Finanční gramotnost dětí: co znamenají „bohaté“ Vánoce
3.12.2024 00:00 | Peníze
Na vánoční nákupy lidé plánují vydat podobné částky jako v minulých letech. Vzhledem k inflaci ale za stejné peníze pořídí věcí méně.
Prioritou rodičů a prarodičů zůstávají dárky pro děti. Pro jedno dítě Češi nakupují dary v průměru od dvou do pěti tisíc korun.
PŘEČTĚTE SI TAKÉVíme, jak ušetřit bez velkých investic |
Mluvte s dětmi o penězích
Pokud už tedy dítě ví, že dárky nenosí Ježíšek, jsou Vánoce vhodnou příležitostí, jak s dětmi mluvit o řízení výdajů a finančním rozhodování.
„Zodpovědný postoj k penězům je důležité rozvíjet už u malých dětí, aby si vážily věcí, které mají, a měly zdravý vztah k financím,“ poukázal Martin Smrž, ředitel vzdělávací organizace Junior Achievement (JA Czech).
Právě u předškoláků mají lidé mnohdy pocit, že finance jsou těžké téma a že je zbytečné je těmito „starostmi“ zatěžovat, protože času mají ještě dost.
Po malých dětech samozřejmě nemůžeme chtít složité finanční koncepty, ale rozumné nakládání s penězi jim můžeme ukazovat zábavnou formou.
Například hrou na obchod, která je přiměřená jejich věku a seznamují se v ní s nakupováním, prodejem a cenou.
Děti si mohou také šetřit korunky do kasičky, učit se tak základům spoření a tzv. odložené spotřeby.
Během každodenních aktivit mohou rodiče dětem vysvětlovat, kolik stojí věci v běžném životě, jak se peníze používají na nákup potravin, platbu za bydlení nebo nákup oblečení a dalších potřeb.
To pomáhá dětem rozumět hodnotě peněz a cenovým rozdílům.
Zkušenosti z mateřských a základních škol po celém Česku ukazují, že děti peníze vnímají spíš jako samozřejmost, kterou „naděluje“ bankomat.
O zaměstnání svých rodičů nic netuší víc než polovina předškoláků a prvňáčků.
„Pochopit, odkud se peníze berou, že nejsou nekonečným zdrojem, ale vydělávají se prací, je první krok k finanční gramotnosti.
Nedílnou součástí výuky finanční gramotnosti je v dnešní době také kyberbezpečnost, která se váže na platby kartou a on-line nákupy.
Podle mezinárodního šetření PISA 2022 (The Programme for International Student Assessment) má přibližně 60 procent patnáctiletých bankovní účet a/nebo platební či debetní kartu a více než 85 procent z nich si během posledního roku něco koupilo na internetu.
Analýza potvrdila, že žáci s vyšší úrovní finanční gramotnosti se chovají při nákupech zodpovědněji.
Na finanční gramotnosti dětí se velmi podílí nejbližší rodina. Někteří lidé mají peněz víc a mohou si dovolit skoro vše, jiní musí hodně počítat, aby vyšli.
Pracovat s tématem rozpočtů a finančních rozdílů ve třídě plné dětí může být citlivé, ale je to důležitá součást výchovy k pochopení a respektování různorodosti a sociální spravedlnosti.
Právě výuka finanční gramotnosti ve školách toto dokáže. Žáci se seznamují s různými příběhy, poznávají, že každá rodina má svůj vlastní kontext, své vlastní možnosti a také priority.
U dětí podporuje empatii, vzájemné porozumění vůči různým životním podmínkám a vytváří tak základ pro zdravý kolektivní vztah.
Peníze pod stromečkem - ano, či ne
Mnoho příbuzných dává dětem k Vánocům místo dárku peníze. Zvlášť u menších dětí by ale podle odborníků mělo být stanoveno, k čemu má obnos sloužit, například jako příspěvek na vysněný mobil nebo vyhlídnutý kousek oděvu.
„Pokud dítě zatím nemá představu o financích a jak s nimi zacházet, troufnu si tvrdit, že pod stromečkem mu větší radost udělá skutečný dárek,“ uzavřel Martin Smrž.
Pokud je ale dítě připraveno, umí s penězi zacházet, má představu o potřebách, přáních a šetření peněz, potom i dar v podobě peněz může být trefou do černého.
Takže ano, peníze lze dávat jako dárek, ale dítě by mělo vědět, k čemu je má, a i dospělý by se měl zamyslet, jak tento dar využít k rozvoji finanční gramotnosti dítěte.
ozt, ŽenyproŽeny.cz
Přečtěte si také