Jaké dietní chyby děláme nejčastěji?

31.12.2015 00:00   |   Hubnutí
Konec roku představuje pro naši linii a životosprávu zátěžovou zkoušku. Na každém kroku číhají bohatě prostřené stoly s cukrovím, dobrým jídlem a pitím. Těžko tomu odolat. Ale pomalu se dejme dohromady, abychom mohli v lednu všechny prohřešky správně kompenzovat.

hubnutí

Po novoročních oslavách se vše vrací k normálu a po dvoutýdenním přejídání konečně můžeme začít jíst tak, aby naše tělo netrpělo. Vracíme se do práce, děti do školy, máme jedinečnou příležitost nastavit našemu stravování pevný řád.

„Pokud budeme jíst pravidelně a kvalitně, předejdeme pojídání nezdravých, ale lehce dostupných pokrmů – tzv. rychlovkám, jen abychom zahnali hlad a různým maličkostem, které nám dodají rychlou energii. Tím se vyhneme i večernímu vlčímu hladu, kdy po celodenním hladovění vybílíme ledničku,“ vysvětluje Mgr. Kateřina Šimková, výživová poradkyně a odborná garantka společnosti Zdravé stravování.

zeleninaZKUSTE TO TAKÉ!

V seriálu HUBNEME S CELEBRITAMI
můžete vyzkoušet rady nejslavnějších, jak
si vylepšit postavu i dobrou mysl.

Jak na to?

Najděte si čas na jídlo a rozplánujte si ho na celý den. Jednotlivé porce zařaďte do vašeho časového plánu. Pokud vstáváte v šest hodin a do sedmi se snažíte dostat děti z domu, sedněte si na chvilku s nimi a posnídejte spolu. V práci si udělejte čas na svačinu – např. před dopolední kávou.

Zdravý tip: SNÍDANĚ

Tortilla se sýrem Cottage, cherry rajčata – 1250 kJ

Potřebujeme celozrnnou tortillu (60 g),  20g eidamu, 20g šunky, 30 g sýru Cottage, 100 g cherry rajčátek, bazalku.
Na tortillu položíme eidam na plátky a šunku na plátky, na to rozprostřeme Cottage smíchaný s nasekanou bazalkou, zavineme, necháme krátce zapéct.

Přemýšlejte nad tím, co jíte. Pokud budete jíst jídlo, které bude obsahovat bílkoviny, kvalitní sacharidy a zdravé tuky, nebudete trpět hlady, ani pokud se zrovna snažíte shodit přebytečná kila. Pokud bude vaše tělo dostávat dostatek živin během celého dne, nebudou vás přepadat náhlé chutě na sladké nebo slané pochutiny.

Zelenina, ovoce a pití

Ke každému pokrmu si nachystejte porci zeleniny nebo ovoce. Při redukční dietě se zaměřte spíše na zeleninu. Nasytíte se a lehce splníte doporučené množství konzumace 500 g zeleniny a ovoce za den.

Tělu dodáte vlákninu, vitamíny a minerální látky, kterých bylo ve svátečním menu spíše zanedbatelně.

Zdravý tip: SVAČINA

Bílý jogurt se sušeným ovocem, jablko – 1000kJ

Obstaráme si bílý jogurt (120 g), 20 g sušených meruněk, 20 g sušených banánů a přibližně stogramové jablko. Jogurt smícháme se sušeným ovocem.

Každý člověk má jinou potřebu tekutin. Hodně záleží také na skladbě jídelníčku. Orientační množství tekutin si můžete vypočítat. Na 1 kg hmotnosti je třeba přibližně 40 ml tekutin.

Pokud má člověk nadváhu, potřebu tekutin počítá na svoji ideální hmotnost. Od své hmotnosti odečte kilogramy tuku navíc. Při dostatečném příjmu tekutin by barva moče měla být světlá – bezbarvá až světle žlutá.

„Přechod ke zdravému stravování můžou provázet potíže se zácpou. Pitný režim je v tomto případě velmi důležitý, a jakmile tělo přivykne novým stravovacím návykům, tyto obtíže odezní,“ popisuje Kateřina Šimková.

Jestli si nevíte rady, poraďte se s odborníky, kteří vám nastaví jídelníček podle vašich potřeb, poradí s vhodným výběrem stravovacího programu. Můžete zvolit karičkovou stravu, která vám pomůže vytvořít správné stravovací návyky, učíte se, jak by vaše strava měla vypadat nebo jak velké porce byste měli konzumovat.

Zdravý tip: OBĚD

Kuřecí plátek s omáčkou z lučiny, špalda – 1850 kJ

Potřebujeme na jednu porci 100 g křecích prsou, 150 g uvařené špaldy, 30 g lučiny, 30 g mléka, 2 g řepkového a 2 g olivového oleje, sůl, pepř, sušenou cibulku, petrželovou nať a 150 g salátové okurky.
Kuřecí prsa nachystáme na plátky, okořeníme, orestujeme na řepkovém oleji. Mléko zahřejeme, rozmícháme v něm Lučinu, zakápneme olivovým olejem, podle potřeby dochutíme solí a pepřem. Špaldu předem namočíme na 15 min., pak vaříme v osolené vodě doměkka.
Kuřecí plátek servírujeme přelitý omáčkou se špaldou a čerstvou okurkou.

S pomocí odborníků zjistíte, že stravovat se zdravě nedá zas tak velkou práci. Pokud máte svá oblíbená jídla, která byste chtěli konzumovat častěji, nebo specifické požadavky a nevyberete si ze široké nabídky stravovacích programů, nutriční specialisté vám sestaví individuální jídelníček.

Nejčastější chyby

• Nesplnitelné novoroční předsevzetí

Většinou si dáváme hodně velkých cílů najednou, např. zhubnu a přestanu kouřit. Běžte na to postupně. Poraďte se s odborníkem, jaké cíle jsou pro vás splnitelné, a dávejte si je postupně.

„Odborníci v našich poradnách pracují s klienty dlouhodobě. Jakmile se podaří nastavit správný stravovací režim, přidá se vhodná pohybová aktivita, pracuje se na pozvolném shazování přebytečných kil tak, aby klient dosáhl požadovaného a reálného výsledku,“ říká výživová poradkyně.

Pokud si dáte nesplnitelné cíle, vydržíte jen nějaký čas a s největší pravděpodobností se vrátíte do vyjetých kolejí nezdravého způsobu života nebo půjdete z diety do diety.

• Hladovka není řešení!

Radikální a jednostranné diety snižují energetický příjem, často se opravdu blíží k hladovkám. Pokud snížíme množství přijaté energie, hubneme. Tělo si ale na snížený příjem brzy zvykne, sníží se i bazální metabolismus (= energetická potřeba organismu pro základní životní procesy).

Pokud takovou dietu přestaneme držet a přejdeme k normální stravě, tělo si začne ukládat více tuku pro případ, že by bylo vystaveno další hladovce.

Zdravý tip: VEČEŘE

Treska na cizrnovém lůžku, salát z polníčku a mandarinky – 1800 kJ

Připravíme si tresku (200 g),  uvaříme 150 g cizrny, dále budeme potřebovat olivová olej (3g), polníček (50 g), mandarinku (100 g), sůl. Pepř, citron.
Tresku osolíme, opepříme, pokapeme citronovou šťávou a olivovým olejem. Upečeme krátce. Cizrnu uvaříme, lehce osolíme. Dáme do misky, položíme na ni rybu s plátky citronu a dopečeme.
Polníček smícháme s naloupanými mandarinkami..

Tělo se při takovém hubnutí nezbavuje jen tuku, ale odchází také svalová hmota. Většinou pak dojde opět ke zvýšení hmotnosti a při tomto se vytváří pouze tuk. Proto při stejné váze máme nakonec méně svalů a více tuku, náš bazální metabolismus se sníží a my vydáme méně energie. Dvěma slovy se prostě dopracujeme k JoJo efektu.

„Pro své tělo můžeme udělat jednu zásadní věc – začít se zdravě stravovat.  Zaručených návodů, diet a doporučení najdete spoustu, ale tou nejlepší dietou je změna životního stylu, změna stravovacích návyků a přechod k pestré zdravé stravě,“ uzavírá Kateřina Šimková.

ozt, ŽenyproŽeny.cz

Přečtěte si také


Diskuse: Jaké dietní chyby děláme nejčastěji?

ČÍST VŠE / REAGOVAT


Tiskové zprávy

Vzkaz redakciMáte dotaz či připomínky?Napište vzkaz redakci