Vyberte s dětmi kroužky a nechte také nicnedělání
21.8.2010 22:00 | DětiNení obtížné nějaký ten zájmový kroužek najít. Obtížnější už je si v celé té pestré škále vybrat a přitom k tomu nerozvrátit rodinný rozpočet. Je toho tolik lákavého…
Nechejme své sny stranou
Úplně nejdůležitější ale je, abychom při rozhodování, do jakého kroužku dítě v novém školním roce zapsat, nepodléhali vlastním snům.
Je sice hezké, že maminka vždycky toužila navštěvovat keramický kroužek – taková možnost se jí v dětství ovšem nenaskytla. A teď by to ráda dopřála svému potomkovi. Avšak stojí o to i dítě samotné? Má k tomu alespoň trochu výtvarné vlohy?
Může vás zajímatNěkdy jsou naprosto nesnesitelné! |
Podporujme dovednosti
Zkusme se zamyslet nad tím, v čem jsou syn či dcera šikovní a co by stálo za to dál nějakým způsobem rozvíjet.
Nemá smysl dítě nahlásit do třech čtyřech kroužků najednou – jen aby někam chodilo. Jednak to není zrovna levná záležitost a navíc může jít i o zbytečnou ztrátu času. Dítě to bavit nebude a postupně do kroužků stejně přestane chodit.
Je určitě lepší například pro pohybově nadaného jedince vybrat nějaký sport, k němuž má blízko. A pro umělecky talentované dítě zase zvolit využití volného času tímto směrem.
Důležitá je rovnováha
Dětští psychologové se shodují, že pro malé děti jsou vhodné maximálně jeden až dva zájmové kroužky, pro starší jedince pak dva až tři.
A vhodné je vybírat tak, aby určitě jeden z kroužků byl přímo zaměřený na nějaký výrazný koníček dítěte, další by pak měly rozšiřovat jeho obzor.
Pokud jde o kroužky sportovní, ty by měly být v rovnováze k některému z výtvarných, hudebních, počítačových nebo jinak technicky či prakticky zaměřených kroužků.
Zeptejme se dětí
Najděte si čas s dětmi si v klidu popovídat o tom, čemu by se během školního roku ve volném čase rády věnovaly. A když vás překvapí, v klidu si trochu otestujte jejich vlohy a předpoklady.
Malým školákům zřejmě budeme kroužek vybírat sami, protože si zkrátka vybrat ještě nebudou umět. Ale těm starším už bychom měli nechat volnost výběru a popřípadě jejich představy doladit s našimi, a také samozřejmě s finančními možnostmi.
Kolikrát ani nemusí jít o finančně vysoce náročné aktivity. Podstatou je, aby děti měly šanci rozvíjet své schopnosti a nemarnily volný čas.
Na druhé straně je třeba vzít v úvahu, že i to nicnedělání k životu patří – dítě bychom neměli přetěžovat. Vedle školních povinností a kroužků mu musí zůstat nějaký volný čas pro sebe, prostě jen tak.
Lada Mašková
Přečtěte si také |
---|