Zimní boty na omdlení!

1.12.2016 14:00   |   Peníze - SPOTŘEBITEL
Myslela jsem, že omdlím – to nemohou myslet vážně, že takové drahé boty vydrží jen dva týdny každodenního nošení! To dostatečně charakterizuje problém, který potkal paní Vlastu z Chornice.

Zimní boty na omdlení!

Svému patnáctiletému synovi jsem koupila v listopadu zimní kožené boty za 1990 Kč, ale dala jsem mu je k vánocům, takže je začal nosit až zhruba měsíc po koupi, píše paní Vlasta. Po 14 dnech se už ale nosit nedaly - teplá vložka se na patách úplně vydřela, takže ho začaly nesnesitelně tlačit a také trhat ponožky. Do obchodního řetězce v okresním městě, kde jsem je koupila, jsem se s reklamací dostala až v březnu.

Jsou zničené a nedají se opravit!

Zpět se mi vrátily s vyjádřením českého výrobce, že reklamaci neuznává - boty prý nejdou opravit, jsou příliš zničené! Myslela jsem, že omdlím - to nemohou myslet vážně, že takové drahé boty vydrží jen dva týdny každodenního nošení! Co mám dělat – syn teď už chodí ve sportovních botách a drahé zimní boty – téměř nenošené a už nenositelné leží v krabici, přestože na ně platí ještě více než rok záruka.

V této situaci má paní Vlasta jediné východisko: obrátit se co nejdříve na soud, případně využít smírčího řízení. Popsaná vada vzniklá po cca dvoutýdenním nošení naznačuje, že použitý materiál neměl požadované užitné vlastnosti, proto nevydržel obvyklou zátěž. Podle platných zákonů o reklamaci rozhoduje prodávající, a ten ji na základě posouzení výrobce zamítl. Z jeho pohledu zřejmě oprávněně, protože jste se dopustila jedné chyby - tím, že jste neuplatnila reklamaci bez zbytečného prodlení, tedy vzápětí, kdy váš syn jako uživatel obuvi zjistil první příznaky vady, ale až s odstupem dalších dvou měsíců. Nicméně  vady, které se objeví na výrobku do 6 měsíců po jeho zakoupení, jsou považovány za vady, které měla věc od samého začátku a prodávající je povinen  způsobeny.

Šance uspět ale existuje

I přes zamítnutí reklamace prodávajícím však máte šanci se svým nárokem uspět – před podáním žaloby pro rozpor věci s kupní smlouvou, pokud si nechá obuv posoudit znalcem z oboru. Ten by měl zjistit, zda vada vznikla v důsledku opotřebení při běžném užívání, což čtenářka popírá, nebo zda jde o výrobní vadu. S ohledem na poměrně krátkou dobu nošení je možné, že byl na zateplení obuvi použit nevhodný materiál, a důsledkem bylo jeho extrémně rychlé opotřebení.

Znalec však také může zjistit, že boty byly např. promáčeny a prodření vložky způsobila přes krátkodobé nošení nevhodná péče uživatele. Takže posudek znalce může vyznít ve prospěch, ale také se obrátit proti spotřebiteli. V každém případě může čtenářka na jeho základě zhodnotit svou šanci na úspěch v soudním sporu. S posudkem v ruce je také možné se znovu obrátit na prodávajícího a teprve poté, neuspěje-li opětovně, je třeba využít krajního řešení a domáhat se svých práv soudní cestou.

Stále totiž platí, jak řečeno v úvodu, že o vadě prodané věci a vyřízení reklamace rozhoduje prodávající. Pokud se s ním kupujícím nedohodne, rozhodne na základě žaloby o oprávněnosti reklamace soud.

Zapamatujte si:

  • Vadu výrobku reklamujte co nejdříve.
  • Reklamaci můžete uplatnit písemně a vadný výrobek zaslat.
  • Nesouhlasíte-li se způsobem vyřízení reklamace, domáhejte se práv soudní cestou – formuláře pro podání žaloby najdete na adrese zde.
  • Seznam soudních znalců dle oborů je k dispozici zde
  • V případě posouzení obuvi  se lze obrátit také na Českou obuvnickou asociaci.

Miloslava Fléglová


Diskuse: Zimní boty na omdlení!

ČÍST VŠE / REAGOVAT


Tiskové zprávy

Vzkaz redakciMáte dotaz či připomínky?Napište vzkaz redakci