Spory s e-shopy už nemusíte řešit u soudu
9.3.2016 00:00 | PenízeNejčastěji se s e-shopem řeší spor o neuznanou reklamaci nebo odpovědnost za škodu způsobenou vadným zbožím, které se protahovaly složitým jednáním se soudy.
„Například pokud e-shop odmítl uznat reklamaci tenisek za 1000 Kč, musel spotřebitel investovat do soudních poplatků, nákladů na znalce a zastoupení třeba i destinásobek hodnoty bot. Navíc některé náklady ani v případě vítězství nemusel dostat zpět. K těm patří například standardní odměnu advokáta,“ vysvětluje Ondřej Preuss z webu dostupnyadvokat.cz.
MŮŽE VÁS ZAJÍMATSliby e-shopů jsou vymahatelné, kontrolujte je |
Co je nového
Často mezi provozovatelem e-shopu a spotřebitelem vznikne spor, přičemž obě strany si stojí za svým. Dosud platilo, že se spotřebitel ve většině případů musel obracet rovnou na klasický soud, což vedlo k průtahům a velké nákladnosti sporu.
Nově však bude mít právo požádat o pomoc konkrétní státní úřad jako rozhodčího. Většinu případů bude řešit Česká obchodní inspekci (ČOI), v oblasti finančních služeb to bude finanční arbitr, v telekomunikacích zase Český telekomunikační úřad (ČTÚ).
Jaké jsou přínosy?
Nový systém by měl drobné prohřešky vyřešit a strany dovést k racionálnímu řešení. Navíc řízení bude mnohem levnější. Samotné není nijak zpoplatněno a každá ze stran si nese pouze své náklady na zastoupení.
Spotřebitel se na „rozhodčího“ může obrátit jednoduše on-line. Než však kontaktuje příslušný úřad, musí se pokusit problém řešit sám a s provozovatelem e-shopu se domluvit. Až v případě, že tento pokus selže, může o pomoc požádat příslušné orgány.
Podáním stížnosti to nekončí
Rozhodčí bude mít navíc povinnost o mimosoudním řešení spotřebitelských sporů podrobně informovat na svých internetových stránkách. Výsledek by měl být znám nejpozději do 90 dnů od podání, u složitého sporu s možností prodloužení lhůty na dvojnásobek.
Pokud se majitel e-shopu „zasekne“ a odmítne smírné řešení, nic se vlastně nezmění, jen přibude administrativa. Pokud totiž rozhodčí nedokáže podnikatele k dohodě přimět, nezbude spotřebiteli než obrátit se na klasický soud.
Co musí podnikatelé?
Kromě povinnosti komunikovat v daném řízení mají podnikatelé ještě jednu povinnost. Musí o nové možnosti své klienty informovat. Konkrétně je musí poučit o tom, jaký subjekt je v dané oblasti nabízených výrobků a služeb příslušný k řešení mimosoudního spotřebitelského sporu.
Mezi informacemi musí být uvedena i internetová stránka takového subjektu, tedy nejčastěji ČOI. Tyto informace musí být umístěné na internetových stránkách i v obchodních podmínkách, a to do konce dubna 2016.
Pokud by podnikatel vůbec na řízení nereagoval a nekomunikoval, může mu rozhodčí udělit pokutu až milión korun.
toz, ŽenyproŽeny.cz
Přečtěte si také |
---|