Více se dětem věnujte – ušetříte!

10.3.2010 00:00   |   Sex a vztahy
Děti a reklama? Samozřejmě, malé děti nedovedou rozlišovat mezi komerčními reklamami a jinými druhy pořadů. Vše vnímají se stejnou pozorností a důvěřivostí.

máma čte holce

Podle výzkumů děti už v předškolním věku dovedou velmi dobře rozlišovat značky a loga výrobků. Tím se stávají jednou z cílových skupin reklamních spotů. Děti, kterým se rodiče dostatečně nevěnují, sledují televizi v průměru o polovinu více času než děti, s nimiž si rodiče hrají, čtou knihy či jim zařídili rozličné kroužky.

Věrohodná sdělení klíčem k reklamě

„V dnešním světě s přemírou informací a složitostí vztahů nejvíce chybí jasná, nekomplikovaná sdělení, která mnohdy rodiče nejsou schopni dítěti poskytnout. Reklama je jasná a nabízí rychlé a jednoznačné řešení,“ popisuje působení reklamy na děti v předškolním věku PhDr. Markéta Horová, která se problematikou reklamy zabývá.

MŮŽE VÁS ZAJÍMAT:

Jak si neužít sex v partnerství
PORAĎTE: Po rozvodu na vážný vztah nemám
Ženy, které pijí víno, mají lepší sex

„Děti zhruba do sedmi osmi let jsou nejnáchylnější k manipulovali.Nemají totiž ještě dostatečně rozvinutou schopnost rozlišovat mezi pravdou a manipulací. Pokud jim nečteme pohádky, nevštěpujeme znalosti a dovednosti, může se stát, že reklamní spot vidí několikrát týdně v televizi. Do paměti si vštěpují to, co chtějí reklamní kreativci, prodávající zboží výrobců. Předškoláci se tak stávají budoucími zákazníky a nejen to, určují svým rodičům už teď, co by chtěly,“ dodává Horová.

Morální a fyzická újma

Instituce Evropské unie, zabývající se touto problematikou, se snaží vypracovat a prosadit právní směrnice, které by řešily situaci. V současnosti existuje právní norma, která zakazuje v EU jakoukoliv reklamu, jež by způsobila jakoukoliv morální či fyzickou újmu nezletilých.

U nás se legislativně touto problematikou zabývá zákon o televizním a rozhlasovém vysílání, kde se evropská směrnice odráží.

To přece musím mít…

I když reklamní agentury, snažící se prodat produkty na trhu, musí a většinou respektují zákony týkající se morální či fyzické újmy nezletilých, zaměřují se na to, jak vyvolat v dětech pocit, že bez určitého výrobku se nemůže v kolektivu obejít. Ať je to Harry Potter, Pokémoni či iPhone.

Vytvářejí a udržují v nich povědomí o tom, že mít a vědět určuje společenské postavení v kolektivu, aby se dítě necítilo méněcenné. A aby to rodiče svým dětem bezpracně zajistili, někteří rádi vytáhnou peníze ze své peněženky.

„Místo dávky reklam před nedělními dopoledními pohádkami, kam tak rádi unavení rodiče odkládají své ratolesti po celotýdenním shonu, by si s dětmi měli povídat či se zabývat jinou činností, která je pro děti důležitá. Tím by rodiče nejen utužovali vztahy, ale také ušetřili za některé zbytečnosti,“ vysvětluje Markéta Horová.

Co vložíš, to se ti vrátí

Tím, že se dětem věnujeme a vkládáme do nich svou energii, budujeme v nich pocit, že jsou pro nás důležité. Tento pocit si pak děti přinášejí i do ostatních vztahů se svými vrstevníky a jsou méně náchylné podléhat sociálnímu statusu, který určuje jejich hodnotu v kolektivu.

Konkrétně to může vypadat tak, že místo iPhonu má dítě obyčejný starší mobil a vůbec jej to netrápí.

owl

Přečtěte si také


Diskuse: Více se dětem věnujte – ušetříte!

ČÍST VŠE / REAGOVAT


Tiskové zprávy

Vzkaz redakciMáte dotaz či připomínky?Napište vzkaz redakci