Zdraví se bez pohybu neobejde

3.3.2011 00:00   |   Wellness
Před cestou do exotické země se jistě necháme očkovat proti nemocem, které lze léčit jen obtížně. Málokdo vědomě riskuje své zdraví, je dobré chorobám předcházet.

pohyb je nutnost
I když ze všeho nejsnadněji můžeme předejít civilizačním chorobám už tím, že trochu času věnujeme pohybu – většinou to stejně neuděláme. Přitom stačí vzít kolo či běžky, plavky nebo maratónky. A jít si zasportovat.

Poznáváme sami sebe

Snad každý praktický lékař vám hned na prahu ordinace potvrdí základní pravidlo, že pokud si chcete zdraví udržet či vylepšit, pak se bez pohybu, fyzické aktivity neobejdete.

Zároveň se dozvíte řadu dalších obecně platných zásad o správném stravování i spánku. Tedy o tom, jak si zařídit život tak, abychom jej co nejdéle prožili ve zdraví. Je už pouze na nás, jak tyto znalosti využijeme ve svůj prospěch.

Cvičit můžeme kdekoliv. Stačí jen chtít!

Hlídejte si optimální držení těla při běžných činnostech a postupně se snažte měnit škodlivé pohybové návyky. K tomu můžete využít ty nejrozmanitější situace – čekání na autobus, sezení v práci, vstávání, čištění zubů, chůzi do schodů, nošení tašky, cestování v dopravních prostředcích, řízení auta… Zkrátka, používejte optimálně své tělo jak v pohybu, tak v klidu. Vše se rázem změní v účinné cvičení bez nároků na finance a čas!

Začít můžeme okamžitě, i když nesportujeme a k pohybu se musíme dost přemlouvat. Stačí jen dobře pracovat se svým tělem – správně vykonávat každodenní činnosti: správně sedět, stát, chodit nebo zvedat těžší předměty.

Pro začátek se tudíž ani nemusíme horečně shánět po sportovištích ve svém okolí. Úplně postačí poznávat vlastní tělo a dopřát mu přirozený pohyb.

Změnu odstartujeme bez obav

Pokud chceme pokročit dál, v takovém případě již daleko větší roli hraje naše vůle dosáhnout změny.

„Musíme být o takové změně chování a svého postoje přesvědčeni. Dobré zdraví nespadne nikomu do klína, je třeba mu něco obětovat. Ze všeho nejdůležitější je tady odhodlání a vytrvalost,“ říká Mgr. Libor Čipel z pražského Studia Derde Leven.

Hovoří ze své zkušenosti trenéra, lektora a konzultanta. Klientům, kteří jej se svými problémy vyhledávají, pomáhá sestavovat pohybové aktivity právě s maximálním ohledem na jejich obtíže.

V této fázi našeho snažení bychom se už měli obrátit na odborníky. Ať jde o lékaře, fyzioterapeuty nebo trenéry.

„Nebojte se odstartovat změnu u svého praktického lékaře. A není-li to možné, zkuste vyhledat specializované sportovní zařízení. Tam by měli poradit – změří vám tuk, udělají odběry krve, vyzkoušejí pohybový aparát. Každý člověk je jiný, takže na začátku byste měli znát své rezervy i to, co tělu škodí,“ vysvětluje Mgr. Libor Čipel.

Abychom si cvičením neubližovali

Obdobný názor rovněž sdílí fyzioterapeutka Lenka Kazmarová. Se známou školitelkou a organizátorkou kurzů konceptu Spiraldynamik® v České republice jsme hovořili o tom, jak si nevhodným cvičením a hlavně z neznalosti můžeme své zdraví naopak poškodit.

Lenka Kazmarová se k problému vyjádřila stručně a výstižně: „Jak je možné, že se tak často ve své ordinaci setkávám s klienty, kteří aktivně něco pro své zdraví dělají? Odpověď bych mohla shrnout do jediné věty: Evidentně tyto činnosti provozují nesprávně a v podstatě si ubližují. Řešením je tedy dbát na správný pohyb – a především je nutné se mu naučit!“

V rozhovoru jsme se opět dostali k nezbytné trpělivosti, odhodlání a času. To jsou předpoklady pro úspěch našich pohybových aktivit, abychom nic neuspěchali a předešli možnému zranění.

Pouze správné protažení a správné pomůcky nestačí. Rozhodneme-li se pro pohyb a cvičení, pak musíme mít na paměti především kvalitu provedení, a to nehledě na nastupující únavu, která zákonitě po určité době přichází.

Výsledky naší cesty za lepším zdravím na sebe nenechají čekat. A určitě bychom se za ně měli pochválit!

il

Přečtěte si také


Diskuse: Zdraví se bez pohybu neobejde

ČÍST VŠE / REAGOVAT


Tiskové zprávy

Vzkaz redakciMáte dotaz či připomínky?Napište vzkaz redakci