Deodoranty a antiperspiranty: Mýty, rozdíly v použití

28.6.2024 00:00   |   Společnost
Deodoranty a antiperspiranty jsou klíčovými produkty v každodenní osobní hygieně, přičemž jejich role a použití se liší. Deodoranty maskují zápach těla, zatímco antiperspiranty omezují samotné pocení.

deo

Přestože oba produkty bojují proti tělesnému zápachu, jejich účinky a mechanismy se výrazně liší.

Historie ochrany proti pocení

Produkty proti pocení existují více než 120 let. První deodorant, patentovaný v roce 1888 v USA, se jmenoval "Mum" a měl krémovou konzistenci, aplikoval se prsty na podpaží.

Následovaly inovace vedoucí ke vzniku antiperspirantu "Everdry" v roce 1903, který obsahoval hliníkové soli pro snížení pocení.

V této dekádě vznikla také značka antiperspirantů Rexona, která je dnes světově oblíbená.

Deodorant vs. antiperspirant. Znáte rozdíl

Přestože existují dlouho, deodoranty a antiperspiranty se často zaměňují.

Deodoranty neutralizují zápach těla a obsahují antibakteriální látky, které zabraňují množení bakterií způsobujících zápach.

Jsou obohaceny o vonné esence, které zlepšují pocit svěžesti.

Antiperspiranty naopak blokují potní žlázy a snižují množství vylučovaného potu, což je užitečné pro jedince trpící nadměrným pocením.

MŮŽE VÁS ZAJÍMAT

Nenechte mozek zakrnět, čtení s ním udělá zázraky!
Češi si na dovolené dopřávají vyšší

Vliv na lidské zdraví

Ohledně bezpečnosti antiperspirantů a deodorantů panuje zmatek, zejména kvůli informacím na internetu, které spojují tyto produkty s rakovinou.

V roce 2019 vědecký Výbor pro bezpečnost spotřebitelů (Scientific Committee on Consumer Safety) potvrdil, že neexistuje žádná relevantní studie prokazující souvislost mezi používáním těchto přípravků a rakovinou.

Používání antiperspirantů a deodorantů je tedy bezpečné a zůstává otázkou životního stylu a osobních preferencí.

Srovnání trhů: Jak jsou na tom Češi s deodoranty

Češi používají deo produkty méně než evropský průměr. Pravidelně je používá přibližně 6 z 10 Čechů a Češek, zatímco v zahraničí je to 7 z 10 a ve Velké Británii 8 z 10.

Nižší je také frekvence použití. Jen polovina mužů použije deodorant denně, ženy jsou v tomto důslednější, denně používá v 7 z 10.

„Průměrná roční spotřeba je u nás 2,5 deo produktu na osobu, což je evropský podprůměr. Například v Británii a Německu je to víc než jednou tolik,“ uvádí Juraj Bolf, Personal Care Customer, Strategy & Planning Leader ve společnosti Unilever.

Spreje vedou, kulička přitom dokáže víc

Deo produkty jsou dostupné ve formě sprejů, roll-onů a tuhých krémů. Nejvyhledávanější jsou spreje, které se snadno aplikují a používá je více než polovina populace v Česku i zahraničí.

Na druhém místě jsou krémy, které poskytují dlouhodobou ochranu. Nejméně oblíbené jsou roll-ony, zvané "kuličky".

První zkušenosti s deo produkty mají mladí lidé ve věku 9 až 12 let, přičemž největší vliv na jejich používání mají rodiče.

zit, ŽenyproŽeny.cz

Přečtěte si také


Diskuse: Deodoranty a antiperspiranty: Mýty, rozdíly v použití

ČÍST VŠE / REAGOVAT


Tiskové zprávy

Vzkaz redakciMáte dotaz či připomínky?Napište vzkaz redakci