Tři nejčastější dietní omyly

6.4.2017 00:00   |   Komerční články
Před nedávnem mě v mé nutriční poradně navštívila paní s poměrně obvyklým přáním – jejím cílem bylo shodit několik přebytečných kilogramů tuku. Neobvyklá nebyla ani letitá přesvědčení o stravování a dietách, které měla.

moringa

I její názory o jídle byly pro mě poměrně častými chybnými informacemi, které od svých klientů slýchávám (že poslední jídlo by mělo být v pět hodin večer, že vlastně toho za celý den moc nesní a stejně nehubne, že si nedává přílohy, protože se po nich tloustne…).

Vlastně se ani nedivím, že lidé mají o výživě zažito spousty nepřesných informací. Jako pět základních příčin vidím v tom, že:

  1. si obvykle neseme mnoho nevhodných stravovacích zvyklostí z dětství a průběhu života
  2. máme k dispozici nesčetně zdrojů s informacemi o stravování, přičemž co zdroj, to vlastní názor a jiné tvrzení (+ moje kamarádka říkala, že…)
  3. nebo se naopak o stravování nezajímáme vůbec
  4. jsme ovlivněni obecným povědomím a nepřesnými informacemi
  5. neposloucháme vlastní tělo a nepoužíváme racionální pohled při výběru potravin a jídel


Nutriční specialistka Martina Korejčková

A co se ještě velmi často při své práci od klientů dozvídám? Vybrala jsem pro vás několik bodů, které bych ráda uvedla do stavu smysluplnějšího pojetí:

„Moje kamarádka držela tuhle dietu a zhubla 8kg za měsíc.“

Říkám tomu „slepé následování trendů.“

Tak za prvé – za zdravé hubnutí se považuje to, kdy nám odchází z těla hlavně tuk a to cca kolem 3kg za měsíc, aby měl náš výsledek dlouhodobý až trvalý charakter.

Za druhé – při takto větším rychlém úbytku se naše tělo zpravidla zbavuje i svalové hmoty a tělesné vody, což nepovažuji za žádoucí.

A za třetí – vše, co za něco stojí, není hned a není zadarmo. Pamatujte na to, že čím déle naše tělo po dobu našeho života huntujeme, tím by naše snaha o nápravy měla být pozvolnější.

Pevně si stojím za názorem, že každému člověku vyhovuje a funguje něco jiného, a proto je důležité hledat, zkoušet a přicházet na to, co každému jedinci bude sedět nejvíce. Jeden univerzální návod nemám a nemám pro lidi ani rychlá a zaručená řešení.

„Dělám vše správně dle návodů a stejně nehubnu/necítím se dobře atp.“

V tom případě – neděláte! Kdybychom opravdu dělali vše dobře a tak bychom netrpěli nadváhou, obezitou, únavou, nevýkonností, zdravotními problémy…

Je pravda, že taktéž mám možnost potkávat a povídat si s lidmi, kteří toho ví o výživě, potravinách, životním stylu opravdu hodně, někteří se tím dokonce i řídí a stejně se výsledky nedostavují. V těchto případech je důležité přicházet na to, kde může být „ta chyba“.

Někdy se jedná o špatné rozložení jídel a porcí, nedostatek energie či živin v naší stravě (bílkovin, tuků, sacharidů, vitamínů, minerálních látek, stopových prvků, antioxidantů, vlákniny, vody…), někdy neefektivní zvolení pohybové aktivity a často i stres či špatný postoj k sobě a vlastnímu tělu – „nemám se rád/a.“

V případě odstranění té pravé příčiny se pak konečně dostavuje i efekt dalších - již dodržovaných opatření. Pokud ale opravdu nestíháte díky rychlému pracovnímu tempu dodat svému organismu veškeré potřebné látky a vlákninu, doporučuji klientům zkusit moringu v kapslích, přečtěte si více o této rostlině ZDE.

Moringa vás nejenom velmi kvalitně vyživí, ale také zrychlí váš metabolismus a hubnutí půjde lépe a rychleji. Navíc získáte energii, moringa obsahuje rostlinný růstový hormon zeatin = Pramen mládí. Má to příjemný efekt hlavně pro ženy – zpomaluje stárnutí.

„Úplně jsem vyloučil/a tuky ze stravy“

A jedna perlička i ze stravování. Je pravda, že pokud se člověk snaží o redukci tělesné hmotnosti a tělesného tuku, tak je vhodné opatření, kdy snížíme příjem tuků ze stravy, neboť tuk je nejenergetičtější živinou ze všech (bílkoviny x sacharidy x tuky x alkohol). Tuk je také nositelem chuti a proto nám tučné potraviny a pokrmy tak chutnají.

Nešťastným rozhodnutím je ale nejen přijímat tuky ve zvýšené míře tím, že jíme hodně tučných potravin (smažené pokrmy, smetanová jídla, uzeniny, tučná masa, sladkosti a zákusky, domašťování pokrmů,…), ale i vzdání se tuku zcela.

Mám pro vás jeden tip k zamyšlení na závěr. Zkoušeli jste někdy pozorovat zvířata v přírodě a jejich stravovací zvyklosti? Všimněte si, že zvířata ve volné přírodě netrpí obezitou, mají dostatek pohybu, jedí jen to, co jim je vlastní, konzumují potravu v přirozené formě (nepotřebují si ulovenou zvěř přisolit, travičku přisladit, obohatit konzervanty, přibarvit…).

Nepřejídají se, po „jídle“ dají tělu čas odpočinku na trávení, a aby si nějakou potravu opět ukořistili, musí učinit výdej energie pro její získání. Co si některé prvky převzít i do našeho způsobu stravování?

Bc. Martina Korejčková, DiS.
nutriční terapeutka
www.martinakorejckova.cz



Tiskové zprávy

Vzkaz redakciMáte dotaz či připomínky?Napište vzkaz redakci