Elektrokola jsou fajn, ale musí splňovat stanovené limity

19.8.2021 00:00   |   Wellness
Elektrokola jsou trendem posledních let a už dávno neplatí, že si je pořizují pouze senioři nebo méně zdatnější cyklisté. Na kole s elektropohonem jezdí i mladí lidé. Běžně se s nimi tak potkáme v terénu, na cyklostezkách nebo ve městech a okolí.

elektrokola

Kromě nových zážitků, rychlejšímu přesunu, ale i možností, kam se za pomoci elektrického pohonu podívat, mají elektrokola i svá rizika.

Cyklista musí jednak pamatovat na bezpečnost v silničním provozu, a také na parametry, které musí jeho e-kolo splňovat, tak aby byl při jízdě stále cyklistou.

Léto a vlahý podzim k usednutí na kolo a poznávání krás při jízdě na něm přímo vybízí. Elektrokola mají spoustu benefitů, mimo to, že jsou ekologicky šetrné, otevírají nové možnosti.

MŮŽE VÁS ZAJÍMAT:

Bojujte se stresem, pohyb vám pomůže
Bolí vás hlava? Málo pijete!
Dobroty bez výčitek. Příprava je samý pohyb

Cyklisté jsou díky asistenci elektromotoru schopni ujet delší trasu, jsou si jistější, udržují se v kondici, a současně e-kola přináší i menší fyzickou zátěž.

Na druhou stranu, na něj často usednou i ti, kteří by si na vyjížďku na klasickém jízdním kole netroufli. Nevyplatí se proto přeceňovat své síly.

Čipování elektrokol

Výkon elektrokola nesmí přesáhnout 250 W a maximální rychlost nesmí být vyšší 25 km/h. „Pokud dosáhneme této rychlosti, motor se automaticky vypne. Pro rychlejší jízdu už musíme zabrat vlastní silou,“ říká Ladislav Slánský, koordinátor projektu Na kole jen s přilbou.

Pokud elektrokolo nesplňuje stanovené limity dané legislativou, jeho uživatel už není považován za cyklistu.

„Najdou se prodejci, a to včetně známých značek a prodejen, kteří již v základu prodávají kola tzv. čipnutá. To znamená, že na nich není omezena rychlost a pohon má vyšší výkon,“ upozorňuje Slánský.

Na takový prostředek se vztahují jiná zákonná pravidla, nezbytné je například řidičské oprávnění, pojištění a registrace vozidla apod. Vyjet může pouze na určené komunikace.

Testovací jízda se vyplatí

Při pořízení elektrokola je vhodné si vybraný model dobře prohlédnout, vyzkoušet a porovnat s ostatními typy. Elektrokolo je mnohem těžší a díky elektrickému pohonu má jinde umístěno těžiště. Proto je zapotřebí se s kolem předem seznámit, vyjet na něm na bezpečných místech dřív než naostro v provozu.

Pro ty, kteří na něj sednou poprvé nebo po delší době, může být taková cesta složitá a nebezpečná.

Lidé by se měli při výběru zajímat i o kapacitu baterie a dojezd elektrokola.

„Před cyklovýletem je potřeba zvážit náročnost trasy a vlastní schopnosti, a zkontrolovat stav elektrokola a baterie. Bylo by nemilé nedojet do cíle proto, že jsme dostatečně baterku nenabili a trasa výletu byla zpočátku velmi do kopce,“ doporučuje Slánský.

Ačkoliv je ochranná přilba ze zákona povinná do osmnácti let, měla by být obzvlášť pro jezdce na elektrokole samozřejmostí bez rozdílu věku. Pád z kola v rychlosti 25 km/h je podobný jako když člověk spadne na zem z výšky dva a půl metru.

ko, ŽenyproŽeny.cz

Přečtěte si také


Diskuse: Elektrokola jsou fajn, ale musí splňovat stanovené limity

ČÍST VŠE / REAGOVAT


Tiskové zprávy

Vzkaz redakciMáte dotaz či připomínky?Napište vzkaz redakci