Česko obývá národ pěstitelů bylinek a květin
20.3.2015 00:00 | BydleníTuhle zálibu potvrzuje i letošní průzkum společnosti Tesco, ze kterého vyplývá, že 73 lidí ze sta pěstuje doma bylinky, ovoce, zeleninu nebo květiny. Ani přitom nezáleží na tom, zda bydlí v domku se zahradou nebo v bytě bez balkonu…
Když jsme u toho místa: podle průzkumu téměř šedesát procent lidí pěstuje oblíbené rostliny a plodiny na své vlastní zahradě, a to spíše obyvatelé žijící v menších městech (do deseti tisíc obyvatel). Plná třetina dotazovaných pak uvedla, že k pěstování využívá i prostoru na balkoně či okenním parapetu.
Může vás zajímatVytvořte si svůj pestrý truhlík či květináč |
Logicky ale absolutně nejvášnivějšími pěstiteli jsou lidé žijící v malých městech do tří tisíc obyvatel, plodiny tam pravidelně pěstuje každý druhý. Motivací k domácímu pěstování je především možnost využít vlastních výpěstků v domácnosti a v kuchyni.
Většinou utrácíme sezónně, když se částka rozloží do celého roku, vychází, že na běžné domácí zahradničení nejčastěji vynaložíme v Česku kolem pěti set korun.
Prim bylinky a květiny
Nejčastějšími výpěstky, kterými se čeští pěstitelé chlubí, jsou bylinky a květiny (shodně 85 procent), dále zelenina (74) a ovoce (62 procent). Mezi nejoblíbenější pěstované bylinky Čechů patří pažitka, bazalka, máta a petržel. Na zeleninové záhonky pěstitelé nejčastěji vysazují či vysévají rajčata, papriky, okurky a petržel.
Tento trend potvrzují i prodeje v obchodech Tesco. „Během sezóny, která začíná již na konci února a končí v polovině července, zákazníci nejčastěji nakupují klasická semínka, tedy petržel, rajče, mrkev, ředkvičky a pažitku,“ uvádí Jakub Sloup, nákupčí zahradního sortimentu.
Z ovoce pak obyvatelé Česka nedají dopustit na jahody, peckovice a malvice, tj. jablka či hrušky.
Vlastní je zdravější
Hlavním důvodem domácího pěstování je především možnost mít vlastnoruční produkty po ruce a využít je zejména při vaření, což byl argument 57 procent dotázaných. Nezanedbatelnou motivací je i přesvědčení, že vlastní výpěstky jsou zdravější, což tvrdí 42 lidí ze stovky.
Necelá třetina dotazovaných pak uvedla, že začala s pěstování jenom proto, aby využila prostor na zahradě či balkoně. Ačkoli se o občanech Česka leckde říká, že jsou národem zahrádkářů, pouze dvacet procent dotázaných potvrdilo, že domácí pěstování plodin je pro ně koníčkem.
Semínka s nákupem
Naši pěstitelé sice chodí všechny důležité potřeby pro zahradničení a pěstování kromě specializovaných obchodů (podle odpovědí procent zájemců), ale skoro třetina zájemců o zahradničení je vyhledávají i v běžných obchodních.
Zejména lidé z měst o velikosti sto tisíc až pět set tisíc obyvatel, tam chodí pro semínka, cibule a sazeničky plných 43 procent dotázaných. Tady je 42 procent respondentů ochotných utratit ročně v průměru maximálně 500 Kč, ale třetina respondentů – patří k nim především lidé žijící ve městech nad deset tisíc obyvatel – už utratí až tisíc korun.
Za co utrácíme?
Nečastější položkou v nákupních košících českých zahrádkářů jsou především sazenice (46 procent), substráty (čtvrtina kupujících) a hnojivo (16 procent
„V našich obchodech nabízíme kolem 900 položek a téměř tisíc druhů semen a osiv, včetně cibulovin. Jenom v loňském roce jsme prodali přes milion sáčků s osivy a přes pět milionů litrů univerzálního substrátu vlastní značky,“ dodává Jakub Sloup.
ztp, ŽenyproŽeny.cz
Přečtěte si také |
---|