V čem je pro děti prospěšná odolnost a jak ji lze budovat
14.12.2022 00:00 | DětiHranice je však někdy tenká a tlak společnosti na to, abychom se k ní – především pokud jde o děti – pokud možno vůbec nepřibližovali, je velký.
Kde se ale potom může rozvíjet psychická a fyzická odolnost dítěte?
Dobrou zprávou je, že příležitostí je dost a výzkumy shodně potvrzují, jak dalece nám v životě odolnost pomáhá.
Studie ukázaly, že nejsme stvořeni pro to, abychom neustále žili “jako v bavlnce”. Jistá míra náročných situací je totiž pro psychickou stabilitu potřebná.
Lidé, kteří zažili něco náročného a zvládli to, mají nejlepší předpoklady zvládnout další výzvu.
Opakovaně se potvrzuje skutečnost, že i po prožití opravdu těžkých životních situací může člověk prožívat šťastný a naplněný život.
Bezpečné citové vztahy
Jednou z důležitých podmínek pro zdravý vývoj dítěte a významnou měrou pro vývoj jeho odolnosti, je vznik bezpečné citové vazby.
Dítě od narození hledá útěchu a bezpečí u lidí kolem sebe – váže se přirozeně na matku, tuto roli mohou mít i další blízcí lidé, později také pedagogové v mateřské škole.
Bezpečná vztahová osoba nabízí dítěti přijetí, vřelost, pozornost, péči, autenticitu.
Dítě, které má bezpečně vybudovanou vztahovou vazbu poznáme tak, že pokud se ocitne v nové situaci, začne ji brzy prozkoumávat.
Tím zvyšuje šanci, že novou situaci zvládne. Zpětně tím také posiluje další stavební kámen své odolné osobnosti: samostatnost.
Naopak děti s nejistou vztahovou vazbou prožívají ve stresové situaci častěji úzkost, bezmoc či strach.
Dobrou zprávou je, že i v pozdějším věku lze nastavení citové vazby měnit, a že i děti s jinou než bezpečnou citovou vazbou dokáží rozvinout svou odolnost z jiných zdrojů.
MŮŽE VÁS ZAJÍMATDostatek soukromí by měly mít i vaše děti |
Stres, který zvládneme
Když se dítě uhodí, cítí fyzickou bolest. Když dítěti kamarád řekne, že si s ním nebude hrát, prožívá frustraci z odmítnutí.
To jsou stresové situace, které jsou nárazové. Když se časově nepotkají s tím, že je dítě nevyspalé, hladové nebo jinak oslabené, je velká šance, že se dítě něco naučí a vyjde posílené.
Pokud se v dobré víře snažíme dítě z frustrující situace co nejrychleji vysvobodit pomocí ústupků či úplatků, oslabujeme ho.
Pohybem k odolnosti
Venku fouká studený vítr, pod nohama křupe zmrzlá tráva. Děti po ní bezstarostně běhají při hře na lupiče.
Pohyb je natolik podstatnou potřebou malého dítěte, že při něm jde mnohé stranou.
Děti se při něm přirozeně zahřejí, mají dobře prokrvené orgány včetně mozku, takže se mohou učit doslova na každém kroku z toho, co je potká.
Pohyb je totiž klíčovým faktorem pro zdravý vývoj celého organismu od formování kosterního aparátu, rozvoje svalové soustavy, celkového růstu, ale i vývoje mozku a dalších oblastí.
Studie pohybové aktivity českých dětí ukázala, že více než třetina dětí nemá naplněnou potřebu pohybu a je tak přímo ohrožena všemi riziky, které to přináší.
Rozvíjet odolnost takto křehkých dětí jde jen po malých krůčkách a výsledkem je často rezignace na obou stranách.
Vzniká začarovaný kruh fyzicky a psychicky křehké generace.
Proč i psychicky? Protože pohybová aktivita zvyšuje hladinu dopaminu, serotoninu a noradrenalinu zajišťující stabilitu, soustředění, mentální bdělost a vnitřní klid.
Dále pohyb také stimuluje produkci proteinu, který podněcuje propojování buněk v mozku.
Jak vypadá odolné dítě?
Odolnost lze u dítěte pozorovat už od narození. Kojenec ji vykazuje tím, jak se dokáže zklidnit, usnout, jak dobře tráví.
Jak dítě roste, dáváme mu prostor zvládnout něco samo, prostor zkoušet, objevovat. Zároveň se vždy může obrátit na nás s prosbou o pomoc či podporu.
Odolné dvouleté dítě rozvíjí svou samostatnost, zkouší znovu, co se nepovedlo, je aktivním průzkumníkem světa.
Později přichází hra ve skupině, kde mu odolnost pomáhá vyrovnat se s tím, že svět už se netočí jen okolo něj. Dítě si osvojuje, jak reagovat a komunikovat, co potřebuje.
Kombinací samostatnosti a komunikace získává pocit kontroly nad situací.
Na fyzické úrovni zvládá odolné dítě překážky, pády, chvíle horka či zimy, umí cítit a řešit pocit hladu a žízně.
Jak můžeme odolnost dětí posilovat?
Pružnost a pevnost se spojují do odolné osobnosti – můžete se také setkat s pojmem resilience. Rodiče či pedagogové by měli být pozorní k situacím, kde k posilování odolnosti dětí dochází.
● volná hra v přírodě
● dostatek času pro převlékání dětí (sebeobsluhu)
● zvládnutelné úkoly pro děti v péči o školku
● přiměřeně rizikové situace (tzv. bezpečné riziko)
● kontakt se zvířaty
● pravidelný pobyt venku za každého počasí
● věkově smíšený kolektiv
● smrt není tabu
● agrese je OK
● milníky ukazující, že dítě něco zvládlo (rituály, oslavy)
Tvrdí se, že děti si budují svou povahu a osobnost tím, že čelí nepříznivým okolnostem, pokud jsou si vědomy možnosti zranění nebo ztráty, a podporují tak odolnost a soběstačnost.
toz, ŽenyproŽeny.cz
Přečtěte si také