Česko obývá národ pěstitelů bylinek a květin

20.3.2015 00:00   |   Bydlení
Jakmile se den začíná zřetelně prodlužovat a sluníčko nabírat na síle, už jsme celí nesví a plánujeme cestu do nejbližšího zahradnictví. Zahradničení se v České republice stalo fenoménem.

zahrada, balkon, bylinky

Tuhle zálibu potvrzuje i letošní průzkum společnosti Tesco, ze kterého vyplývá, že 73 lidí ze sta pěstuje doma bylinky, ovoce, zeleninu nebo květiny. Ani přitom nezáleží na tom, zda bydlí v domku se zahradou nebo v bytě bez balkonu…

Když jsme u toho místa: podle průzkumu téměř šedesát procent lidí pěstuje oblíbené rostliny a plodiny na své vlastní zahradě, a to spíše obyvatelé žijící v menších městech (do deseti tisíc obyvatel). Plná třetina dotazovaných pak uvedla, že k pěstování využívá i prostoru na balkoně či okenním parapetu.

Může vás zajímat

Vytvořte si svůj pestrý truhlík či květináč
Šaty dělají člověka, květináč květinu
Chcete pěstovat citrusy? Poradíme vám!

Logicky ale absolutně nejvášnivějšími pěstiteli jsou lidé žijící v malých městech do tří tisíc obyvatel, plodiny tam pravidelně pěstuje každý druhý. Motivací k domácímu pěstování je především možnost využít vlastních výpěstků v domácnosti a v kuchyni.

Většinou utrácíme sezónně, když se částka rozloží do celého roku, vychází, že na běžné domácí zahradničení nejčastěji vynaložíme v Česku kolem pěti set korun.

Prim bylinky a květiny

Nejčastějšími výpěstky, kterými se čeští pěstitelé chlubí, jsou bylinky a květiny (shodně 85 procent), dále zelenina (74) a ovoce (62 procent). Mezi nejoblíbenější pěstované bylinky Čechů patří pažitka, bazalka, máta a petržel. Na zeleninové záhonky pěstitelé nejčastěji vysazují či vysévají rajčata, papriky, okurky a petržel.

Tento trend potvrzují i prodeje v obchodech Tesco. „Během sezóny, která začíná již na konci února a končí v polovině července, zákazníci nejčastěji nakupují klasická semínka, tedy petržel, rajče, mrkev, ředkvičky a pažitku,“ uvádí Jakub Sloup, nákupčí zahradního sortimentu.

Z ovoce pak obyvatelé Česka nedají dopustit na jahody, peckovice a malvice, tj. jablka či hrušky.

Vlastní je zdravější

Hlavním důvodem domácího pěstování je především možnost mít vlastnoruční produkty po ruce a využít je zejména při vaření, což byl argument 57 procent dotázaných. Nezanedbatelnou motivací je i přesvědčení, že vlastní výpěstky jsou zdravější, což tvrdí 42 lidí ze stovky.

Necelá třetina dotazovaných pak uvedla, že začala s pěstování jenom proto, aby využila prostor na zahradě či balkoně. Ačkoli se o občanech Česka leckde říká, že jsou národem zahrádkářů, pouze dvacet procent dotázaných potvrdilo, že domácí pěstování plodin je pro ně koníčkem.

Semínka s nákupem

Naši pěstitelé sice chodí všechny důležité potřeby pro zahradničení a pěstování kromě specializovaných obchodů (podle odpovědí procent zájemců), ale skoro třetina zájemců o zahradničení je vyhledávají i v běžných obchodních.

Zejména lidé z měst o velikosti sto tisíc až pět set tisíc obyvatel, tam chodí pro semínka, cibule a sazeničky plných 43 procent dotázaných. Tady je 42 procent respondentů ochotných utratit ročně v průměru maximálně 500 Kč, ale třetina respondentů – patří k nim především lidé žijící ve městech nad deset tisíc obyvatel – už utratí až tisíc korun.

Za co utrácíme?

Nečastější položkou v nákupních košících českých zahrádkářů jsou především sazenice (46 procent), substráty (čtvrtina kupujících) a hnojivo (16 procent

„V našich obchodech nabízíme kolem 900 položek a téměř tisíc druhů semen a osiv, včetně cibulovin. Jenom v loňském roce jsme prodali přes milion sáčků s osivy a přes pět milionů litrů univerzálního substrátu vlastní značky,“ dodává Jakub Sloup.

ztp, ŽenyproŽeny.cz

Přečtěte si také

Diskuse: Česko obývá národ pěstitelů bylinek a květin

ČÍST VŠE / REAGOVAT


Tiskové zprávy

Vzkaz redakciMáte dotaz či připomínky?Napište vzkaz redakci