Efektivní práce i z home office – jak na to a je to vůbec reálné?

20.3.2020 00:00   |   Peníze
Home office se stal nyní, při snahách o vyloučení kontaktu ve velkém kolektivu, velmi aktuálním tématem. Možná i vás poslal zaměstnavatel pracovat v pohodlí domova.

home office

Může se zdát, že home office je něčím příjemným a má spoustu výhod, pravdou ale je, že může pracovní proces zkomplikovat. Jak na to, aby se práce z domova nestala problémem?

Práce z domova v jistém smyslu šetří váš čas. Pokud vám běžná cesta do práce trvá půl hodiny, denně získáte hodinu k dobru. Zejména dámy pak ocení, že se každé ráno nemusí zabývat svým outfitem, líčením či účesem. Doma vám tepláky nikdo vyčítat nebude.

MŮŽE VÁS ZAJÍMAT

Jak se bránit, když vám nechtějí vyplatit mzdu?
Odborník radí, jak si najít dobrou práci
Komu lze nařídit práci ve svátek a co za to?

Výhodou je i možnost přizpůsobit si pracovní podmínky, které vám vyhovují, bez ohlížení na kolegy, v tom ale spočívá i úskalí, přicházíte o možnost interakce s kolegy, obzvlášť, pokud něco hoří.

Nerozptylovat se jinými úkoly

A práce doma může být ve finále časově náročnější. Mnoho lidí má totiž tendence dělat několika činností zároveň. Zabýváte-li se pracovním úkolem a během toho vás několikrát napadne kouknout, co zrovna dávají v televizi, prohlédnout si facebookovou zeď nebo třeba vysát pod gaučem, stane se práce velmi problematickou.

Bylo dokázáno, že tzv. multitasking je velmi neefektivní, protože ubírá čas, kdy musíte přepnout své soustředění z jedné činnosti na druhou. Neumyté nádobí, neuklizená skříň, nepřimontovaná polička… se často stávají nutnější, než práce, na níž se mám soustředit.

Práci je potřeba si dobře zorganizovat, vše si zapisovat do kalendáře či diáře, hlídat si deadliny a mít zkrátka ve všem pořádek, aby se pracovní život nemusel míchat s tím osobním.

Vlastní disciplína

„Pro častější práci z domova je potřeba dostatek vlastní disciplíny. Pokud ji člověk nemá, na výsledcích práce se to projeví, což je například v menší firmě daleko těžší schovat,“ dodává Přemysl Lukeš, výkonný ředitel společnosti Der Kurier.

Výhodou práce z kanceláře oproti home office je také jistá časová ohraničenost. „Práce v kanceláři je lépe organizovatelná, nic vás nerozptyluje, na práci máte vymezený čas, za který je nutné zvládnout všechny úkony.

„Obrovskou výhodou je, že když zavřu za sebou dveře, končím tím automaticky i s prací a mohu myslet na něco jiného,“ zmiňuje Klára Opletalová z České asociace franchisingu.

Vyčleňte si na práci prostor

Pracujete-li v kanceláři, máte zpravidla svůj stůl, u kterého sedíte, a kde se většina vaší práce odehrává. Toto místo máte s prací spojené a jste tak nějak navyklí, že to tak je a tím pádem je zde menší pravděpodobnost, že se necháte něčím rušit nebo myšlenkami odbíháte jinam.

Doma to však láká lehnout si s notebookem do postele, sednout si na křeslo v obýváku nebo kdekoliv jinde. Tato místa však více svádějí k činnostem a myšlenkám, které vás od práce odvádějí. Mimo to vás mohou vyrušovat ti, kteří s vámi domov sdílejí.

Pokud má být vaše práce z domova efektivní, je potřeba si pro ni vyhradit jedno místo, ideálně pracovní stůl, které je klidné a je zde co nejmenší pravděpodobnost vyrušení. Také se doporučuje nepracovat v pyžamu – svádí to totiž k pocitu, že nic dělat nemusíte.

Nastavit si komunikaci

Na home office je nutné si vytvořit vhodný styl komunikace se zaměstnavatelem, aby byly správně a včas předávány důležité informace a srozumitelně zadávány úkoly. Někdy je vhodnější email, kde vám zůstane vše černé na bílém, někdy zase telefon, kde je komunikace rychlejší…

Každopádně je potřeba si komunikační proces ujasnit, ideálně se jednou za čas sejít osobně nebo prostřednictvím videokonference a také počítat s tím, že mohou při komunikaci na dálku vznikat šumy a může docházet k nedorozumění.

A může se stát, že vám bude komunikace s vašimi kolegy nebo i jejich pouhá přítomnost chybět. Práce z domova může způsobit, že vám zkrátka začne být smutno. S tím je potřeba počítat a najít si způsob, jak se pocitu osamocení vyhnout.

Jak být doma efektivní

1. pracovní místo – má smysl vytvořit si místo, kde se „jenom pracuje“. Lépe se soustředíme na práci. Kuchyňský stůl nebo postel jsou místa zasvěcená relaxaci.

2. vymezit si čas na práci – určit si, kdy budu pracovat, a zařídit, že nebudu rušen/a. To znamená vypnout notifikace, domluvit s rodinou, že nikdo nebude vstupovat, když pracuji

3. zajistit si potřebné podklady – vzít si z práce materiály, mít funkční připojení, připravit si pomůcky atd., aby člověk nemusel nic shánět, ale měl věci u ruky.

4. pracovat v blocích – zvolit si čas, kdy jsem podle svého biorytmu nejvýkonnější, a tam si dát největší blok práce, naopak, když vím, že např. mezi 12-14 hod. mi to příliš nemyslí, jít třeba jít na procházku.

tzp, ŽenyproŽeny.cz

Přečtěte si také

 


Diskuse: Efektivní práce i z home office – jak na to a je to vůbec reálné?

ČÍST VŠE / REAGOVAT


Tiskové zprávy

Vzkaz redakciMáte dotaz či připomínky?Napište vzkaz redakci