Jak nejlépe uspávat vašeho drobečka

12.12.2020 00:30   |   Děti
Mnoho novopečených rodičů si klade otázku, jak nejlépe svého drobečka uspávat. Jeden univerzální recept neexistuje, je ale důležité vědět, co přesně od nás dospělých potřebuje, abychom mu pomohli navodit tu správnou náladu pro spánek.

děti spánek

Ve spolupráci s neonatoložkou Soňou Šulákovou přinášíme pět tipů a triků pro vytvoření uklidňující atmosféry závěru dne a příjemné relaxace pro celou rodinu.

Ideální lektvar není

„Ideální by byl speciální lektvar – tři kapky na lžičku a spíme celou noc. Ale zatím takový nikdo nevymyslel. Každé dítě má individuální povahu a potřebuje k usnutí něco jiného,” připomíná lékařka.

Zkuste také pamatovat na to, že příliš unavené a „přetažené” dítě usíná hodně těžko. Jakmile dítě začne být klidnější, chce se mazlit, tulit, je tišší než obvykle, nemá už takový zájem o hračky, nastala ta správná chvíle k tomu, abychom ho začali uspávat.

MŮŽE VÁS ZAJÍMAT

Nepodceňujte dětské poruchy spánku
Málo spánku může z dítěte udělat diabetika
Jak si poradit s dětskou nespavostí

„Klidně můžete v tu chvíli i přeskočit některé pravidelné denní úkony, aby se dítě neunavilo příliš. Další fáze únavy se projeví zíváním a třením očí. Jakmile ale dítě i tuto fázi překlene, počítejte s tím, že usínání bude mnohem náročnější,” radí Soňa  Šuláková.

A jaké uspávací triky budou fungovat? 

1. Začněte s přípravou dříve než v postýlce

Kromě samotného ukládání ke spánku v postýlce je dobré začít s přípravou na spánek ještě o krok dříve. Záleží při tom pochopitelně na denním režimu, na který jsou rodina a děťátko zvyklí. Většinou ale uspávání předchází koupel.

Pro dosažení co nejpříjemnější atmosféry neváhejte udělat z koupání klíčovou událost večera. Teplá voda je pro miminko uklidňující a na spánek je dobře naladí. S gumovými hračkami nebo obrázky přilepenými na stěnu vaničky jistě neuděláte chybu. Pokud máte více než jedno dítě, vyzkoušejte, jestli se rády koupou společně.

2. Čtěte, vyprávějte, broukejte

Hlas rodičů je pro děti znamením bezpečí, proto by mělo být povídání nebo tiché prozpěvování součástí večerního rituálu. Pro úplně nejmenší děti se nabízí spojení hlasu s libou melodií ukolébavky.

V případě starších dětí vyprávějte pohádku. Vymyslete si příběh, který budete vyprávět právě v době před spaním. Děti milují příběhy z reálného života. Můžete také předčítat z nějaké dětské knížky.

Někdy může pomoci s usínáním i tzv. bílý šum. Ten kombinuje všechny frekvence, které je naše ucho schopno zachytit. Představte si ho jako 20 tisíc tónů hrajících zároveň. Na usnutí pomáhají zvuky vodopádu, šumění vln, déšt, sprcha, praskání v krbu, dech člověka, vítr nebo les.

3. Buďte skutečně spolu

Využijte klidný čas před spaním ke stmelení celé rodiny. Pokud máte více než jedno dítě, můžete jedno děťátko nakojit nebo krmit z lahvičky, zatímco váš partner se bude věnovat uspávání. S miminkem se před spaním pomazlete, jsou to krásné chvíle vzájemného přiblížení.

Budete-li s děťátkem před spaním komunikovat tiše a klidně, v atmosféře milující rodiny, bude se vaše dítě cítit v bezpečí, milované a připravené na cestu do říše snů.

4. Dotek je nenahraditelný

Což takhle udělat svému dítěti masáž? Jemné česání vlásků nebo masáž nožiček působí uklidňujícím dojmem a mohou vašim maličkým usnadnit usnutí.

Rodičovský dotek má magickou moc. Posiluje vzájemnou blízkost, pocit bezpečí a pokud bezprostředně předchází spánku, zvýšíte tím šanci na klidný a nepřerušovaný spánek vašeho miminka.

5. Zajistěte pohodlí a společnost

U dětí je poměrně obvyklé, že mají v době ukládání ke spánku strach z odloučení. Oblíbené plyšové zvířátko nebo například měkká deka je mohou uklidnit a ujistit, že jsou v bezpečí, když odcházíte z pokoje. Sem patří také zmenšení prostoru v postýlce do podoby pelíšku. 

Abyste měli klidnou noc, je potřeba, aby se miminko cítilo komfortně. Je důležité dát mu čistou plenku před uložením do postýlky, aby zvolená plenka – například Pampers Active Baby  - vydržela celou noc a udržela pokožku dítěte v suchu. 

Někdy to nefunguje...

Možná to zní překvapivě, ale i u malých dětí se stále častěji vyskytují nejrůznější poruchy spánku, které je těžké ovlivnit sebelepšími uspávacími rituály. Statistiky říkají, že až čtvrtina dětí zažije  spánkovou poruchu. Je to dáno uspěchanou dobou a nedodržováním zásad spánkové psychohygieny.

K tomu doktorka Šuláková doplňuje: „Snažím se apelovat na rodiče, ať nezapomínají na svůj mateřský a otcovský pud. Dejte mu prostor, funguje zaručeně. Slibuji, že ve většině případů intuitivně vycítíte, co potřebuje právě ten váč drobek.”

„Z mých osobních uspávacích triků nejlíp zabírá povídání pohádky na dobrou noc, při kterém zároveň dítě hladíte prsty nebo šimráte kapesníkem od středu čela až po kořen nosu. Pomalu a rytmicky ve stejném tempu. Anebo použijte šátek, který běžně nosíte, a vložte ho do postýlky k dítěti. Vůně maminky uklidní vždycky,” prozrazuje neonatoložka.

Každý rodič si musí cestu ke svému děťátku najít sám a tomu přizpůsobit i večerní a uspávací rituály. Zjistí tak nejlépe, co pro které miminko funguje nejlépe, tak, aby se nejen celá rodina dobře vyspala, ale aby se atmosféra a vztahy v rodině vyvíjely harmonicky.

otz, ŽenyproŽeny.cz

Přečtěte si také

 


Diskuse: Jak nejlépe uspávat vašeho drobečka

ČÍST VŠE / REAGOVAT


Tiskové zprávy

Vzkaz redakciMáte dotaz či připomínky?Napište vzkaz redakci