I kosmetika musí mít datum spotřeby

3.4.2009 01:00   |   Styl
Je pravda, že některé z nás utrácejí za kosmetiku značné sumy. Ale i když jsou to menší položky, mělo by nás vždycky zajímat datum spotřeby každého takového výrobku. Možná se budete divit, ale i na kosmetice musí být tento údaj uveden!

I kosmetika musí mít datum spotřeby

Negativní zkušenost popisovala nedávno v dopise mladá žena z Ostravy. Dostala se dokonce do sporu s prodavačkou v jednom z dražších butiků. Všimla si totiž, že zatímco levnější a "no name" značky datum spotřeby na obalech mají, u luxusních výrobků renomovaných značek nebylo vždy.

Jak je to tedy? Mají se parfémy a krémy označovat stejně jako salámy?

Vyhláška je jednoznačná

Hned zkraje musím říct, že požadavek na označení kosmetického výrobku datem výroby nebo spotřeby byl oprávněný, neboť takovou povinnost  ukládá předpis Ministerstva zdravotnictví o kosmetických prostředcích (vyhláška č. 26/2001 Sb. k zákonu o ochraně veřejného zdraví). Na obalu, do kterého je kosmetický prostředek naplněn, jakož i na případném vnějším obalu kosmetického prostředku musí být ve srozumitelném, čitelném a nesmazatelném provedení uvedeny tyto údaje:

a) obchodní firma nebo název výrobce nebo dovozce a adresa sídla, jde-li o právnickou osobu, nebo jméno, popř. jména a příjmení výrobce nebo dovozce a adresa místa podnikání, jde-li o fyzickou osobu podnikající, a pokud byl vyroben mimo Evropské společenství i země původu kosmetického prostředku. Tyto údaje mohou být uvedeny ve zkratce, pokud umožňují identifikaci výrobce nebo dovozce;

b) nominální obsah výrobku v době balení, udaný hmotností (g) nebo objemem (ml), s výjimkou prostředků s obsahem menším než 5 g nebo 5 ml, neprodejných vzorků a balení k jednorázovému použití. U výrobků předbalených a prodávaných jako několik balení, u nichž údaje o hmotnosti nebo objemu nejsou zásadního významu, nemusí být obsah uveden za předpokladu, že je počet balení uveden na obalu. Tento údaj se nemusí uvádět, je-li počet balení snadno viditelný z vnějšku, nebo je-li výrobek za normálních podmínek prodáván pouze jednotlivě;

c) datum minimální trvanlivosti vymezující minimální dobu, po kterou si kosmetický prostředek při dodržování stanovených skladovacích podmínek zachovává svoji původní funkci a je bezpečný.  Datum minimální trvanlivosti se uvádí slovy "spotřebujte nejlépe do...", za kterými následuje vyznačení data nebo údaj, kde je datum uvedeno na obalu. Datum musí být zřetelně uvedeno a musí obsahovat buď měsíc a rok, nebo den, měsíc a rok, a to v tomto pořadí. Je-li to třeba, musí se informace o trvanlivosti doplnit údajem o podmínkách, které je třeba dodržet, aby byla uvedená trvanlivost zachována.

Výjimka existuje

Datum minimální trvanlivosti nemusí být uvedeno na obalu kosmetického prostředku, jehož minimální trvanlivost přesahuje třicet měsíců. U těchto výrobků se uvede údaj o době, po kterou lze prostředek po otevření používat, aniž by došlo k poškození spotřebitele. Tato informace se vyznačí symbolem otevřené nádobky na krém a údajem o době v měsících nebo rocích.

Na nedostatky upozorněte hygieniky

Pokud se setkáte s kosmetickým výrobkem, jehož značení je neúplné nebo chybí, máte možnost upozornit na toto porušení platných předpisů kontrolní orgán, kterým jsou v tomto případě hygienici, tj. podat podnět ke kontrole  příslušné hygienické stanici. A nedorozumění s prodavačkou lze prostě řešit odchodem z prodejny.

I značková kosmetika musí být řádně označena. Ani ty nejdražší kosmetické výrobky nemají výjimku ze zákona.

Miloslava Fléglová

Přečtěte si také
 


Diskuse: I kosmetika musí mít datum spotřeby

datum výroby a spotřeba na kosmetických přípravcích

26.12.2016   |   18:27   |   od: Jana
Na kosmetických přípravcích NIVEA je vytisknuto nějaké číslo 32346810,62746278 , kterému vůbec nerozumím, ale datum výroby nikde není. Spotřeba je 12M, ale od kdy ? To ale bývá i u jiných značek nopř. Avon. Děkuji za odpověď Jana
Zobrazen poslední příspěvek, celkový počet 1 příspěvek.
poslední příspěvek: 26. 12. 2016 18:27
ČÍST VŠE / REAGOVAT


Tiskové zprávy

Vzkaz redakciMáte dotaz či připomínky?Napište vzkaz redakci