Prvňáček nebo rodiče? Kdo má větší obavy ze školy?

31.8.2011 00:00   |   Děti
Jedno z nejdůležitějších, ale zároveň rizikových období v životě dítěte začíná už zítra. Prvního září jdeme do první třídy! Přicházejí velké změny i očekávání a obavy. Jak pro prvňáčka, tak pro rodiče.

první třída, škola

Právě proto bychom měli udělat všechno, abychom nervozitu dítěte zbytečně nezvyšovali, třeba jen častým připomínáním školy a školních povinností.

Už jste si již jistě mnohokrát ověřili, že i mladší dítě velice brzy pozná, kdy jsou nervózní dospělí a jejich náladám pak rychle podléhá. Nedejte tedy svoji nervozitu na sobě znát.

„Často není problém jen v tom, jak tuto změnu ponese samotný prvňáček, ale také, jak ji zvládnou rodiče, kteří své obavy, například jak jejich potomek uspěje v kolektivu, následně na dítě přenesou,“ říká PhDr. Jana Procházková (na snímku vpravo), zkušená dětská psycholožka Programu H Plus.

Dítě přechází do jiného světa

První třída přitom zásadním způsobem ovlivňuje vztah dítěte k výuce, studiu a celému školskému procesu. Jak jej tedy správně připravit?

„Důležité je svého potomka před nástupem do první třídy nestrašit tím, co všechno bude muset zvládnout, ale zároveň není vhodné jej ani příliš přeceňovat větami typu: Neboj, stejně budeš ze všech nejlepší...“ upozorňuje PhDr. Jana Procházková.

Dítě by především nemělo do školního kolektivu přicházet s nereálnými představami.

„Pozitivní vliv tady má mateřská škola. Ovšem budoucí prvňáčci, kteří do ní pravidelně nechodili, mají poněkud handicap. Neznají totiž vnější svět, nejsou zvyklí na jiný řád a jiné autority než z rodiny, chybí jim častý kontakt s vrstevníky i to, že musí vycházet s někým cizím. Tyto sociální návyky nezískají v rodině, mezi sourozenci – to je jiný vztah,“ vysvětluje dětská psycholožka.

Kam? K dobrému učiteli!

Rodiče mohou dítěti vstup do vzdělávacího systému usnadnit nebo naopak zkomplikovat i tím, jakou mu vyberou školu.

Psycholožka radí nepodléhat líbivým nabídkám, kterými se někdy školy snaží přilákat nové žáky. Je dobré si vše detailně zjistit, aby potom náš prvňáček nemusel denně vstávat v šest ráno a dojíždět do vzdálené školy jen pro to, že tam mají větší nabídku kroužků nebo výuku angličtiny už od první třídy.

Může vás zajímat

Jak nastartovat školáka do lavic
Vyberte s dětmi kroužky a nechte i nicnedělání
Když se ve škole nedaří

„Podle mých zkušeností se děti do třetí třídy, odkdy je angličtina už povinná, nenaučí nic jiného než slovíčka. Takže, tyto nabídky škol jsou spíše lákadlem pro rodiče.“

„Pokud mohou rodiče vybírat, doporučuji, aby volili nikoliv podle sebe, ale podle toho, jaké zájmy a schopnosti má jejich potomek. A především podle toho, jací jsou ve škole učitelé! Právě pan učitel, paní učitelka jsou v tomto věku pro dítě nejvyšší autoritou. Jsou-li kvalitní, dokáží motivovat, pomoci začlenit se do kolektivu, upevňovat vztahy mezi dětmi, což je především v první třídě důležité.“ radí PhDr. Jana Procházková

Nenechte prvňáčka zbytečně trápit

Varováním, že prvňáček i přes snahu rodičů a učitelů adaptaci na školní prostředí nezvládá, mohou být změny v jeho chování, noční děsy a další psychosomatické příznaky – bolesti hlavy, břicha, zvracení, teploty bez zjevného důvodu. V takovém případě je nutné vyhledat specialistu, dětského psychologa.

Příčinou problémů může být i to, že někteří rodiče nerespektují názor odborníků a do první třídy pošlou dítě, kterému byl doporučen odklad školní docházky.

„Rodiče by měli zapomenout na vlastní ambice a neklást na svého potomka přehnané nároky. Pokud lékař nebo psycholog doporučí nástup do kolektivu ještě odložit, je dobré toto respektovat a dítě zbytečně nefrustrovat,“ zdůrazňuje PhDr. Jana Procházková.

To jednoznačně potvrzuje rovněž PaedDr. Dana Kutálková, (na snímku vpravo), která působí jako logopedka Programu H plus. K problému nám dále vysvětlila:

„Může se stát, že prvňáček, narozený v červnu, se ve třídě potká se spolužáky narozenými v únoru, kteří jdou do školy po ročním odkladu. Tady se jedná o věkový rozdíl šestnácti měsíců…“

Mladší dítě pak má i při lepším intelektu výrazně horší podmínky pro úspěšnost.

Jsou všichni stejně na startu?

Nástup do školy v každém případě znamená velkou změnu způsobu života a nároků na dítě, proto by mělo být připravené.

„Například špatná výslovnost může komplikovat vztahy v kolektivu, být zdrojem posměchu, mindráků, stresu i chyb v psaní, protože dítě píše tak, jak si diktuje. Malá slovní zásoba, slabé vyjadřování zase omezuje možnost uplatnit to, co dítě ví. Pozor je třeba dát také na riziko zhoršení koktavosti, spojené se začátkem školní docházky,“ upozorňuje logopedka PaedDr. Dana Kutálková.

zto, ŽenyproŽeny.cz

Přečtěte si také

 


Diskuse: Prvňáček nebo rodiče? Kdo má větší obavy ze školy?

Škola to je zábava... i pro peněženku

12.6.2013   |   14:25   |   od: Daniela Dočka
Dobrý den, souhlasím s tím, že škola je pro děti velká změna. U nás to ale spíše bylo tak, že se dítka těšila. Není divu, je to pro ně velký skok do života. A pro mě to byla tedy primárně, musím přiznat, finanční zátěž. Ani jsem netušila, kolik to bude peněz. Hodně padlo hlavně na batoh, ale to bylo tím, že jsme opravdu chtěli kvalitní a na tom mi záleží.
Když občas vidím děcka, jak se pod těmi batohy křiví, je mi až zle. Ale je pravda, že je to také hodně způsobeno tím, že je učitelé nechávají tahat neuvěřitelné množství blbostí. Kdyby měli skřínky ve škole, vypadá to úplně jinak. Tohle mě upřímně hodně štve, když mám před očima, jak se děti křiví. Máte podobné zkušenosti?
Zobrazen poslední příspěvek, celkový počet 1 příspěvek.
poslední příspěvek: 12. 6. 2013 14:25
ČÍST VŠE / REAGOVAT


Tiskové zprávy

Vzkaz redakciMáte dotaz či připomínky?Napište vzkaz redakci