Deodoranty a antiperspiranty: Mýty, rozdíly v použití
28.6.2024 00:00 | SpolečnostPřestože oba produkty bojují proti tělesnému zápachu, jejich účinky a mechanismy se výrazně liší.
Historie ochrany proti pocení
Produkty proti pocení existují více než 120 let. První deodorant, patentovaný v roce 1888 v USA, se jmenoval "Mum" a měl krémovou konzistenci, aplikoval se prsty na podpaží.
Následovaly inovace vedoucí ke vzniku antiperspirantu "Everdry" v roce 1903, který obsahoval hliníkové soli pro snížení pocení.
V této dekádě vznikla také značka antiperspirantů Rexona, která je dnes světově oblíbená.
Deodorant vs. antiperspirant. Znáte rozdíl
Přestože existují dlouho, deodoranty a antiperspiranty se často zaměňují.
Deodoranty neutralizují zápach těla a obsahují antibakteriální látky, které zabraňují množení bakterií způsobujících zápach.
Jsou obohaceny o vonné esence, které zlepšují pocit svěžesti.
Antiperspiranty naopak blokují potní žlázy a snižují množství vylučovaného potu, což je užitečné pro jedince trpící nadměrným pocením.
MŮŽE VÁS ZAJÍMATNenechte mozek zakrnět, čtení s ním udělá zázraky! |
Vliv na lidské zdraví
Ohledně bezpečnosti antiperspirantů a deodorantů panuje zmatek, zejména kvůli informacím na internetu, které spojují tyto produkty s rakovinou.
V roce 2019 vědecký Výbor pro bezpečnost spotřebitelů (Scientific Committee on Consumer Safety) potvrdil, že neexistuje žádná relevantní studie prokazující souvislost mezi používáním těchto přípravků a rakovinou.
Používání antiperspirantů a deodorantů je tedy bezpečné a zůstává otázkou životního stylu a osobních preferencí.
Srovnání trhů: Jak jsou na tom Češi s deodoranty
Češi používají deo produkty méně než evropský průměr. Pravidelně je používá přibližně 6 z 10 Čechů a Češek, zatímco v zahraničí je to 7 z 10 a ve Velké Británii 8 z 10.
Nižší je také frekvence použití. Jen polovina mužů použije deodorant denně, ženy jsou v tomto důslednější, denně používá v 7 z 10.
„Průměrná roční spotřeba je u nás 2,5 deo produktu na osobu, což je evropský podprůměr. Například v Británii a Německu je to víc než jednou tolik,“ uvádí Juraj Bolf, Personal Care Customer, Strategy & Planning Leader ve společnosti Unilever.
Spreje vedou, kulička přitom dokáže víc
Deo produkty jsou dostupné ve formě sprejů, roll-onů a tuhých krémů. Nejvyhledávanější jsou spreje, které se snadno aplikují a používá je více než polovina populace v Česku i zahraničí.
Na druhém místě jsou krémy, které poskytují dlouhodobou ochranu. Nejméně oblíbené jsou roll-ony, zvané "kuličky".
První zkušenosti s deo produkty mají mladí lidé ve věku 9 až 12 let, přičemž největší vliv na jejich používání mají rodiče.
zit, ŽenyproŽeny.cz
Přečtěte si také