Komu zavoláte po nehodě jako prvnímu?

10.6.2016 00:00   |   Peníze
Přestože 82 řidičů ze sta tvrdí, že ví, komu nejdříve volat bezprostředně po dopravní nehodě, podle průzkumu Linky pomoci řidičům 1224 jich 27 volá nejprve domů.

nehoda

I v případě závažného zranění volalo 13 % motoristů nejprve domů než záchrannou službu.

Přestože by motoristé také záhy po nehodě volali asistenční společnost, v praxi dříve vyplňují záznam o nehodě či pořizují fotografie z místa incidentu, čímž mohou zdržet odstranění překážky na silnici a ohrozit tak ostatní účastníky silničního provozu.

MŮŽE VÁS ZAJÍMAT

Žena nebo muž? Kdo je lepší řidič?
Jak zatočit s únavou za volantem
Na dovolenou autem s přáteli? Raději ne!

Ačkoliv připravit se na dopravní nehodu je obtížné, většina řidičů se reálně zachová jinak, než jak předpokládala. „Existuje velký rozdíl mezi tím, co si myslíme, že bychom dělali, a co ve skutečnosti děláme,“ říká Aleš Povr, tiskový mluvčí České kanceláře pojistitelů, která Linku pomoci řidičům 1224 provozuje.

Ohrožují silniční provoz

Problematické je také chování řidičů v případě zajištění místa nehody. Motoristé sice vědí, že je také nutné zajistit odstranění překážejícího nepojízdného vozidla, ale asistenční společnosti pojišťovny velmi často volají až v posledním kroku.

Alarmující je, že desetina řidičů zapomene si u dopravní nehody obléknout reflexní vestu, čímž mohou ohrozit i své zdraví. Každý třináctý řidič (8 %) nepořídí fotografie místa nehody, čímž zkomplikuje vyřízení pojistné události.

Máte v autě formulář?

Průzkum také zjistil, že každý osmý řidič (13 %) nevozí ve vozidle formulář záznamu o dopravní nehodě. Přitom u nehod, ke kterým není přivolána policie, jsou účastníci nehody povinni o nehodě sepsat záznam.

„Přestože může být sepsaný na obyčejný papír, důrazně doporučuji, aby motoristé záznam vyplňovali do evropského formuláře. Ten zabrání vystresovanému motoristovi, aby zapomněl na vyplnění podstatných informací,“ dodává Aleš Povr.

Podepsaný společný záznam je klient povinen předložit pojišťovně.

Jak postupovat při nehodě

1. Zajistíme bezpečnost na místě nehody

- Zajistíme vozidlo proti pohybu – otočit klíček do neutrální polohy

- Rozsvítíme výstražná světla

- Oblékneme si reflexní vesty

- Pokud možno nevystupovat směrem do vozovky

- Výstražný trojúhelník (na silnici 50 metrů od vozidla, na dálnici 100 metrů od vozidla)

- V případě nutnosti manipulace s vozidly označit jejich polohu na silnici, vyfotografovat

2. Zjistíme stav účastníků nehody a rozsahu nehody

3. V případě potřeby volat Integrovaný záchranný systém linka 112 a uvést:

- Místo nehody

- Charakter nehody

- Počet a stav zraněných

- Své jméno a zpětné spojení

4. Základní ošetření poraněných

- Kontrola základních životních funkcí

- Poskytnutí první pomoci

5. Vyproštění zraněných a transport do bezpečí (nejlépe za svodidla mimo vozovku)

- Vyprošťovat zraněné pouze pokud jim hrozí další nebezpečí, jinak to zajistí záchranáři

6. V případě nepojízdného vozidla volat linku 1224 kvůli odtahu

7. Zjistíme si jména, adresy a spojení na ostatní účastníky i svědky nehody

8. Vyplníme záznam o dopravní nehodě a dokumentace škody, pokud k nehodě není volána policie

Linka 1224  dostupná neustále 

Řidiči ve velkém stresu způsobeném dopravní nehodou často nevědí, na koho se obrátit, nevybaví si číslo na asistenční společnost své pojišťovny či mohou snadno naletět nevýhodným a zbytečným službám, které jim u nehody vnucují lovci nehod.

„Proto jsme zřídili Linku pomoci řidičům 1224, což je jednoduché, dobře zapamatovatelné telefonní číslo, kde si motorista přivolá odtah nepojízdného vozidla či jinou pomoc přímo od své pojišťovny. Linka 1224 je dostupná 12 měsíců v roce, 24 hodin denně,“ říká Jakub Hradec, výkonný ředitel České kanceláře pojistitelů.

Klienti, kteří zavolají na číslo 1224, jsou v průměru za 6 vteřin spojeni s jejím operátorem. Linku obsluhují zkušení zaměstnanci call center asistenčních společností, které jsou členy České asociace asistenčních společností.

Operátor zjistí pojišťovnu, u které mají řidiči uzavřené povinné ručení. Pokud si volající motorista pojišťovnu okamžitě nevybaví, operátor si ji sám zjistí podle registrační značky auta.

Poté řidiče přepojí na smluvní asistenční společnost pojišťovny, která na místo vyšle vůz a zařídí na místě opravu nebo odtažení do seriózního servisu.

zpt, ŽenyproŽeny.cz

Přečtěte si také


Diskuse: Komu zavoláte po nehodě jako prvnímu?

ČÍST VŠE / REAGOVAT


Tiskové zprávy

Vzkaz redakciMáte dotaz či připomínky?Napište vzkaz redakci