Jak prodat byt co nejvýhodněji? Dejte na rady designéra!
14.5.2014 00:30 | BydleníPoradí, jak stávající vybavení naaranžovat tak, aby zvýraznilo dobré stránky nemovitosti a interiér působil na zájemce co nejlepším dojmem a oslovil jich co nejvíce. Úpravy pak může provést designér nebo sám majitel na základě jeho rad. Cílem home stagingu je pomoci prodat co nejrychleji a za nejvyšší možnou cenu.
Rychleji a lépe
Je dokázáno, že zařízené nemovitosti se prodávají snadněji než ty zcela prázdné. Proto home staging často využívají i developeři v případě vzorových bytů. Tuto službu je možné použít také pro prezentaci restaurací, kaváren, úřadů, wellness center apod.
Špatně osvětlená ložnice vypadá studeně a neosobně, skoro jak na ubytovně. Po lepším nasvícení a převlečení peřin do barevně sladěného povlečení ložnice rázem získává na útulnosti.
„Prodej nemovitosti v Česku trvá průměrně asi 4 až 6 měsíců. Podle statistik se v zahraničí při prodeji nemovitosti upravené metodou home staging cena nemovitosti zvyšuje až o 6,9 % a prodejní doba se zkracuje téměř o pětinu,“ uvádí Milan Vrbík, ředitel brněnské franšízové pobočky RSČS/Finezza reality, která tuto službu nabízí.
MŮŽE VÁS ZAJÍMATHypotéka nebo nájem: Co je výhodnější? |
Návrh na vylepšení interiéru udělá profesionální designér, tzv. home stager. Ve velké míře k tomu využívá především vybavení, které se v dané domácnosti nachází.
Základem je úklid
Nenutí prodávajícího investovat do složitých rekonstrukcí, nákupu nového nábytku, nové výmalby apod. Pouze naaranžuje daný prostor tak, aby co nejvíce vyniknul a zdůraznil jeho funkčnost.
Stačí prostor lépe osvětlit a využít několik dekoračních prvků – živou květinu, ubrus a mísu ovoce na kuchyňské lince – a kuchyň s jídelním koutem hned působí lépe.
V upraveném interiéru by se neměl promítat vkus současného majitele, ale na druhou stranu by neměl působit neosobně, sterilně a studeně. Základem je samozřejmě důkladný úklid i s umytím oken a naleštěním nábytku v celém bytě.
V konečné úpravě by měl prostor působit vzdušněji a prosvětleněji. Toho se docílí i správnou kombinací barev, vhodné jsou neutrální a pastelové tóny. Barevně je dobré sladit nábytek, stěny a podlahu s interiérovými doplňky jakou jsou závěsy, ubrusy či povlečení.
Téměř sterilně působící kuchyňský kout, jehož chlad zdůrazňuje nerezová lednice. Pohled otevřenými dveřmi někam do neznáma nepůsobí útulným dojmem, ale naopak nepřehledně.
Pro home staging je klíčové uspořádání nábytku a nastavení osvětlení. Velice příjemně v interiéru působí také například živé květiny, knihy, zrcadla, koberce, záclony, ale i žaluzie. Důležitý je i čerstvý vzduch a decentní vůně.
Dobrý pocit prodává
Na počátku designér klienta požádá o amatérské fotografie jeho nemovitosti, aby si udělal lepší představu. Na home staging většinou stačí dvě hodiny konzultací a pár hodin úprav. V průběhu schůzky designér sjednotí s majitelem priority a následně mu dá doporučení, co je potřeba kde změnit a vylepšit.
Někdy stačí lepší světlo, vhodný záběr při fotografování a pár drobností, aby pokoj získal na přitažlivosti.
„Pokud si majitel nebude chtít vše podle rad dělat sám, pustíme se do úprav jednotlivých místností. Takto upravený interiér se nakonec profesionálně nafotí a fotografie poslouží pro prezentaci nemovitosti na realitním trhu,“ doplňuje Martin Vrbík.
Je samozřejmě žádoucí, aby majitel všechny vylepšení zachoval i pro osobní prohlídky zájemců. Lidé se při koupi hodně rozhodují podle pocitu, jak se jim byt nebo dům líbí. A když na ně dobře zapůsobí, šance na prodej se zvyšuje.
tzp, ŽenyproŽeny.cz
Foto: Realitní společnost České spořitelny a archiv
Přečtěte si také |
---|