Vaše dovolená: Nenechte se napálit!
20.5.2010 00:00 | Peníze - SPOTŘEBITELMožná už jste něco podobného zažili vy sami, anebo vaši známí. Na obranu odborníci radí: Pečlivě čtěte smlouvu s cestovní kanceláří, chtějte znát všechny podmínky zájezdu a na jejich dodržení také trvejte!
Co hledat ve smlouvě
V cestovní smlouvě by měla být detailně popsána poloha, kategorie, stupeň vybavenosti a hlavní charakteristické znaky ubytování. Je-li součástí zájezdu doprava, i ta by měla být detailně popsána – tedy druh, charakteristika a kategorie dopravního prostředku, údaje o trase. Pokud je součástí i stravování, neměl by chybět popis způsobu a rozsahu stravování.
Může vás zajímat:K alimentům vám pomůže i hrozba soudem |
A jsou-li v nabídce další doplňkové výlety, podmínky účasti musí být také součástí smlouvy. Výlety totiž mohou být třeba podmíněny počtem osob, které se na ně přihlásí – a to ve smlouvě musí být rovněž specifikováno.
Nedostatky urgujte hned
„Stane-li se, že zájezd, hotel, lokalita nebo cokoli dalšího neodpovídá objednanému, tedy tomu, co je sepsáno ve smlouvě a také zaplaceno, pak je vhodné jednat ihned,“ radí advokát Martin Grubner, majitel advokátní kanceláře Grubner Legal.
Zavolejte přidělenému delegátovi či přímo zástupci cestovní kanceláře a na vzniklý stav si stěžujte, žádejte nápravu. „Kontakty, na koho se obrátit, by měla každá cestovní kancelář poskytnout předem. Jedná se většinou o místního zástupce cestovní kanceláře, případně i o místní zastupitelský úřad,“ dodává Martin Grubner.
„Navíc musí být ve smlouvě uveden způsob, jakým má zákazník uplatnit své nároky. Pokud cestovní kancelář poruší povinnosti, má klient právo hned se proti tomu ohradit. V každém případě se vyplatí nic nenechat náhodě a vše zdokumentovat pro případné další řešení problému. Například špatný pokoj nebo lokalitu si nafotit, případně místního delegáta rovnou přivést na místo a vše mu ukázat. Tak se dá předejít pozdějším nesrovnalostem,“ vysvětluje advokát Martin Grubner.
Na stížnost jsou tři měsíce
Pokud si nechcete dovolenou kazit řešením nedostatků, máte lhůtu tří měsíců od skončení zájezdu, během níž můžete podat stížnost na nedodržení smlouvy. V případě, že se zájezd neuskutečnil, pak se lhůta počítá ode dne, kdy měl být ukončen podle původní cestovní smlouvy. Po uplynutí této lhůty již možnost takovou stížnost uplatnit zaniká.
Každá cestovní kancelář odpovídá za porušení závazků, které vyplývají z uzavřené cestovní smlouvy – a to i u služeb, které pro ni zajišťuje subdodavatel. V případě, že podmínky smlouvy vaše cestovní kancelář poruší nebo je nedodrží, můžete okamžitě od smlouvy odstoupit a je vám pak povinna peníze za zájezd vrátit. V takové chvíli máte dokonce právo na odškodné, pokud by vás vzniklá situace výrazně poškozovala.
„Nevyhovují-li služby, prostředí nebo cokoli dalšího smluveným podmínkám, je cestovní kancelář povinna toto hned napravit, případně vyrovnat cenový rozdíl, pokud je klient nucen využít levnější služby, než si sjednal. Jestliže zákazník nechce na nabízené opatření v případě problému přistoupit, má cestovní kancelář povinnost klientovi vrátit rozdíl v ceně,“ říká advokát Martin Grubner.
otz, ŽenyproŽeny.cz
Přečtěte si také |
---|