Také za poškozené zboží musí zákazníci e-shopu zaplatit
26.5.2015 00:00 | PenízeOtázkou je, zda opravdu všichni umíme po internetu nakupovat. On-line nákupy totiž mají svá úskalí a rizika.
Co s poškozeným balíčkem
Kvůli často složité přepravě zboží z internetových obchodů s využitím i několika dopravců roste pravděpodobnost, že se k zákazníkovi dostane poškozený balíček. Řada lidí si myslí, že takovou zásilku nemusí od dopravce vůbec převzít, ale není tomu tak.
MŮŽE VÁS ZAJÍMATSliby e-shopů jsou vymahatelné, kontrolujte je! |
„Také při elektronických nákupech je nutné mít na paměti, že právní vztah vzniklý uzavřením kupní smlouvy mezi zákazníkem a obchodníkem je souborem povinností obou stran. Proto i v případě doručení zjevně poškozené zásilky má kupující zpravidla povinnost takový balíček převzít a zaplatit kupní cenu,“ doporučuje právník Jiří Hartmann.
„Pro následující reklamaci je důležité, aby zákazník případné nedostatky zásilky oznámil v okamžiku doručení dopravci a nechal si je od něj písemně potvrdit,“ dodává právník z advokátní kanceláře Hartmann, Jelínek, Fráňa a partneři.
Nepřevzetí není reklamace
Pokud zákazník balíček od dopravce nepřevezme, nového zboží už se ve většině případů nedočká. „V případě, že zákazník nepřevezme poškozenou zásilku, nemůže očekávat, že mu prodávající dodá nové zboží. Nepřevzetí zásilky nejde samo o sobě považovat za reklamaci,“ upozorňuje Jiří Harrtman.
Opačná situace nastane, pokud prodejce na svých stránkách zákazníky přímo vyzývá, aby poškozené zásilky nepřebírali. V případě nepřevzetí takového balíčku by měla být zásilka opětovně zaslána.
Reklamace včetně odstranění vady zboží musí být vyřízena bez zbytečného odkladu, nejpozději do 30 dnů. V případě, že prodávající zohlední oznámené vady zboží v rámci reklamace, náleží kupujícímu i právo na úhradu nákladů, tedy například poštovného a balného.
Vracení se nebojme
Více než třetina Čechů se obává vrácení a reklamace zboží z internetu. Často je odradí proces reklamace a nad rozbitým zbožím mávnou rukou.
Boom zažívají nákupy oblečení, které si v e-shopech pořizuje 40 procent Čechů. Novým trendem jsou nákupy potravin, ty si on-line objednává domů každý 11. obyvatel Česka. Právě toto zboží ale Češi reklamují nejméně.
„Obecně platí, že zájem o reklamaci vadného zboží klesá tam, kde vynaložený čas a finance spojené s reklamací nebudou přinejmenším ekvivalentní hodnotě reklamovaného zboží. To se týká zpravidla situací, kdy je prodávajícím zahraniční internetový obchod mimo území Evropské unie,“ doplnil Jiří Hartmann.
A jak s bazary?
Vedle internetových obchodů vzniká i množství on-line bazarů, na kterých zboží nabízejí obyčejní lidé. Tím víc stoupá pravděpodobnost, že zákazník narazí na podvodníka. Výjimkou není požadavek na platbu předem za zboží, které nikdy nedorazí.
V případě, že objednané zboží nepřijde, je nutné prodejce nejprve písemně informovat. Tak se předejde sporům vzniklým například pochybením v přepravě, kterému prodávající nemohl předcházet.
„Nebude-li prodejce na výzvu reagovat, je namístě uvážit podání návrhu na zahájení řízení u příslušného soudu. V případě podnikatele je vhodné upozornit i Českou obchodní inspekci,“ doporučil právník.
ozt, ŽenyproŽeny.cz
Přečtěte si také |
---|