Před čokoládou nás brzdí krize?

18.11.2009 00:00   |   Styl
Čechy a Moravany v poslední době přestala honit mlsná. Omezili jsme spotřebu čokolády. Čokoládových výrobků v porovnání se začátkem roku klesl o tři procenta, snížení v letních měsících dosáhlo dokonce sedmi procent.

Před čokoládou nás brzdí krize?

Podle mluvčího společnosti Nestlé Česko Martina Waltera se mírně změnil náš výběr. Kupuje se například méně čokoládových tyčinek a bonboniér, naproti tomu prodej tabulkových čokolád roste.

Krize nám to neosladila

Na trhu se podle něj také projevil krize, spotřebitelé začali nakupovat opatrněji a více se orientovat na slevové akce. Lidé prý také méně "experimentují" s méně známými značkami a více kupují osvědčené výrobky.

Co možná nevíte

Milka se třese. Přichází velbloudice
Švýcaři hledají nerozpustnou čokoládu

Závěr roku, zejména Mikuláš a vánoční svátky, jsou pro výrobce čokolády i další potravináře vrcholem sezóny. Čokoládovny proto v posledních měsících roku očekávají zlepšení situace. Otázkou ovšem je, jak může poptávku po čokoládě ovlivnit její možné zdražení.

Zdraží čokoláda?

Podle údajů z konce září se totiž cena kakaových bobů na světovém trhu vyšplhala na nejvyšší hodnoty za posledních 24 let a v nadcházející sezóně hrozí, že poptávka bude vyšší než nabídka. Pokud se tak stane, pak by se mohly dle analytiků zvýšit i ceny čokolády a dalších cukrovinek. Nestlé, jednička tuzemského čokoládového trhu, v současnosti zdražení svých produktů neplánuje.

Spotřeba čokolády a čokoládových výrobků v České republice vzrostla mezi roky 2000 a 2007 téměř o čtvrtinu. Přesto zůstávají Češi s roční konzumací lehce přes pět kilogramů na obyvatele v rámci Evropské unie průměrnými jedlíky a nejsou zdaleka takovými konzumenty této sladké pochutiny jako Švýcaři, obyvatelé Belgie, Britové či Němci.

Instantní rady

Jak se vylepšit: 25 nejlepších letních triků
Pošlete dál: Nejlepších 50 bouračů tuku
Hubnutí: největší bludy a pravdy

Jakou máte nejraději?

Podle odborníků přicházejí obyvatelé Česka v posledních letech na chuť hořkým čokoládám, tedy čokoládám s vyšším obsahem kakaa. Přesto v oblibě stále vede mléčná čokoláda, kterou obyvatelé Česka kupují přibližně dvakrát častěji než hořkou čokoládu. Na rostoucím zájmu o kvalitnější čokolády mají podle expertů mimo jiné zásluhu nové informace upozorňující na kladný přínos antioxidantů, hořčíku a dalších látek obsažených právě zvláště v hořké čokoládě.

Paleta nabízených příchutí čokolády je dnes mnohem širší, než tomu bývalo před lety. Kromě tradičních oříšků, mandlí či želé se nabídka přísad rozrostla například o lesní plody, pomeranč, mátu, karamelizované kakaové boby, švestky nebo chilli.

jik, ŽenyproŽeny.cz

Přečtěte si také


Diskuse: Před čokoládou nás brzdí krize?

ČÍST VŠE / REAGOVAT


Tiskové zprávy

Vzkaz redakciMáte dotaz či připomínky?Napište vzkaz redakci