Papoušek Blu ovládl světová kina

27.4.2011 00:30   |   TV a FILM
VIDEO – Kritika sice chválou nehýří, ale co na tom. Modrý papoušek Blu hned po světové premiéře ovládl kina v Americe i v Evropě a stal se letošní nejúspěšnější novinkou. Samosebou, že vítězí mezi filmy rovněž u nás.

Rio

Animovaný 3D film s názvem Rio vládne v kinech již dobré tři týdny. Příběh vzácného papouška, kterého jako mládě zachránila jeho panička Linda před pašeráky a který se po letech snaží vrátit do rodné Brazílie, jen za velikonoční víkend vynesl ve Spojených státech distributorům dalších takřka sedmadvacet miliónů dolarů, skoro půl miliardy korun. U nás sice takové milióny nenese, ale podle Unie filmových distributorů mu první příčka v návštěvnosti českých kin patří také.

Z doby ledové do tropů

Od prvních vteřin je divákovi jasné, že film pochází z tvůrčí dílny hitů Doba ledová. Tentokrát autoři vsadili na zdomácnělého papouška rodu ara macao. Blu se ovšem nikdy nenaučil létat a užívá si pohodlí bytu své paničky a kamarádky v jedné osobě na malém městě v americké Minnesotě.

Video
Trailer filmu Rio o papouškovi, který, ač neumí létat, odlétá na dalekou cestu.

Blu si spokojeně žije v "lidském" domově a není pro něho problém čistit si zuby, připravovat snídani, uvařit kávu, anebo posloužit jako budík. Každý si myslí, že vzácný papoušek zůstal na světě už jediný svého druhu.

Všechno se změní, když panička Linda zjistí, že tomu tak úplně není a v Rio de Janeiru žije ještě papoušice Perla ze stejného rodu ara macao. Rozpaky nad výpravou do Brazílie trvají jen chvíli. A neuvěřitelná dobrodružství mohou začít.

Rio podle Ria, říká autor

Nyní, za podpory nových přátel, bude muset Blu například najít odvahu, aby se naučil létat i zmařil plány únoscům, kteří jsou jim v patách. A samozřejmě, že by se měl také vrátit zpátky k Lindě – k nejlepší kamarádce, jakou kterékoliv zvířátko vůbec může mít.


Blu se svojí paničkou i kamarádkou Lindou.

Příběh papouška Blu se zrodil v představách scénáristy a režiséra Carlose Saldanhy, který se podílel na filmech Doba ledová, Doba ledová 2: Obleva a Doba ledová 3: Úsvit dinosaurů. Autor tak chtěl vzdát hold Rio de Janeiru, odkud sám pochází.

"S prací na Době ledové jsem strávil mnoho tvůrčích a krásných let. Ale film Rio je pro mně ještě osobnější, doslova mně pohltil. Jeho ústředním motivem je cesta do Rio de Janeira jak v myšlenkách, tak ve skutečnosti," říká Carlos Saldanha. "Hlavní hrdina se ocitá v nové situaci, v níž je úplně ztracený."

Ryba na suchu

Blu je pořád tak trochu "ryba na suchu" (nebo pták na zemi?), dokud se neocitne v Rio de Janeiru. V tomto barevném, hlučném a otevřeném městě jakoby přišel o veškerý komfort, v němž si pohodlně žil u Lindy v Minnesotě.


Kanárek Nico nechápe, jak si Blu může pochvalovat život v kleci.

Papoušek Blu zvyklý na klec, vždyť přece zajetí je jeho domovem, získá až v Rio de Janeiru první ptačí přátele, kterými jsou dva pěvci – kanárek Nico a kardinál červený Pedro. Oba přispějí k jeho kulturnímu šoku, navíc je Blu fascinovaný jejich nespoutanými povahami. Stejně zvědaví jsou naopak oni dva na vzácného papouška Blu.

Kanárek Nico miluje život a hudbu. Je to sice drobný tvoreček, ale velmi odvážný. Spolu s Pedrem, který přímo zbožňuje sambu, hip-hop a techno, vymýšlejí pro nového kamaráda kdejakou zábavu a vůbec nechápou, proč si Blu tolik libuje v kleci?

Kouzla v pozadí kouzel

Vytvoření magického světa Rio de Janeira i jeho postav přineslo bezpočet úkolů pro vývojáře, animátory, umělce, modeláře, mechaniky a týmy na 3D a další efekty pracujících v Blue Sky Studios. Během příprav mnozí ze štábu navštívili newyorské zoo, kde pozorovali pohyby ptáků, jak si čechrají peříčka nebo hýbají hlavou. Tato výprava v jejich chování odhalila zajímavé podobnosti s chováním lidí. Mají například zálibu v objímání, obzvlášť od svých ošetřovatelů.


Takto impozantně se vznášejí skuteční arové macao.

Studio Blue Sky přišlo s novou metodou znázornění ptačího peří (nazvali jej “Ruffle Deformer”), což jim umožnilo lépe tvarovat a umísťovat peří, kam potřebovali, a tím dodali filmovým postavám významné vlastnosti a možnosti. Režisér Saldanha chtěl, aby ptáci v Riu vypadali jako skutečné brazilské druhy, jimž tvůrci přidali jemné rysy a tvary, které umožnili vyjádřit povahu a výrazy jednotlivých postav.

Stejně důležité a náročné byly lidské postavy. Blue Sky na nich nepracovali od dob první Doby ledové, a to tehdy ještě postavy postrádali charakteristické výrazy a řeč. Kvůli těmto úkolů vytvořilo oddělení osvětlení nový způsob jak znázornit kůži, aby vypadala na velkých lidských postavách jako opravdová.

git
Foto: Bontonfilm

Přečtěte si také

Diskuse: Papoušek Blu ovládl světová kina

ČÍST VŠE / REAGOVAT


Tiskové zprávy

Vzkaz redakciMáte dotaz či připomínky?Napište vzkaz redakci