Žena, která dala jméno značce Triola
14.1.2020 00:00 | SpolečnostTi sečtělejší budou vědět, že Triola je ryze českou značkou a nespletou se, když řeknou, že patří k lídrům ve svém oboru. Jak dlouho? Už více než sto let!
Tehdy, na den přesně před Vánoci, se narodila TRIOLA – 23. prosince 1919 byla u Zemského soudu v Praze zaregistrována jako společnost s ručením omezeným na výrobu „prádla a korzetů pro dámy i veškerého pánského a chlapeckého prádla".
Jak začínali
Antonín Pařík (vpravo), Josef Džbánek (uprostřed) a Jaroslav Sobol.
U zrodu stáli tři prozíraví a podnikaví muži: Antonín Pařík spolu s Josefem Džbánkem a Jaroslavem Sobolem. Svoje „módní zboží“ vyráběli zprvu na různých místech Prahy. Pronajali si např. starou továrnu na Balabence v Praze Libni. V ní se šily pánské košile, které se staly hlavním výrobním programem prvorepublikové Trioly.
K výrobě „dámského módního prádla“ si společníci pronajímali jiné výrobní prostory v Praze i mimo ni. Kmenový kapitál společníků činil 300 000 korun československých. Triola zaměstnávala při svém založení asi 40 dělníků.
V roce 1922 se přeměnila na akciovou společnost a během následujících deseti let hlavní akcionáři, Antonín Pařík, Josef Džbánek a Jaroslav Sobol, vytvořili z Trioly úspěšnou českou značku a firmu, která začala exportovat i do evropských zemí.
Záběr z Trioly v roce 1933
Po roce 1930 se stal Antonín Pařík majoritním akcionářem Trioly a jako její ředitel se začal připravovat na splnění svého životního snu – vybudovat po vzoru Tomáše Bati moderní továrnu s pásovou výrobou prádla.
To se mu také v roce 1932 podařilo! Se stavbou šestipatrové moderní budovy z železobetonu a skla se začalo na jaře roku 1932 a provoz byl zahájen již 2. ledna 1933.
Co by byla firma bez jména?
Z rodinného archívu se dovídáme, že název Triola vymyslela jednoho nedělního odpoledne paní Rudolfa Paříková, když svému manželovi poradila: „Tři společníci tvoří triolu, jako noty v hudbě, tak svou firmu pojmenuj TRIOLA" a hned si ten název začala zpívat.
Rudolfa Paříková
Paní Rudolfa totiž měla klasické vzdělání, vedle hudby a zpěvu uměla také malovat a ve firmě po jistou dobu zastávala funkci, kterou bychom dnes mohli označit jako propagační a marketingová manažerka.
Do práce byli zapojeni i tři dospělí synové pana Paříka. Syn Alexandr převzal obchod, pro Triolu nakupoval látky a staral se o kvalitu vyráběného prádla. Syn Rudolf v Triole převzal zodpovědnost za technický stav šicích a ostatních výrobních strojů a syn Antonín se stal později ředitelem Trioly.
r