Pozor na energetické šmejdy – poradíme, jak se bránit!

13.9.2017 00:00   |   Peníze
Nekalé praktiky některých dodavatelů elektřiny a plynu doslova zaplavují Česko. Energetičtí šmejdi coby podomní prodejci nebo operátoři call center začínají přitvrzovat ve snaze získat nové zákazníky – zneužívají při tom například možností přímého prodeje.

šmejdi

Často takovým obchodníkům postačí i nepatrný náznak souhlasu a uzavření smlouvy proběhne, aniž by si to zákazník uvědomil. Rovněž tak zdánlivě neškodný telefonát s operátorem call centra z vás může udělat rukojmí některých poskytovatelů energií.

Přinášíme proto rady, jak se v těchto situacích účinně bránit.

MŮŽE VÁS ZAJÍMAT

Až několikaleté vězení hrozí za opomíjené dluhy
Jak vás může šéf sledovat a co nesmí
Na svatbě omdlíte snadno. Až přinesou účet!

Mnozí si již sami začali uvědomovat, jak nebezpečná pro ně může být komunikace s pochybnými prodejci. Stále častěji proto ke svým jednání volí osobní návštěvu kamenné pobočky dodavatele elektřiny a plynu.

Český spotřebitelský časopis dTest dokonce upozornil na praktiky zástupců některých dodavatelů energií, kteří zákazníkům – kromě smlouvy na dodávku elektřiny a plynu – vnutí pod příslibem ještě větších úspor také sadu úsporných LED žárovek jako dárek nebo jako pozornost podniku.

Má to ale háček: Aby zákazník tyto LED žárovky získal, musí podepsat nejen smlouvu na dodávku elektřiny a plynu, ale také předávací protokol, který ve skutečnosti je samostatnou kupní smlouvou se sankcemi! Když totiž pak zákazník od smlouvy odstoupí, obdrží několikatisícový účet právě za ony úsporné žárovky.

Obezřetně je nutné přistupovat i ke zdánlivě neškodnému telefonátu s operátorem call centra, který vám začne nabízet nový produkt, mnohdy podpořený získáním jakéhosi neodolatelného dárečku.

Rovněž v takových situacích nelze než doporučit hned zkraje telefonického hovoru jednoznačně říci, že si nepřejete uzavírat smlouvu po telefonu. Rada je to jednoduchá, jen je třeba ji důsledně dodržovat!

Ač je přímý prodej naprosto běžným a legitimním způsobem obchodování, musí jeho pravidla obchodníci dodržovat a nikoliv zneužívat! Bohužel prodejců, kteří jej zneužívají, se vyskytuje nebývale mnoho. Není tudíž od věci, jak již bylo řečeno, zvolit pro svá jednání radši osobní návštěvu kamenné pobočky dodavatele elektřiny či plynu.

Velké společností, jakými jsou například ČEZ nebo Centropol Energy či Innogy si situaci dobře uvědomují a svým klientům chtějí být co nejblíže.

„Navíc anonymní komunikace přes počítač nebo chytrý telefon často nedokáže požadavky klientů vyřešit. Osobní přístup vítají především starší spoluobčané nebo lidé, kteří potřebují své požadavky projednat individuálně,“ vysvětluje Aleš Pospíšil, manažer vnějších vztahů společnosti Centropol Energy.

Jak se bránit

• Pokud jste podlehli slibům a při podomním prodeji jste smlouvu s dodavatelem energií uzavřeli, můžete od takové smlouvy do 14 dnů odstoupit, případně ji můžete až do 15 dnů po zahájení dodávek bez sankce vypovědět.

• Protože jste pravděpodobně kromě smlouvy na dodávku energií uzavřeli ještě kupní smlouvu na LED žárovky (z právního pohledu se jedná o závislé, související smlouvy), tak se současně se smlouvou o dodávkách energií ruší rovněž kupní smlouva na LED žárovky.

• Sankce uvedené v takových smlouvách jsou zákonem zakázané. Nevěřte proto trikům obchodníků, že musíte zvlášť ve stanovené lhůtě odstoupit i od kupní smlouvy. Vypovědět stačí pouze takzvanou smlouvu hlavní, tedy smlouvu na dodávku energií.

• Abyste uzavřeli smlouvu, nemusíte nic podepisovat, čehož právě neváhají využít energetičtí šmejdi. Od smlouvy s dodavatelem energií uzavřené po telefonu můžete odstoupit do 14 dnů.

• Pokud lhůtu do 14 dnů nestihnete, můžete ji podle energetického zákona vypovědět po uplynutí 15denní výpovědní lhůty, která běží od prvního dne měsíce následujícího po doručení výpovědi dodavateli.

• Dodavatel tak od vás nemůže v souvislosti s výpovědí požadovat žádnou smluvní pokutu či jakýkoliv poplatek za ukončení smlouvy. Pokud však již dodavatel začal s dodávkami energií, zaplatit za ně samozřejmě musíte.

• Informaci o možnosti odstoupení od smlouvy vám musí dodavatel prokazatelně poskytnout před uzavřením smlouvy. Nikoliv vždy tak ale dodavatel učiní. Pokud nebudete o možnosti odstoupení od smlouvy prokazatelně informováni během telefonického hovoru, ale až později, 14denní lhůta pro odstoupení běží od doby, kdy poučení dostanete.

• Nezapomeňte, že pokud je telefonní hovor nahráván, musí vás operátor o této skutečnosti informovat ještě před započetím takového telefonního hovoru a s pokračováním hovoru musíte následně výslovně souhlasit. Pokud se toto nestane, smlouva byla uzavřena v rozporu se zákonem a je uzavřena neplatně.

ozt, ŽenyproŽeny.cz

Přečtěte si také

Diskuse: Pozor na energetické šmejdy – poradíme, jak se bránit!

Podvod

24.8.2021   |   09:21   |   od: Jiří Pokorák
Spolupracuji s poradenskou firmou CA ENRGIE.. Byla mi telefonicky oznámena návštěva jejich pracovníka. Přijel pán s tím, že má asistentka je na dovolené a ptřebují nějaký podpis.Následně jsem dověděl, jsem převeden pod jiného dodavatele. Můj bývalý dodavatel ted po mně chce 40000kč. za nedodržení smlovy. Potřeboval bych poradit na koho se můžu v tomto přípsdě obrátit. S pozdravem Pokorák J.
Zobrazen poslední příspěvek, celkový počet 1 příspěvek.
poslední příspěvek: 24. 8. 2021 9:21
ČÍST VŠE / REAGOVAT


Tiskové zprávy

Vzkaz redakciMáte dotaz či připomínky?Napište vzkaz redakci