Zatočte s nebezpečnou únavou za volantem

24.7.2018 00:00   |   Wellness
Zejména zkušení řidiči vědí, že po první stovce kilometrů se začíná hlásit únava. Plíživě se začíná vkrádat ospalost, začínáme poposedávat, protahovat se. A rychle s tím přichází snížení pozornosti i schopnosti rychle reagovat.

únava za volantem

Jestliže nechcete během řízení zbytečně riskovat, zkuste zastavit a protáhnout si tělo pomocí nové metody, kterou vypracovala primářka Rehabilitačního ústavu Brandýs nad Orlicí Michaela Tomanová.

Kdy vypnout motor

Tělesná i psychická únava se sice dostavuje u každého člověka individuálně, ale po 180 ujetých kilometrech je přestávka vhodná pro všechny.

MŮŽE VÁS ZAJÍMAT

Před mrtvicí chrání ženy obyčejná chůze
Zvládne tělo začátek vašeho sportování?
Lepší náladu a ochranu zdraví zajistí běh

„Po delší jízdě o sobě obvykle dávají vědět bolesti krční páteře. Paže a předloktí jsou kvůli dlouhodobému držení volantu také unavené a nepříjemně ztuhlé. Bolet začíná i bederní páteř a ramena,“ upozorňuje MUDr. Tomanová.

Dlouhá cesta je pro lidský organismus stresující. Tento stres může vyvolat právě ztuhlost šíjových svalů. „S ohledem na zvýšené riziko nehody by řidiči rozhodně neměli únavu svalů i únavu organismu podceňovat,“ dodává primářka.

Zacvičte si na odpočívadle

Zacvičit si můžete na odpočívadle. Na řidiče působí velmi dobře uvolnění a protažení páteře s předklonem nebo záklonem a propnutými pažemi, které pohybem opisují tvar pomyslné ležaté osmičky, což je základní princip metody INFINITY.

Cviky by měly být pomalé a plynulé bez trhavých pohybů. Můžete cvičit odděleně například v oblasti krční, hrudní a bederní páteře ale také tak, že se pohyb přenáší na celé tělo. Vsedě i ve stoje přenášejte při pohybu váhu ze strany na stranu.

„Osmičku opisujete vždy třikrát jedním směrem a poté třikrát směrem opačným, postupně v různých rovinách i směrech. Z počátku provádějte téměř neviditelný pomalý pohyb, tzv. mikropohyb. Následně můžete zvýšit velikost ležaté osmičky i prováděnou rychlost cvičení,“ upřesňuje Michaela Tomanová, která metodu INFINITY vyvinula.

Cvičení v autě

Několik minut strávených cvičením INFINITY je podle lékařky mnohem účinnější než káva vypitá v motorestu. Cvičit lze i v parkujícím autě. Nejprve je nutné zajistit správné sezení a držení těla ve vertikále a také si správně seřídit sedadlo, eventuálně i volant.

Jak správně sedět za volantem

1. Posaďte se vzpřímeně a zády se jemně zapřete do opěradla.
2. Polohu sedadla upravte tak, abyste na pedály dobře dosáhli a jejich sešlapování vám nečinilo sebemenší obtíže.
3. Nastavte si opěradlo, abyste pohodlně dosáhli na veškeré ovládací prvky.
4. Nastavte polohu volantu tak, aby airbag mířil na vaši hruď.
5. Zajistěte hlavovou opěrku tak, aby její střed by na úrovni horní části uší.
6. Bezpečnostní pás zapínejte nepřekroucený a do správného zámku.

Cvik provedete tak, že si sednete vzpřímeně a opřete se o sedadlo celým trupem i hlavou. Rukama a propnutými pažemi se opřete o volant.

„Horními končetinami lehce zatlačte do volantu, dolními končetinami do podlahy auta, odtlačte se zadečkem, zády, hrudníkem a hlavou, vše jen jemně. Současně lehce stahujte spodní část zadečku i pánevní dno,“ popisuje lékařka.

„Vytáhněte hlavu nahoru a vše proveďte dohromady, jako byste chtěli vstát a celé tělo mělo tendenci se samo vzpřímit a narovnat. Sedm sekund provádějte »vzpřímení« - odtlačení, sedm až čtrnáct sekund uvolnění,“ dodává autorka metody.

Cvičení za jízdy

Metodu INFINITY nemusí řidiči cvičit jen na odpočívadle nebo v parkujícím autě. Některé cviky lze praktikovat dokonce i za jízdy nebo během strnulé dopravní zácpy, kdy řízení nevyžaduje tolik pozornosti. Pohyby na principu ležaté osmičky si řidiči mohou jen představovat.

„Mozek nerozezná skutečnost od imaginace, na jednotlivé cviky stačí jen myslet. Mozek bude příslušné svaly i přesto zapojovat a vysílat do nich signály k pohybu,“ vysvětluje primářka Michaela Tomanová.

Nastavte správně klimatizaci

Horko za volantem je nebezpečným faktorem. Bránit se lze zapnutím klimatizace uvnitř vozu. Buďte však obezřetní. Pokud si totiž vychladíte vnitřek auta přespříliš a poté vystoupíte do horka, vystavujete se zdravotně nebezpečnému tepelnému šoku.

Obecně platí, že klimatizace nemá být nastavena na větší rozdíl jak 4 až 5 ºC oproti venkovní teplotě. Chladnější vzduch by rozhodně neměl foukat přímo na tělo. Jinak hrozí zatuhnutí například obličejových nebo šíjových svalů.

„Foukání směrujte spíše nahoru. Před dojezdem na místo doporučuji klimatizaci vypnout a lehce pootevřít za jízdy okénka, aby se ve voze vyrovnala vnitřní a vnější teplota,“ radí primářka Michaela Tomanová.

Pravidelně pijte

Únava za volantem přichází pomalu a nenápadně. A s ní i nebezpečné důsledky: ospalost, snížení pozornosti i schopnosti rychle reagovat.

Základní preventivní opatření představuje dodržování pitného režimu. Dehydratace organismu totiž vznik únavy podporuje. Vhodný je například vlažný čaj, v horkém letním počasí vypijte klidně i 4 litry.

ozt, ŽenyproŽeny.cz

Přečtěte si také

Diskuse: Zatočte s nebezpečnou únavou za volantem

ČÍST VŠE / REAGOVAT


Tiskové zprávy

Vzkaz redakciMáte dotaz či připomínky?Napište vzkaz redakci