Cestovka nesmí měnit objednané služby svévolně

4.5.2009 01:00   |   Peníze - SPOTŘEBITEL
Ačkoli nemálo lidí cítí dopady krize na rodiný rozpočet, většina s dovolenou počítá. A vybírá z nabídek cestovních kanceláří. Není od věci připomenout některé praktiky, které nám prázdninový pobyt mohou zcela zničit.

Cestovka nesmí měnit objednané služby svévolně

Poměrně časté je, že cestovka  rozdá klientům letenky i vouchery na objednané ubytování a služby až před odletem na letišti. Co potom dělat, když na voucheru je uvedený jiný hotel, než který jste si vybrali v katalogu a zaplatili?

Letět nebo neletět?

Je fakt, že bezprostředně před odletem se s informací o změně hotelu moc dělat nedá. Z nevědomosti či nedbalosti jste nevyužili právo na vyžádání  letenky a poukazu maximálně sedm dní před  nástupem dovolené, a trvat na jejím splnění. V případě odmítnutí splnit tuto žádost by totiž cestovní kancelář porušila povinnost stanovenou občanským zákoníkem, tj. nejpozději sedm dnů před zahájením zájezdu poskytnout písemně další podrobné informace o  všech skutečnostech, které jsou pro zákazníka důležité, a které jsou známy.

Neposkytnutí těchto údajů by mohlo být považováno i za porušení informačních povinností stanovených zákonem o ochraně spotřebitele. V tom případě je možné podat podnět ke kontrole České obchodní inspekci prostřednictvím e-podatelny na www.coi.cz

Čtěte pozorně smlouvu

Některé cestovní kanceláře předáváním letenek a cestovních poukazů až těsně před odletem využívají možností uvedených ve smluvních podmínkách. Konkrétně že „změna hotelu, doby odletu… je vyhrazena“. Pokud jste smlouvu s odkazem na podobné smluvní podmínky podepsali, přistoupili jste i na možnost záměny hotelu, tj. dali jste cestovní kanceláři k těmto změnám předem souhlas.

Problémem je, že protiprávní postup cestovní kanceláře nebo touroperátora, jímž omezuje na minimum manipulační prostor klientů pro vymáhání sjednaných podmínek zájezdu, je velmi obtížně prokazatelný, zejména pokud v případě kontroly doloží, že mu obchodní partner změnu hotelu/odletu… oznámil např. „teprve včera…“

Chtějte předem všechny informace

Je nejlepší již při výběru cestovní kanceláře, a určitě před podpisem  cestovní smlouvy,  pozorně pročíst smluvní podmínky. Pokud neuvádějí bližší informaci o předání  dokladů, opravňujících k nástupu  dovolené, můžete si vymínit  zaslání letenky a poukazu přímo ve smlouvě. Z vlastní zkušenosti vím, že  dostačující je zaslání letenek a voucherů týden, nejméně však tři dny před termínem odletu, což solidní cestovní kanceláře dodržují.

Jestliže v tomto případě  cestovní kancelář svoje povinnosti porušila a postupovala v rozporu se zákonem nebo smlouvou, takže jste následně nebyla se změnou hotelu nebo jinou objednanou službou spokojena (tj. služby nebyly  v souladu s podmínkami smlouvy), máte právo uplatnit reklamaci, a to do tří měsíců po skončení zájezdu, nejlépe písemně. Jestliže vaše reklamace nebude řádně vyřízena (nejdéle do 30 kalendářních dnů), nebo vyřízení nebude odpovídat uplatněnému nároku, je splnění vašich nároků vymahatelné pouze soudní cestou.

Miloslava Fléglová

Přečtěte si také


Diskuse: Cestovka nesmí měnit objednané služby svévolně

ČÍST VŠE / REAGOVAT


Tiskové zprávy

Vzkaz redakciMáte dotaz či připomínky?Napište vzkaz redakci