Mám se naučit finsky, abych mohla fotit?

12.5.2009 00:00   |   Peníze - SPOTŘEBITEL
Kolik jazyků umíš, tolikrát jsi člověkem – praví známé přísloví. Jenže, říkejte to paní Jiřině z Olomouce, která si koupila digitální fotoaparát. Návod má asi ve dvaceti jazycích. V češtině ale nikoliv.

Mám se naučit finsky, abych mohla fotit?

"V e-shopu jsem si vybrala pro laika poměrně složitý přístroj a předpokládala, že se všechny potřebné informace k obsluze dozvím z návodu," píše Jiřina V. z Olomouce. "Jaké však bylo moje překvapení, když jsem zjistila, že sice návody k použití přiloženy byly – ve všech možných jazycích, včetně finštiny, jen ten český mezi nimi chyběl. Přece u nás platí české zákony, ne?"

Zákon platí, jen se nedodržuje

Nemýlíte se – české zákony v tomto směru opravdu platí i po našem vstupu do Evropské unie. A pokud vám návod v češtině nepřišel z e-shopu spolu s fotoaparátem, porušil prodávající zákon o ochraně spotřebitele, který mu tuto povinnost jednoznačně ukládá (§ 9 zák. č. 634/1992 Sb.).

Je povinen řádně informovat zákazníka o vlastnostech prodávaného zboží, o způsobu jeho použití i údržby a také o nebezpečí, jež vyplývá z jeho nesprávného použití nebo údržby. Je-li to potřebné s ohledem na povahu výrobku, způsob a dobu jeho užívání, musí prodávající rovněž zajistit, aby takové informace byly obsaženy v přiloženém písemném návodu a aby byly srozumitelné. Jsou-li informace poskytovány písemně, uvádějí se v českém jazyce.

Tyto povinnosti platí pro veškeré typy prodeje – tedy pro prodej v takzvaných kamenných obchodech i pro dodavatele nabízející zboží přes internet i formou zásilkových služeb nebo pro dealery při prodeji mimo prostory obvyklé k podnikání.

Jak proti výmluvám

Velmi důležité je, že povinnosti vybavit výrobky českými návody se prodejce nemůže nijak zbavit. Za pouhé výmluvy je třeba brát stesky, že mu potřebné nebo správné informace neposkytl výrobce, dovozce nebo dodavatel. 

Pokud prodávající své povinnosti nesplnil a nehodlá tak učinit ani poté, co jste si manuál vyžádali – nejlépe písemně s uvedením data, do kterého požadujete nápravu – máte dvě možnosti:

  1. Odstoupit od smlouvy pro rozpor věci s kupní smlouvou (v souladu § 616 zák.č. 40/1964 Sb., občanský zákoník).
  2. Domáhat se po uplynutí stanoveného termínu svého nároku soudní cestou.

Vzhledem k tomu, že paní Jiřina zakoupila fotoaparát přes internet, předpokládám, že pokud by chtěla od smlouvy odstoupit, využila by možnosti odstoupit od smlouvy bez udání důvodu. Tu jí při uzavření spotřebitelské smlouvy dává odst. 7, § 53 občanského zákoníku. Smlouva totiž byla uzavřena při použití prostředků komunikace na dálku, a tak má kupující právo od smlouvy odstoupit bez uvedení důvodu a bez jakékoliv sankce do čtrnácti dnů od převzetí objednaného zboží.

V případě, že dodavatel nepředal zákazníkovi informace, které je povinen předat písemně nebo jiným obdobným způsobem, je lhůta pro odstoupení tři měsíce od převzetí zboží. Jestliže tyto informace dodá, dochází k ukončení běhu této lhůty a počíná od té doby běžet lhůta čtrnáctidenní.

Miloslava Fléglová

Přečtěte si také

 


Diskuse: Mám se naučit finsky, abych mohla fotit?

ČÍST VŠE / REAGOVAT


Tiskové zprávy

Vzkaz redakciMáte dotaz či připomínky?Napište vzkaz redakci