Vitamíny ano, ale nechtějme od nich moc

10.8.2010 00:00   |   Zdraví
Vitamíny jsou jistě důležitou součástí výživy. Jen se stále vědci nemohou dohodnout, jak to s některými je.

vitamíny

Podle nejnovější finské studie každodenní užívání vitamínu D může být dobrou prevencí před onemocněním v době chřipek a nachlazení. Kromě toho je nezbytný pro stavbu kostí. Tým expertů z univerzity v Tampere v čele s Dr. Ilkkou Laaksim sledovali skupinu mladých vojenských rekrutů, z nichž části podávali během chřipkové sezóny pravidelně vitamín a jiné části placebo.

Déčko ovlivňuje náchylnost k rýmám

„Potvrdilo se, že muži užívající vitamín D zameškali méně pracovních dnů kvůli infekcím než ostatní," tvrdí Laaksi. „Výzkum proběhl na poměrně malé skupině respondentů. I tak je ale možné říct, že určitý pozitivní vliv vitamínu tu je."

Organismus si vitamín D vytváří přirozenou cestou působením slunečního záření. Protože toho je během zimního období nedostatek, vědci si položili otázku, jestli může nedostatek této látky ovlivnit náchylnost k rýmám, chřipkám a podobným respiračním infekcím.

Poslední výzkumy finských odborníků tak prokázaly, že vitamín D skutečně hraje významnou roli ve schopnosti organismu bránit se proti mikroorganismům způsobujícím tyto nemoci.

Béčko je zase nejisté

To vitamíny B, zdá se, pro pacienty, kteří prodělali srdeční infarkt nebo mozkovou mrtvici, neznamenají účinnou ochranu před dalšími zdravotními potížemi, jak se odborníci dosud domnívali.

Může vás zajímat

Vitamíny z lékárny? Dětem spíše ne!
Chcete zhubnout? Dejte se na krůtí!
Rybí tuk může chránit před rakovinou

Australských vědci začali od počátku devadesátých let vkládat své naděje při léčbě pacientů po srdečních a mozkových příhodách do snadno dostupných a levných vitamínů skupiny B. Především do kyseliny listové, vitamínu B6 a B12.

Nejůležitější je životní styl

Aby si tuto teorii ověřili, sledovali vědci na západoaustralské univerzitě v Perthu v čele s Dr. Graeme Hankeym 8000 pacientů po mrtvici. Polovině z nich podávali placebo a druhé polovině vitamíny. Ukázalo se, že po třech a půl letech se mezi oběma skupinami neprojevil žádný rozdíl. Na srdeční infarkt za tuto dobu zemřela 3 procenta osob z obou skupin, na mrtvici přes 9 procent.

„Pro prevenci infarktu nebo mrtvice je důležité složení stravy a životní styl. Vitamíny v tabletách nemohou nahradit zdravé jídlo," potvrzuje výsledky Dr. Peter Sandercock ze Západní všeobecné nemocnice v britském Edinburghu.

Korzo

Přečtěte si také

 


Diskuse: Vitamíny ano, ale nechtějme od nich moc

ČÍST VŠE / REAGOVAT

KŘÍŽOVÝ VÝSLECH... a neuvěřitelné odpovědi:
Tiskové zprávy
Miláček týdne

Od Barbory: Naše mimčo o))

Představte svého mazlíčka!

Hrajte s námi

Vzkaz redakciMáte dotaz či připomínky?Napište vzkaz redakci