V jaké poloze spát, aby si tělo odpočinulo?

24.10.2018 00:00   |   Wellness
Víte, jaká poloha je pro spánek ideální, aby si páteř, svaly a klouby maximálně odpočinuly? Vstává-li totiž člověk unavený a rozlámaný den co den, je to nejen nepříjemné, ale i zdraví škodlivé.

jak spát

Celý den se hrbíme u stolu v kanceláři, za volantem, večer sedíme zkroucení na gauči a ve spánku nezdravé ohnutí páteře pokračuje stočením do klubíčka.

Klubíčko nebrat!

„Přesně to je nejméně vhodná pozice. Bez kompenzace protažení zůstávají také vazy a svaly na přední straně trupu a páteře. Člověk hůř dýchá a celý jeho neurologický systém zůstává v mírném napětí,“ uvedla Iva Bílková, hlavní fyzioterapeutka FYZIOkliniky.

MŮŽE VÁS ZAJÍMAT

Spánek posiluje proti obezitě a infarktu
Neberte si telefon do ložnice
Nepodceňujte dětské poruchy spánku!

Zdravým zádům by podle fyzioterapeutky neměla vadit žádná pozice, střídání lehu na zádech, bocích i na břiše je naopak žádoucí pro odlehčení ramenům, kyčlím a pánvi. Pokud však člověka přes den trápí bolesti zad, měl by volit takové polohy, aby se jeho problémy dále neprohlubovaly.

Nejlepší je na zádech, ale...

Nejlepší je napřímená poloha vleže na zádech, ta společně s kvalitní matrací podporuje zdravé narovnání páteře.

„Chybou je ale vysoký polštář, který předsunuje hlavu a příliš ohýbá krční páteř do předklonu. Někdo si k velkému polštáři pod hlavou ještě přidá menší polštář pod šíji - a předsunuje hlavu a krční páteř podobně, jako když sedíme u počítače vyhrbení,“ varuje fyzioterapeutka.

„Hrudní páteři proto nejvíc prospějeme spánkem s velmi nízkým polštářem nebo bez něj. Takto otevřená pozice nám usnadňuje dýchání a lépe si odpočineme,“ doporučuje Iva Bílková.

„Pro někoho, kdo má již velmi fixovaný předsun hlavy a zakulacená záda, je naopak vleže menší podložení hlavy nízkým polštářem žádoucí. Někomu vyhovuje anatomický polštář ve tvaru dvou vlnovek, někomu jen nízký obyčejný malý polštářek,“ doplnila fyzioterapeutka.

Spánek na břiše pomáhá ploténkám

Proti bolestem bederní páteře během dne prospívá spánek na břiše, při kterém dochází k vyrovnání tlaků v meziobratlových ploténkách páteře.

„Je-li bolest v bedrech natolik silná, že člověka budí i v noci, může si ulevit bederním pásem, který snadno simuluje i stočená mikina nebo deka uvázaná kolem beder a který zachovává napřímení páteře v bedrech i při lehu na boku nebo na zádech,“ radí Iva Bílková.

Obzvlášť pozice na zádech bez podložení je pro bolestivou bederní páteř nevhodná. Dochází tak k otevírání prostoru mezi obratli na zadní straně zad, zatímco v břišní straně se obratle přibližují. Tím spíš, máte-li měkkou matraci.

Matrace pro zdravý spánek by měla být co nejtvrdší. Na tvrdé podložce má tělo správnou podporu a páteř leží v rovině. Naopak na měkké matraci hrozí propadnutí těžších částí těla, jako je pánev, oblast břicha nebo hrudníku, a tím nesprávné zakřivení páteře.

Jak s polštářem?

Leh na břiše a s vysokým polštářem je nevhodný za jakýchkoli okolností, zvlášť při bolestech krční páteře. Krční páteř se dostane do nepřirozeného vytočení v krčních obratlích a současného záklonu hlavy. Šíjové svaly a hluboké svaly budou ve velkém napětí a celkově si tak neodpočinete.

Může dojít ke zúžení průchodu cév, které prochází skrz příčné výběžky krčních obratlů do mozku a ráno se projeví bolestí hlavy a únavou.

„Mnohem vhodnější je polštář vložit pod polovinu hrudníku a rameno, kam máte otočený obličej. Tím budete mít odlehčenou bederní i krční páteř. Dobrou variantou je i skrčení nohy na straně obličeje jako »střílející biatlonista«,“ uzavírá Iva Bílková.

otz, ŽenyproŽeny.cz

Přečtěte si také


Diskuse: V jaké poloze spát, aby si tělo odpočinulo?

ČÍST VŠE / REAGOVAT


Tiskové zprávy

Vzkaz redakciMáte dotaz či připomínky?Napište vzkaz redakci