Udržitelnost není pro mladou generaci pouhou frází

10.6.2022 00:00   |   Společnost
Možná jste zaregistrovali, že mladí vyžadují takzvanou udržitelnost a jsou v této oblasti tahounem a strhávají ostatní. Dávají přednost zelené dopravě a trendem je pro ně i móda a další záležitosti co nejpřírodnější a potraviny bez obalů.

Udrzitelnost

Takový přístup k životu má generace, které se říká generace Z. Jde společný název pro skupinu lidí narozených od poloviny 90. let 20. století do roku 2012. Generace vyrostla na síti www, která začala být po roce 1991 stále dostupnější. Generační doménou jsou tedy informační technologie, ale také zmíněný soulad s přírodou - udržitelnost.

Potřeba a nutnost

Pro mladé lidi je dnes udržitelnost zcela běžnou potřebou a nutností. V jejich volbách je to patrné, protože využívají možnosti sdílené dopravy, při nákupech dávají přednost také udržitelné módě a trendu bezobalového nakupování.

Témata ochrany přírody a ekologie jsou pro mladé generace prioritou. Ochrana životního prostředí je stabilně oblastí, která mladší lidi nejvíce znepokojuje, přičemž skoro třetina mění své spotřebitelské chování ve prospěch firem s pozitivním dopadem na životní prostředí.

Jak se chovat udržitelně

Začít můžete třeba tím, že se budete držet těchto jednoduchých zásad:

1. Více zeleniny, méně masa
Chování dobytka je jedním z největších producentů oxidu uhličitého vůbec. Zkuste si maso dát jen jednou dvakrát týdně. Je to zdravější jak pro vás, tak pro planetu.

2. Nakupujte šetrně
Vybírejte si takové zboží, které co nejméně zatěžuje životní prostředí. Nepoužívejte igelitky a snažte se nekupovat zbytečně balené potraviny (třeba okurky v igelitu)

3. Nakupujte sezonní a lokální produkty
Nejenže je sezonní zelenina mnohdy levnější než ta importovaná, ale navíc je pravděpodobně vypěstovaná v přirozeném a zdravém prostředí.

4. Používejte alternativní zdroje energie
Alternativními zdroji jsou sluneční energie, vodní a větrná energie, ale i geotermální energie a biopaliva.

MŮŽE VÁS ZAJÍMAT

Hlavně v zimě nevyschnout. Víme, jak na to
Jak kontaktní čočky s líčením
Slaďte barvu očí s barvou šatů!

5. Nakupujte v sekáči a v ověřených obchodech
Možná byste se divili, co všechno se dá najít v sekáči nebo v babiččině skříni. Snažte svou touhu ukojit pěkným kouskem z druhé ruky. Ušetříte peněženku i životní prostředí.

6. Příroda čistí nejlépe
Až budete příště umývat koupelnu, nechte chemii chemií a zkuste sáhnout po octu. Je to efektivní, levný, a navíc ekologický čisticím prostředek, podobě jako třeba citronová šťáva nebo soda. 

7. Třídit, třídit a třídit
Správně roztříděný komunální odpad lze posléze opětovně recyklovat a znovu začlenit do výroby.

A také sdílená auta

Mladí lidé jsou zastánci ekologického přístupu v oblasti dopravy – sdílení dopravních prostředků – automobilu či kola s více lidmi pro efektivnější využití. Také často dávají přednost těm poskytovatelům sdílených vozů, kteří podporují ekologické pohony.

„Mnoho našich uživatelů jsou mladí lidé z generace Z. Nejčastěji je pak motivuje k využití, vedle finanční dostupnosti, ekologický ohled sdílení, a to, že šetří životní prostředí a planetu,“ říká Milan Beutl, ředitel českého zastoupení Anytime carsharing.

„My navíc ve své flotile automobilů využíváme hybridní pohony, které jsou vedle elektromobilů nejekologičtější variantou, ale oproti elektromobilům nabízí i jistotou dojezdu a sami si energii vyrábějí jízdou,“ dodává Beutl.

Etická a udržitelná móda

Podle průzkumu vyhledávače módy Glami trend udržitelnosti v Česku roste. Při nákupech módy ovlivňuje skoro každého druhého Čecha.

„Výrobci udržitelných módních produktů pečlivě dbají na co nejnižší negativní dopad výroby na životní prostředí. Dbají na ekologické pěstování bavlny, na hospodaření s vodou, spotřebu energií, využití přírodních materiálů a barviv. Hlídá se také ekologičnost oděvních obalů a distribuce zboží,“ říká spolumajitel české značky Styx Ruslan Skopal.

Zmíněný průzkum dále ukázal, jaká jsou pro české zákazníky tři nejdůležitější kritéria, podle kterých udržitelnost posuzují.

„Co znamená pro Čechy udržitelnost? A jaké jsou v tomto tématu nejčastější věci, které mají vliv na jejich nákupy módy? Jsou jimi nejčastěji používání organických či recyklovaných materiálů, výroba šetrná k životnímu prostředí a dobrá kvalita výrobku spojená s dlouhou životností,“ říká Ondřej Hyrš, ekolog a spolumajitel módní značky Vuch.

Bezobalové nakupování

Velký boom v poslední době zaznamenalo mezi trendy v udržitelnosti také bezobalové nakupování, jež odstartovala propagátorka bezobalové domácnosti Bea Johnson se svou knihou Zero Waste Home.

Mnoho mladých lidí generace Z má právě k této ekologické cestě blízko. Snaží se celkově snížit produkci svého osobního a rodinného odpadu, a to zejména díky nakupování stáčené drogerie, bezobalové kosmetiky a potravin ve vratných dózách, které se po vyčištění znovu plní.

„Tlak na udržitelnost v módním průmyslu vede výrobce k tomu, aby uváděli, jak ekologická a etická je jejich výroba. Vznikl proto index udržitelnosti dopadu módy, který se zaměřuje na transparentní komunikaci informací o udržitelnosti s maloobchodníky i zákazníky, a to v reálném čase,“ říká Karel Kotoun, odborník v otázkách udržitelnosti ze společnosti Accenture.

ozt, ŽenyproŽeny.cz

Přečtěte si také


 


Diskuse: Udržitelnost není pro mladou generaci pouhou frází

ČÍST VŠE / REAGOVAT


Tiskové zprávy

Vzkaz redakciMáte dotaz či připomínky?Napište vzkaz redakci