Češi při koupi bytu na kvalitu nehledí. Sázejí na slevy a lokalitu
9.7.2014 00:00 | Bydlení
Zatímco smluvní ujednání se naučili běžně konzultovat s právníkem, technické dotazy nebo vlastní stavební dozor opomíjejí. Právě nedostatky ve výstavbě jsou ale vždy předmětem reklamací a následného zklamání.
Pokud možno blízko
Podle obchodního ředitele společnosti Star Group Jana Kalaše je až 70 procent kupujících nového bytu ze stejné lokality, ve které projekt stojí.
|
„Lidé chtějí bydlet v novém, ale neradi se stěhují příliš daleko. Proto preferují moderní byty v oblasti, kde žijí nebo žili už dřív. Jsou zvyklí na blízké okolí, nabídku služeb, dopravní dostupnost, ale i na přátele a třeba hospody,“ míní Kalaš.
„Výjimku tvoří lidé z okolí měst, investoři a cizinci, ale není obvyklé, že by obyvatel ze severu Prahy hledal nový byt na jihu a naopak.“
Zásadní je cena
Stejně zásadní je pro Čechy cena. Markantní sleva v začátcích prodejů může poptávku po nových bytech až zdvojnásobit. Prodeje projektů „na papíře“, které byly v nedávné minulosti téměř zapovězeny, tak nyní opět oživují trh.
„Vždy záleží na konkrétním cenovém nastavení a vlastnostech daného projektu. Například v Nových Chabrech v Praze, kde jsme pro první klienty nabídli desetiprocentní slevu, bylo prodáno více než 40 procent bytů ještě před zahájením výstavby,“ uvedl Jan Kalaš.
Slevy táhnou
Startovací slevy podle něj klienti všeobecně rádi využívají, protože na začátku prodejů má developer největší vůli cenu snížit, navíc je možné vybírat z široké nabídky bytů. Lákadla typu kuchyň k bytu zdarma nebo automobil už posledních pět let vůbec netáhnou.
Nejsilnějším marketingovým nástrojem developerů je v současnosti cena. Mnohem víc než na hmotné dary za koupi bytu slyší zájemci na atraktivní ocenění klientských změn a podmínky platebního kalendáře.
Značný důraz na místo a cenu nového bydlení kontrastuje u řady lidí s opomíjením celkové kvality projektu. Zajímají se o renomé developera, ale už méně o reference týkající se generálního dodavatele, který je obvykle zodpovědný za případné nedostatky ve výstavbě.
Kvalita uniká pozornosti
„Klienti se málo ptají na věci spojené s technickým řešením a se stavbou projektu. Kvůli připomínkám ke smlouvě se běžně obracejí na právníka, ale podstatné věci týkající se kvality bytu či domu jim naprosto unikají,“ upozornil Jan Kalaš.
Pokud je projekt ve výstavbě, může se kupující dohodnout s developerem na vlastním technickém dozoru. Služby zkušených inspektorů nabízí bezpočet firem a kontroly mohou probíhat během celého průběhu stavby.
„Na vyžádání by měl mít klient možnost nahlížet do projektové dokumentace pro provedení stavby, díky které inspektor nebo jiný přizvaný odborník snadno odhalí případné nedostatky a pomůže při reklamaci,“ doplnil Kalaš.
tzp, ŽenyproŽeny.cz
Přečtěte si také |
---|