Oční vada často v zimě může za bouračku

3.2.2015 00:00   |   Zdraví a krása
Riziko dopravní nehody je v zimě až patnáctkrát vyšší než v letním období. Více jsou pak ohroženy posádky, jejichž řidič trpí oční vadou. S horšími podmínkami se zhoršuje i jejich vidění a s tím i schopnosti přesné reakce.

oči v zimě

Kolem 50 tisíc řidičů v Česku ve věku nad 40 let trpí oční vadou, která je pro řízení nebezpečná. Až 90 procent řidičů vyššího věku není schopno zaostřit na palubní desku bez brýlí, zejména pak za snížené viditelnosti, jež vládne během zimního období většinu dne.

„Řada řidičů mívá problémy s viděním za šera a zhoršených světelných podmínek, ve tmě se totiž rozšíří zornička, a oční vada se tak projeví výrazněji,“ vysvětlil Pavel Stodůlka (na snímku vpravo), přednosta sítě očních klinik Gemini.

Brýle i v zimě!

I během jasného počasí vás však na silnicích může poškozený zrak zradit. To způsobují ostré sluneční paprsky odrážející se od sněhu. Sluneční paprsky mohou řidiče oslnit, tím pádem může být odhad vzdálenosti zkreslený a oslněný řidič nedokáže stoprocentně zaostřit.

MŮŽE VÁS ZAJÍMAT

Nejčastější příčina slepoty hrozí ženám
Špatné sluneční brýle škodí více než žádné
Nezaostříte? Možná to je astigmatismus

„Důležité je proto mít i během zimních měsíců v autě připravené sluneční brýle. Vhodné jsou oranžově a žlutě zbarvené brýlové čočky. Pro řidiče může být také pohodlné takzvané gradální zabarvení brýlových čoček. Ty jsou nahoře tmavší, postupně se zeslabují a dole je kousek čiré brýlové čočky,“ popsal Pavel Stodůlka, světově uznávaný oční chirurg.

Ostrost a zorné pole

Při řízení je důležitá nejen zraková ostrost, ale i rozsah zorného pole, dobrá kontrastní citlivost, adaptace na oslnění a prostorové vidění. To vše je předpokladem pro včasné rozpoznání dopravních značek, spatření překážek na vozovce a chodců i pro odhad jízdní rychlosti ostatních účastníků provozu.

„Krátkozraký řidič hůře rozeznává předměty v dálce, zatímco vetchozraký řidič má problémy především s viděním do blízka, například na palubní desku. Tato vada postihuje až 90 procent lidí kolem 60 let. Řidič s astigmatismem vnímá zkresleně obraz do dálky i blízka,“ dodal Pavel Stodůlka.

Jak daleko vidíte

Už tři čtvrtě dioptrie stačí na to, aby řidič zahlédl chodce ze vzdálenosti o polovinu kratší než řidič bez dioptrické vady.

  • zdravé oko ho vidí ze vzdálenosti zhruba 200 metrů,
  • oko s vadou -0,75 dioptrie až ze vzdálenosti 100 metrů,
  • oko s vadou minus dvě dioptrie pak ze vzdálenosti pouhých dvaceti metrů.

Navíc řidiči se špatným zrakem vůbec nepostřehnou až čtvrtinu dopravních značek.

Co proti oslnění

Dopravní nehodě mohou zabránit i doplňky stravy. Řidiči jistě dobře znají efekt oslnění oka světly protijedoucího vozidla. Řidič pak jede v závislosti na rychlosti vozidla několik desítek i stovek metrů prakticky poslepu.

„Při užívání luteinu se doba nezbytná k tomu, aby se oko zotavilo a zase dobře vidělo, zkracuje až o šest sekund, což při rychlosti 120 kilometrů za hodinu představuje až 200 metrů,“ vysvětlil Pavel Stodůlka.

otz, ŽenyproŽeny.cz

Přečtěte si také


Diskuse: Oční vada často v zimě může za bouračku

ČÍST VŠE / REAGOVAT


Tiskové zprávy

Vzkaz redakciMáte dotaz či připomínky?Napište vzkaz redakci