondřej Preuss z webu dostupnyadvokat.cz.

MŮŽE VÁS ZAJÍMAT

Sliby e-shopů jsou vymahatelné, kontrolujte je
Z asijských e-shopů zaplatíte nemalé clo
Za poškozené zboží musíte e-shopu zaplatit

Co je nového

Často mezi provozovatelem e-shopu a spotřebitelem vznikne spor, přičemž obě strany si stojí za svým. Dosud platilo, že se spotřebitel ve většině případů musel obracet rovnou na klasický soud, což vedlo k průtahům a velké nákladnosti sporu.

Nově však bude mít právo požádat o pomoc konkrétní státní úřad jako rozhodčího. Většinu případů bude řešit Česká obchodní inspekci (ČOI), v oblasti finančních služeb to bude finanční arbitr, v telekomunikacích zase Český telekomunikační úřad (ČTÚ).

Jaké jsou přínosy?

Nový systém by měl drobné prohřešky vyřešit a strany dovést k racionálnímu řešení. Navíc řízení bude mnohem levnější. Samotné není nijak zpoplatněno a každá ze stran si nese pouze své náklady na zastoupení.

Spotřebitel se na „rozhodčího“ může obrátit jednoduše on-line. Než však kontaktuje příslušný úřad, musí se pokusit problém řešit sám a s provozovatelem e-shopu se domluvit. Až v případě, že tento pokus selže, může o pomoc požádat příslušné orgány.

Podáním stížnosti to nekončí

Rozhodčí bude mít navíc povinnost o mimosoudním řešení spotřebitelských sporů podrobně informovat na svých internetových stránkách. Výsledek by měl být znám nejpozději do 90 dnů od podání, u složitého sporu s možností prodloužení lhůty na dvojnásobek.

Pokud se majitel e-shopu „zasekne“ a odmítne smírné řešení, nic se vlastně nezmění, jen přibude administrativa. Pokud totiž rozhodčí nedokáže podnikatele k dohodě přimět, nezbude spotřebiteli než obrátit se na klasický soud.

Co musí podnikatelé?

Kromě povinnosti komunikovat v daném řízení mají podnikatelé ještě jednu povinnost. Musí o nové možnosti své klienty informovat. Konkrétně je musí poučit o tom, jaký subjekt je v dané oblasti nabízených výrobků a služeb příslušný k řešení mimosoudního spotřebitelského sporu.

Mezi informacemi musí být uvedena i internetová stránka takového subjektu, tedy nejčastěji ČOI. Tyto informace musí být umístěné na internetových stránkách i v obchodních podmínkách, a to do konce dubna 2016.

Pokud by podnikatel vůbec na řízení nereagoval a nekomunikoval, může mu rozhodčí udělit pokutu až milión korun.

toz, ŽenyproŽeny.cz

Přečtěte si také

Diskuse: Spory s e-shopy už nemusíte řešit u soudu

ČÍST VŠE / REAGOVAT


Tiskové zprávy

Vzkaz redakciMáte dotaz či připomínky?Napište vzkaz redakci