Keira Knightley a Jude Law v klasice o lásce, zradě a zoufalství
28.10.2012 00:00 | TV a FILMPříběh, natočený v britsko-francouzské koprodukci, nás uvede do carského Ruska roku 1874. Vitální a krásná Anna Karenina (Keira Knightley) má vše, o čem sní všechny její současnice – je ženou vysoce postaveného vládního úředníka Karenina (Jude Law), kterému porodila syna, a její společenské postavení v Petrohradě těžko může být vyšší.
Poté, co dostane dopis od svého záletného bratra Oblonského (Matthew Macfadyen), ve kterém ji žádá, aby mu přijela pomoci zachránit jeho manželství s Dolly (Kelly MacDonald), odjíždí Anna do Moskvy.
Video |
Na cestě se Anna seznámí s hraběnkou Vronskou (Olivia Williams), na kterou na nádraží čeká její syn, elegantní důstojník jezdectva Vronský (Aaron Taylor-Johnson).
Při seznámení Anny a Vronského to vzájemně zajiskří a cit se rozhoří. A na plese má Vronský oči jen pro Annu, která zájem mladšího muže opětuje.
Vášeň a aféra
Anna se snaží získat zpět svou ztracenou rovnováhu a ujíždí domů do Petrohradu, kde ji však Vronský dostihne. Přestože se Anna pokouší obnovit rodinnou rutinu, myšlenkami je u Vronského. Následuje vášnivá aféra, která v petrohradské společnosti způsobí skandál.
Milenci, jimž nebylo souzeno štěstí.
Karenin se ocitá v neudržitelné pozici a je donucen dát své ženě ultimátum. Ve snaze dosáhnout štěstí učiní Anna rozhodnutí, které popíchne pokryteckou společnost – vzdá se syna Sergeje a odjede s Vronským do ciziny. Ke štěstí to však nevede. Odloučení od syna a pocit viny vrhá Annu do stále častějších hídek s Vronským.
Ačkoli se milují, jsou oba ze stávající situace zoufalí. Nakonec Anna řeší neudržitelnou situaci skokem pod vlak a Vronský, jemuž už na životě nezáleží, nastupuje jako dobrovolník do války proti Turkům.
Lidé chtějí, co mít nemohou
„Tomuto příběhu rozumíme i dnes,“ připomíná britská herečka Keira Knightley. „I dnes lidé chtějí to, co mít nemohou, i dnes vystupují proti společenským zábranám a pravidlům a i dnes mají problémy s vyjádřením vzájemných emocí.“
Důstojníka carského jezdectva Vronského hraje anglický herec Aaron Taylor-Johnson.
Podle Knightley žili všichni lidé z tehdejší ruské vyšší společnosti neustále v přetvářce, že jsou někým jiným, než ve skutečnosti byli. Režisér Joe Wright k tomu dodává: „Než Anna potká hraběte Vronského, hraje roli svědomité manželky, ale své role hrají i všichni ostatní kolem ní. Takže jsem si řekl »Fajn, můžeme ten film umístit rovnou do divadla.«”
Příběh v divadle
Tak vznikl koncept, jak předvést petrohradské a moskevské vyšší kruhy 70. let 19. století v celé jejich teatrálnosti. Wright se rozhodl, že „příběh se bude odehrávat v nádherném rozpadajícím se divadle, které bude všudypřítomnou metaforou tehdejší ruské společnosti, která hnije zevnitř.”
Anna se provinila, společnost ji odsoudila
Obrovské divadelní ztvárnění Ruska 70. let 19. století ožívá a mění se před očima publika. Podle Webstera je efekt „magický. Procházíte dveřmi do zasněžené krajiny, do labyrintů. Divadelní prostor hostí kluziště, ples, operu, obrovské společenské soirée i koňské dostihy.”
bri
Přečtěte si také |
---|